Var på en visning för ett tag sedan på ett hus som inte var besiktigat, frågade då mäklaren hur det blir om man vill besikta huset, fick då till svar att man skriver nått avtal om att man vill buda med besiktning. (Kommer inte ihåg ordagrant)
ok tänkte jag , (vi budade inte på huset efter som vi inte kände att det var rätt för oss..)

Men nu efter några veckor börjar jag fundera, är det riktigt rätt att man är med och budar där mäklaren / säljaren vet att man vill göra en besiktning? I det här fallet skulle vi förmodligen inte få köpa det även fast vi skulle vara högst bjudande , eftersom dom nuvarande ägarna redan hade nytt boende och ville ha en köpare snarast, och inte ha nått krångel med nån besiktning.

så efter all denna text; behöver man säga till i förväg om en besiktning innan budgivning? Eller är man med och budar och om man vinner så har man rätt att göra en besiktning och ev. Dra sej ur om det skulle visa sej vara stora fel på fastigheten?

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hej
Normalt budar man och skriver in en besiktningsklausul i kontraktet.
Denna klausul ser olika ut beroende på mäklare .
Fredrik

Till att börja med så skall man komma ihåg att bud är inte bindande (i formell mening), man har rätt att ångra sig när man vunnit en budgivning. Om det bara är just "ångra sig" som är skälet att dra sig ur, så är det ett oskick.

Sedan så är det normalt att man vill besiktiga huset, mäklaren är skyldig att försöka få dig att besiktiga huset, även om säljaren inte vill sälja till ngn. som skall besiktiga. Det vanligaste är att man då skriver ett villkorat köpeavtal. Där du som köpare får ex. 2 veckor på dig att ordna besiktningen.

Numera är det standard att bes. klausulen är s.k "öppen"- Det betyder att den är formulerad så att du som köpare har rätt att häva köpet inom villkorstiden, oavsett vad besiktningen visar. Förr var det ofta formulerat så att man bara fick häva köpet om fel för minst ett visst belopp visade sig vid besiktningen.

Problemet med en sådan klausul (den gamla typen) är att det uppstår tvetydigheter om ex. Vem som värderar att felet kostar mer än 50 000 eller vilken gräns man nu satt, och det finns fler tvetydligheter med en sådan formulering.

Så en bes. klausul skall vara ren, du som köpare har rätt att häva köpet inom 2 veckor (eller vilken frist man komemr övverens om), utan någon skyldighet att ange skäl.

Redigerat:
Tack för svaren, men ett "villkoret köpeavtal" borde man väll skriva när budandet är klart, man ska väll inte skriva det innan budgivningen?

Det finns mäklare o säljare som använder fula metoder. De behöver inte säga nått innan budgivningen är klar, då kan de vilja ha friskrivning för dolda fel och ingen besiktning. Det man kan hoppas då är att de som vunnit och de under drar sig ur. Att de inte fäst sig så mycket vid tanken ännu, som man tenderar att göra....

O
Mäklare är inget arbete.... Det är en pågående rättsprocess...:p

Du lägger det budet du vill lägga... Om du vinner så säger man att man vill göra en besiktning och att man skriver kontrakt med en "besiktningsklausul" som är formad mer eller mindre som öppet köp. Så tycker jag att man gör...
sen finns det vissa tyvärr även mäklare som anser att man besiktigar först, sedan kontrakt... Men det skulle jag själv aldrig gå med på. För då finns det möjlighet för säljaren att dra sig ur. Ska jag lägga 10000:- på en besiktning då vill inte jag stå där med att säljaren drar sig ur...
Det är en sak att man måste dra sig ur efter besiktningen.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
ViG skrev:
Tack för svaren, men ett "villkoret köpeavtal" borde man väll skriva när budandet är klart, man ska väll inte skriva det innan budgivningen?
Nej ett köpeavtal är just ett avtal. När du har skrivit på avtalet så har du köpt huset. När avtalet börjar gälla efter att ev. villkor är avklarade så är köpare och säljare bundna av avtalet. Du skall då betala X kr ett visst datum, och då överlämnar säljaren huset, på tillträdesdagen skriver man även ett köpebrev (ungefär som ett kvitto), Det blir då underlag för att du som köpare skall kunna få lagfart.

Så ett köpeavtal skriver man när man är övverens köpare och säljare om pris och andra villkor för köpet.

Det finns många varianter av villkor som kan vara aktuella, i princip kan man villkora vad som helst vid ett köp. En kollega jag hade på 90 talet köpte ett hus mitt under krisen i början på 90- talet. Säljaren ville ha 1,5 milj (det var en bit över medelpris då). Hade varit erbjuden 1,45 milj men tackat nej. Nu då 6 månader senare fick min kollega köpa huset för 1,15 milj, med villkor om ränteutveckligen fram till tillträdesdagen. Villkoret garanterade en viss räntekostnad. Efterssom räntan gick upp kraftigt då, så sänktes priset till strax över en milj, han "tjänade" över 100 000 på den ekonomiska krisen..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.