Hej!
Jag har haft en takläggare här. Jag är nye nöjd med resultatet. Han vill inte åtgärda och säger att det är som det ska vara. Tyvärr har jag redan betalat honom. Det största problemet är att det är ett delat tak med grannen. Även då hans är i sämre skick så får mitt tak inte orsaka skador på hans del. Ska inte plåten vila på högkanten av vindskivan? De satte dit en kloss nertill men resten vilar inte på något förrän det når nocken. Skulle detta anses som godkänt? Det kostar att ta hit en besiktningsman och jag vill veta om det är värt att kosta på ett besök.
Moved vänlig hälsning,
Berrie

• Närbild på ett tegelbelagt tak med ojämna rader och en plåt på högkantsavslutningen, delvis stöd av kloss nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på ett tak med ojämnt placerade takpannor och skadad plåt, fotograferad snett uppåt mot himlen.
    Skapa konto
  • Närbild av ett tak där takplåt skapar en öppning vid vindskivans högkant.
    Skapa konto
  • Närbild av ett takhörn med röda takpannor och svart hängränna; plåten verkar inte vila på vindskivan.
    Skapa konto
  • Rött tegel- och plåttak med kloss under, felaktig montering visar att plåten inte vilar korrekt på vindskivan, diskuterat av husägare.
    Skapa konto
A
Hej
Vad har gjorts mer i detalj? Byta läkt, undertak , vindskivor.
Vad kom ni överens om?

Vindskivan sitter för lågt, skulle satts högre eller minst en ny bit som bär hela vägen.

Övergången till grannen ser inte alls trevlig ut.... men det är väl löst i all hast på plats med dålig förutsättning från början att få ihop två olika takhöjder med olika material.

Får man fråga om vad det gick på?

En takläggare som tycker att det ska vara så där, kommer knappast och gör om det frivilligt oavsett om du anlitar en besktningsman eller inte. Den snubben har dragit med dina pengar.

Fast om det inte är värre saker än att ta bort plåt, fixa vindskiva och sätta tillbaka (ev ny) plåt, blir det nog billigare att betala någon för att rätta till det än att betala besiktning och dra hantverkaren till tinget.

P.Öberg skrev:
Hej
Vad har gjorts mer i detalj? Byta läkt, undertak , vindskivor.
Vad kom ni överens om?

Vindskivan sitter för lågt, skulle satts högre eller minst en ny bit som bär hela vägen.

Övergången till grannen ser inte alls trevlig ut.... men det är väl löst i all hast på plats med dålig förutsättning från början att få ihop två olika takhöjder med olika material.

Får man fråga om vad det gick på?
Hej!
Han skulle riva gammalt tegel. Spänna duk över spåntaket, regla och lägga nytt betongtegel samt sätta plåt mellan mig och grannens tak. Allt skulle vara vattentätt och framför allt inte riskera att läcka in på grannens del. Jag tog upp med honom, för han var på semester när hans personal gjorde jobbet. Den första killen som la plåten erkände att han var takläggare, inte plåtslagare. Men han skickade en ny kille som sa att han var plåtslagare. Det var han som gjorde det sista arbetet. Den killen sa att nu var de färdiga med mig och att det inte kunde bli bättre. Jag kontaktade killen under hans semester och han lovade att kolla över det hela när han kom hem. Väl på plats tyckte han först att det var ok men lovade att fixa nya plåtar och rätta till så att vindskivorna satt rätt. Han drog in dessa men fixade inte fuskbitarna. Det mot grannen tittade han inte ens på. Jag har dokumenterat och skrivit e-post och textat med honom, samt tagit kort. Nu är vi sams. Nu vill han ta in en oberoende inspektör men jag får betala säger han.

A
Tackar.
Jag förstår. Det är de gamla vindskivorna som sitter, därav kommer de för lågt. Som minst hade de kunnat lagt en läkt hela vägen ovanpå vindskivan före plåten.

Låter som han följt er överenskommelse(utan att jag sett under pannorna).
Min känsla över hur det är utfört=
De kommer finnas flera nerslag på taket vid en besiktning.
Taket är säkert tätt ändå som nu så sova lungt går bra. Det är detaljlösningar som är felaktiga.

Tror du verkligen att han kommer åtgärda punkter från besiktning? Då är det bara köra på det, han kanske behöver en lektion helt enkelt. EV senare anmälan till ARN ,reklamation och lite auktoriteter över sig. I tråkigt fall ta det längre
Fortsätt dokumentera allt i textform.
Hoppas det löser sig!

Finns duktiga här inne som har fler tips.

• Gilla
Berrie
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.