Såg precis att den här är helt trycklös. Nån som vet vad den gör?

• Röd trycktank med tryckmätare som visar noll, omgiven av rör och enhet med etikett. Användare frågar om dess funktionalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kenta 55
  • Laddar…
Gör som dom skriver, ta bort alla don, men märkt dom, så dom kommer på samma ställe då dom sätts tillbaka. Och stäng vredet ( baypass ) som är på det klena röret. Stängs den så ska det don som går till toa/bad inte vara på, om dom andra sätts på.

Då måste du fylla på vatten, upp till 1 bar

Jenfog Jenfog skrev:
Stor chans att du då inte har någon vidare cirkulation i systemet, hitta ratten där du fyller på vatten och fyll på tills mätaren visar 0,7-1,0bar

• Gilla
Soffman och 2 till
  • Laddar…
Jenfog Jenfog skrev:
Det ser ut som expkärlet för köldbärarsidan. Måste fyllas på med extern pump å helst kolla att förtrycket I den är ok innan

• Gilla
kobbish
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Stor chans att du då inte har någon vidare cirkulation i systemet, hitta ratten där du fyller på vatten och fyll på tills mätaren visar 0,7-1,0bar
Detta tror jag skulle lösa problemet. Berätta hur det går.

Vi stängde av värmen i två rum på övervåningen för att se om den pallar cirkulera då. Nu är det behagligt varmt igen. Märkte också att cirkulationspumpen är asvarm. Försökte hitta var man fyller på tanken men såg inget uppenbart. Har heller ingen information om exakt vad den ska fyllas med och det tänker jag inte chansa på. Vissa säger vatten, andra brine. Julhelgen känns som sämsta tillfället att råka pajja sin värmepump så vi bestämde att om vi bara klarar helgerna så ringer vi vvs killen sen och ber honom ge den första hjälpen så den överlever vintern. Vi har ändå planer på att byta nästa år eftersom den snart är 20 år gammal. Men tack för hjälpen hörni!

• Gilla
Joakim Lindeblom
  • Laddar…
Om det är röda exp.kärlet är på värmebärarsidan, som jag tror. Så bör det finnas en kran, från inkommande vatten till kärlet. Öka tills mätaren visar ca1bar. För man har oftast kranvatten i golvvärme och element. Min ser ut som på bilden.
När mitt tryck gick ned så lät cirkpumpen högt, kanske som en bogpropeller.

Om det är på köldbärarsidan behövs nog pumpen som nämnts.

• Ventil och kopparrör med en röd tagg märkt "Påfyllning Värmesystem Energipartner AB 08-802805".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jenfog Jenfog skrev:
Den håller trycker på köldbäraren till borrhålet gissar jag, den bör väl ligga på 0,5-1,0 bar.(gissar jag) beror på om den sitter på tryck eller sugsidan.
Testa o stäng av pumpen o se om du får lite tryck, isf behövs fylla på och kanske läckage nånstans??

Förmodligen behöver du byta kärl då blåsan är trasig och därför får du ett stumt system. Ta in en röris till veckan. Stänga av kompressorn och kör på tillskottsvärmen om du behöver. :) dvs bara elpatronen. Cirkpumpen kan gå åt helvete annars.

• Gilla
Joakim Lindeblom
  • Laddar…
F87 Flstrm skrev:
Förmodligen behöver du byta kärl då blåsan är trasig och därför får du ett stumt system. Ta in en röris till veckan. Stänga av kompressorn och kör på tillskottsvärmen om du behöver. :) dvs bara elpatronen. Cirkpumpen kan gå åt helvete annars.
Hur kom du fram till att blåsan är trasig?

T Tillbyggare 165 skrev:
Uteslutningsmetoden och det vanligaste felet med slutet expansionskärl i kombination med att man tappar tryck i köldbärarslinga. I övrigt inga belägg, men procentuellt det vanligaste vid den här typen av fel. Om man inte har något solklart läckage vid bergvärmepump dvs. Att kollektorn börjar läcka efter lång tid är riktigt ovanligt, och vanligast beror det på att man har ett stumt system. Vilket man ju får när expansionskärlet är kaputt.

Vanligast är nog att luften läckt ut och expansionskärl behöver påfyllning av luft, har själv justerat luftmängd några gånger på 6 år utan att blåsan är trasig både på brine och värmebärare. Löpande underhåll skulle jag kalla det.

PFO PFO skrev:
Vanligast är nog att luften läckt ut och expansionskärl behöver påfyllning av luft, har själv justerat luftmängd några gånger på 6 år utan att blåsan är trasig både på brine och värmebärare. Löpande underhåll skulle jag kalla det.
Och du tänker då att du har läckage genom nippeln? Någonstans har du ju ett läckage, vilket troligtvis inte är ut i atmosfär utan snarare läckage internt.. En kontroll av förtryck skulle jag kalla löpande underhåll ja, där har du rätt. Men att det är dåligt/obefintligt förtryck och om man behöver fylla upp förtrycket regelbundet tyder på ett trasigt expansionskärl.

• Gilla
useless
  • Laddar…
F87 Flstrm skrev:
Och du tänker då att du har läckage genom nippeln? Någonstans har du ju ett läckage, vilket troligtvis inte är ut i atmosfär utan snarare läckage internt.. En kontroll av förtryck skulle jag kalla löpande underhåll ja, där har du rätt. Men att det är dåligt/obefintligt förtryck och om man behöver fylla upp förtrycket regelbundet tyder på ett trasigt expansionskärl.
Det är enkelt att felsöka om blåsan gett sig då det kommer vätska ur luftnippeln om man har lite tryck i systemet, är det torrt har luften läkt ur på annat ställe. Gas läcker lättare än vätska.

Jenfog Jenfog skrev:
Expasionskärl för att håll och ta upp tryck i ett system

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.