Vill förbereda mig lite kunskapsmässigt innan elektrikern kommer för att koppla in min Nibe S1256-13 bergvärmepump (trefas). I installatörshandboken står det att allpolig säkerhetsbrytare ska installeras. Ska jag alltså ha en säkerhetsbrytare som bryter nolla, jord och de tre faserna? Har läst om riskerna med att bryta nollan, så blir lite osäker här. Vill veta utifall det skulle bli någon diskussion med elektrikern sen på plats…
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 147 inlägg
Även om det inte är absolut nödvändigt så är det brukligt med en "arbetsbrytare" invid pumpen. Men finns det ingen bra plats för den och elcentralen finns i samma rum eller i närheten så duger säkringarna i en bostad, bara gruppförteckningen är uppdaterad.
Den kan bryta nollan men måste inte. För en enskild förbrukare är det inga problem att bryta nollan då faserna bryts samtidigt. Det är möjligen om pumpen har någon backup typ UPS som nollan inte bör brytas.
Skyddsjord ska dock aldrig brytas.
Den kan bryta nollan men måste inte. För en enskild förbrukare är det inga problem att bryta nollan då faserna bryts samtidigt. Det är möjligen om pumpen har någon backup typ UPS som nollan inte bör brytas.
Skyddsjord ska dock aldrig brytas.
Och brytare som har 4 brytställen brukar ha den fjärde kontakten för brytning av en manöverström och den kan då bryta lite tidigare och sluta lite senare än dom övriga kontakterna. Det är inte så bra för ska man bryta nollan (som ju inte behöver brytas som Bo skriver) utan ska den brytas ska den brytas samtidigt som faserna. Så ska man ha en arbetsbrytare är det utmärkt med en trepolig.S Stig-Helmer skrev:Vill förbereda mig lite kunskapsmässigt innan elektrikern kommer för att koppla in min Nibe S1256-13 bergvärmepump (trefas). I installatörshandboken står det att allpolig säkerhetsbrytare ska installeras. Ska jag alltså ha en säkerhetsbrytare som bryter nolla, jord och de tre faserna? Har läst om riskerna med att bryta nollan, så blir lite osäker här. Vill veta utifall det skulle bli någon diskussion med elektrikern sen på plats…
Ps
Det är bara faserna som är "poler" inte nollan och jorden.
Okej, vad bra. Tack för svar båda två. En tre-polig känns ju som det självklara då.
En annan fråga, spelar fasföljden roll på min bergvärmepump? Det är en inverterpump och den ansluts med tre faser som sagt, men är faktiskt inte helt säker att kompressorn är trefas?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 147 inlägg
Är motorn frekvensstyrd så spelar fasordningen ingen roll eftersom trefasspänningen likriktas till DC.
Å andra sidan ska man alltid se till att koppla rätt fasordning. Det kostar inget extra.
Å andra sidan ska man alltid se till att koppla rätt fasordning. Det kostar inget extra.
Ska planera lite för i vilken av mina två centraler som den ska kopplas in i och även göra håltagning i vägg, men vet inte vad elektrikern kommer säkra av denna med och hur tjock kabel som kommer användas. Hittade ett kopplingsschema som bekräftar att kompressorn är trefas men vet inte riktigt hur data över effekt på etiketten på maskinen ska tolkas. Max operating current anges till 22,5 A, menar dom då totalt och jämt belastat över alla tre faser? Är det 3x16 A säkringar och 5G 2,5 mm2 dragning som ligger närmast till hands då?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 147 inlägg
22.5 A är vad jag förstår märkströmmen, dvs den högsta ström som den belastas faserna med.
Det är inklusive max tillsatsvärme på 9 kW. Det är inte meningen att dessa ska användas mer än i nödfall och ev extremt låga utetemperaturer. Din modell kan kopplas på olika sätt så att du kan få allt mellan 1-9 kW. Så normalt (utan elvärme) ska pumpen inte dra mer än ca 10 A. De säger att kompressorn tar 7 A. Vad som sedan drar några få ampere till vet jag inte.
Men för att den ska funka med elpatroner så krävs 25 A säkring. Då det är max vad som får plats i ett normal mätarskåp gäller att ni inte kör något annan tungt om BVP behöver köra alla sina elpatroner. Det räcker säkert med 6 kW elpatron, och då kan 20 A säkringar användas.
Det är inklusive max tillsatsvärme på 9 kW. Det är inte meningen att dessa ska användas mer än i nödfall och ev extremt låga utetemperaturer. Din modell kan kopplas på olika sätt så att du kan få allt mellan 1-9 kW. Så normalt (utan elvärme) ska pumpen inte dra mer än ca 10 A. De säger att kompressorn tar 7 A. Vad som sedan drar några få ampere till vet jag inte.
Men för att den ska funka med elpatroner så krävs 25 A säkring. Då det är max vad som får plats i ett normal mätarskåp gäller att ni inte kör något annan tungt om BVP behöver köra alla sina elpatroner. Det räcker säkert med 6 kW elpatron, och då kan 20 A säkringar användas.
Klicka här för att svara