M MagHam skrev:
Även för dom som inte vill "mecka" så kan det vara fördelaktigt att, åtminstone översiktligt, sätta sig in i hur maskiner och apparater fungerar.
Har man hus och bil dyker det alltid upp konstiga fenomen och fel. En del kan även den mindre händige lösa med lite kunskap.
Håller med. Upptäckte det senast igår med min frys. Fast när någon frågar varför pumpen går när det är varmt ute. Är det något fel. Är det rätt från början. Uppstår inte sådan fel om något inte är trasigt. För mig skulle det vara att lämna ifrån mig en ej rätt driftsatt anläggning till en kund. Gör man fel blir det kostnads fritt backjobb.

När det gäller just värmepumpar vill jag påstå att det är mer regel än undantag att dom driftsätts utan ordentlig intrimning och konfiguration.
Anledningen är att det tar tid, ett år, att konstatera att kurvan är rätt, att fasta strypningar på någon radiator är lagom och att sätta rätt kompensationsfaktor på en ev innegivare osv.
Det hinns inte med. Rörisar vill på nästa jobb dagen efter.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
F
På min gamla Nibe så stänger jag av cirkulationspumpen i början av April och sätter igång den igen i slutet av September eller nåt sånt. Kan man inte göra det på de nyare?

F fsn skrev:
På min gamla Nibe så stänger jag av cirkulationspumpen i början av April och sätter igång den igen i slutet av September eller nåt sånt. Kan man inte göra det på de nyare?
Jo, men det är inte bra för pumpen.. Bättre att ställa ner "dygnsmedelgränsen" för temperatur där avstängning av värme sker.. default 17 grader. Då kommer fortfarande cirkulationspumparna motioneras då och då.. Inget jätteproblem heller om man fortfarande nyttjar pumpen för varmvatten eftersom den då iaf kommer att köra pumparna någon nång om dagen.

F
C Cerb skrev:
Jo, men det är inte bra för pumpen.. Bättre att ställa ner "dygnsmedelgränsen" för temperatur där avstängning av värme sker.. default 17 grader. Då kommer fortfarande cirkulationspumparna motioneras då och då.. Inget jätteproblem heller om man fortfarande nyttjar pumpen för varmvatten eftersom den då iaf kommer att köra pumparna någon nång om dagen.
Det är alltså cirkulationspumpen på värmesidan, till golvvärmen jag pratar om. Den tar ingen större skada av att stå avstängd några månader. Det är en elmotor och den får i princip halverad driftstid så vad som är bäst där kan absolut debatteras.

Den pumpen snurrar väl inte ett varv när det bara produceras varmvatten om man aktivt stängt av den.

Problemet med cirkulationspumpar som står still är att dom kan kärva fast. Därför har de flesta moderna värmepumpar och elpannor en motioneringsfunktion.

F fsn skrev:
Det är alltså cirkulationspumpen på värmesidan, till golvvärmen jag pratar om. Den tar ingen större skada av att stå avstängd några månader. Det är en elmotor och den får i princip halverad driftstid så vad som är bäst där kan absolut debatteras.

Den pumpen snurrar väl inte ett varv när det bara produceras varmvatten om man aktivt stängt av den.
Cirk.-pumpen på värme sidan är känd även den för att krångla om den får stå still för länge, där av att exempelvis Nibe lagt in motionering av denna när ingen värme produceras. Och denna pump används även vid produktion av varmvatten bara att en växelventil slår om först.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
F
C Cerb skrev:
Cirk.-pumpen på värme sidan är känd även den för att krångla om den får stå still för länge, där av att exempelvis Nibe lagt in motionering av denna när ingen värme produceras. Och denna pump används även vid produktion av varmvatten bara att en växelventil slår om först.
Ok, är det samma sak på en 1220, att den pumpen går vid produktion av varmvatten? I sådana fall är det ju inga problem att stänga cirkulationen till golvvärmen halva året då den faktiskt får motion..

jag slår till cirkulationen en timma/vecka bara för att motionera den men det kan jag ju sluta med direkt i sådana fall.

Har inte läst hela tråden, men:

- ändra inte kurvan
- ändra inte kurvförskjutning
- låt stå i autoläget
- sätt ”stopp av värme” på typ 15 grader och filtreringstid 24h
- dra in senaste mjukvaran så motionskörs cirkulationspumparna automatiskt

På min används cirkulationspumpen till varmvattenproduktion via växelventil så den körs när det behövs.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.