I ditt fall syns det ju lite men arbeten kan även se helt felfria ut på ytan men kollar en kunnig fackman så kan man hitta stora fel. Därför rekommenderar jag alla att ta in besiktningsmän om man inte själv är kunnig på området eller påläst när det handlar om större summor. Särskilt något så viktig som ett tak som är bland det vitalaste man har på ett hus.A Ace83 skrev:
Just plåtdelen på jobbet fick vi kommentarer av en annan takfirma, som sa att det inte var korrekt gjort. Men vi borde som sagt gjort en oberoende besiktningH huggan skrev:I ditt fall syns det ju lite men arbeten kan även se helt felfria ut på ytan men kollar en kunnig fackman så kan man hitta stora fel. Därför rekommenderar jag alla att ta in besiktningsmän om man inte själv är kunnig på området eller påläst när det handlar om större summor. Särskilt något så viktig som ett tak som är bland det vitalaste man har på ett hus.
Det är fel steg. Därför glipan.
Anpassade till den pannan. Använder man rätt steg ligger dem i botten av dalen och glipan blir nästan obefintlig. Vill man kan man haka ur 5mm på undersidan av varje panna i stegen så är glipan noll. Apropå allt annat så är det en hemsk takläggning som gjorts. Bara att göra om, kan dem inte fixa det sista man ser så undrar jag om nått är rätt. Sysslat med tak i herrans många år och hade mina anställda släppt något på detta viset hade de fått sparken på stående fot.A Ace83 skrev:
Det var inte kul att höra, du skulle alltså säga att hela taket är fellagt?DanielPinjegård skrev:
Anpassade till den pannan. Använder man rätt steg ligger dem i botten av dalen och glipan blir nästan obefintlig. Vill man kan man haka ur 5mm på undersidan av varje panna i stegen så är glipan noll. Apropå allt annat så är det en hemsk takläggning som gjorts. Bara att göra om, kan dem inte fixa det sista man ser så undrar jag om nått är rätt. Sysslat med tak i herrans många år och hade mina anställda släppt något på detta viset hade de fått sparken på stående fot.
Ta gärna fler bilder på hur det ser ut vid takfot, ev. ränndalar och andra känsliga ställen. Ja, det ser inte jättesnyggt ut men det är knappast katastrof heller. Känns svårt att göra en helhetsbedömning utifrån dessa enstaka bilder.
Underlaget under pannorna spelar också ganska stor roll. Är det papp eller något annat? Vad för papp i såna fall? Den typen av mindre glipor som syns runt takstegen är t.ex. mycket vanliga på tegeltak där pannorna är något mer ojämna och tegel är normailt inte heller falsat. Ja det blir inte helt tätt men det lilla som stänker in tar pappen hand om. Sådana tegeltak håller normalt minst lika länge som betongpannetak, 30-40 år minst.
Underlaget under pannorna spelar också ganska stor roll. Är det papp eller något annat? Vad för papp i såna fall? Den typen av mindre glipor som syns runt takstegen är t.ex. mycket vanliga på tegeltak där pannorna är något mer ojämna och tegel är normailt inte heller falsat. Ja det blir inte helt tätt men det lilla som stänker in tar pappen hand om. Sådana tegeltak håller normalt minst lika länge som betongpannetak, 30-40 år minst.
Tyvärr tycker jag att RECO/hitta generellt inte alls är så pålitliga vad gäller omdömen.A Ace83 skrev:
Går nästan helt på rekommendationer från de kollegor som gjort renoveringar. Då¨kan jag ju åka till dem och se resultatet själv
Tråkigt med ditt tak iaf. Hoppas det löser sig.
Bästa lösningen är ju alltid att hålla inne med en summa (15%) tills man godkänt allt.