15 538 läst ·
48 svar
16k läst
48 svar
Bergvärme problem
Gör som dom skriver, ta bort alla don, men märkt dom, så dom kommer på samma ställe då dom sätts tillbaka. Och stäng vredet ( baypass ) som är på det klena röret. Stängs den så ska det don som går till toa/bad inte vara på, om dom andra sätts på.
Då måste du fylla på vatten, upp till 1 bar
Då måste du fylla på vatten, upp till 1 bar
Vi stängde av värmen i två rum på övervåningen för att se om den pallar cirkulera då. Nu är det behagligt varmt igen. Märkte också att cirkulationspumpen är asvarm. Försökte hitta var man fyller på tanken men såg inget uppenbart. Har heller ingen information om exakt vad den ska fyllas med och det tänker jag inte chansa på. Vissa säger vatten, andra brine. Julhelgen känns som sämsta tillfället att råka pajja sin värmepump så vi bestämde att om vi bara klarar helgerna så ringer vi vvs killen sen och ber honom ge den första hjälpen så den överlever vintern. Vi har ändå planer på att byta nästa år eftersom den snart är 20 år gammal. Men tack för hjälpen hörni!
Om det är röda exp.kärlet är på värmebärarsidan, som jag tror. Så bör det finnas en kran, från inkommande vatten till kärlet. Öka tills mätaren visar ca1bar. För man har oftast kranvatten i golvvärme och element. Min ser ut som på bilden.
När mitt tryck gick ned så lät cirkpumpen högt, kanske som en bogpropeller.
Om det är på köldbärarsidan behövs nog pumpen som nämnts.
När mitt tryck gick ned så lät cirkpumpen högt, kanske som en bogpropeller.
Om det är på köldbärarsidan behövs nog pumpen som nämnts.
Den håller trycker på köldbäraren till borrhålet gissar jag, den bör väl ligga på 0,5-1,0 bar.(gissar jag) beror på om den sitter på tryck eller sugsidan.Jenfog skrev:
Testa o stäng av pumpen o se om du får lite tryck, isf behövs fylla på och kanske läckage nånstans??
Förmodligen behöver du byta kärl då blåsan är trasig och därför får du ett stumt system. Ta in en röris till veckan. Stänga av kompressorn och kör på tillskottsvärmen om du behöver.
dvs bara elpatronen. Cirkpumpen kan gå åt helvete annars.
T Tillbyggare 165 skrev:Uteslutningsmetoden och det vanligaste felet med slutet expansionskärl i kombination med att man tappar tryck i köldbärarslinga. I övrigt inga belägg, men procentuellt det vanligaste vid den här typen av fel. Om man inte har något solklart läckage vid bergvärmepump dvs. Att kollektorn börjar läcka efter lång tid är riktigt ovanligt, och vanligast beror det på att man har ett stumt system. Vilket man ju får när expansionskärlet är kaputt.
Och du tänker då att du har läckage genom nippeln? Någonstans har du ju ett läckage, vilket troligtvis inte är ut i atmosfär utan snarare läckage internt.. En kontroll av förtryck skulle jag kalla löpande underhåll ja, där har du rätt. Men att det är dåligt/obefintligt förtryck och om man behöver fylla upp förtrycket regelbundet tyder på ett trasigt expansionskärl.PFO skrev:
Det är enkelt att felsöka om blåsan gett sig då det kommer vätska ur luftnippeln om man har lite tryck i systemet, är det torrt har luften läkt ur på annat ställe. Gas läcker lättare än vätska.Flstrm skrev:
Och du tänker då att du har läckage genom nippeln? Någonstans har du ju ett läckage, vilket troligtvis inte är ut i atmosfär utan snarare läckage internt.. En kontroll av förtryck skulle jag kalla löpande underhåll ja, där har du rätt. Men att det är dåligt/obefintligt förtryck och om man behöver fylla upp förtrycket regelbundet tyder på ett trasigt expansionskärl.