Vi har nyligen köpt ett hus med bergvärmepump. Nibe fighter 1215. Huset är byggt 2006 och är 186 kvadrat fördelat på två våningar med golvvärme. Huset är behagligt varmt så länge utetemperaturen håller sig över nollan. Så fort det går under blir det skitkallt. Alla golven blir plötsligt påtagligt kalla. Förra svängen med minus så började vi med att dra upp ratten för att få värme. Till slut stod den på +4 och när det blev plusgrader fick vi såklart ett närmare tropiskt klimat inomhus. Tog tre dagar att få ner huset från sina 26 grader. Läste åtta hundra olika manualer och guider och fattade vad vi gjort för fel. Ner med ratten och upp med kurvan. Värmen stabiliseras och huset känns bra. Men det fortsatte också vara plusgrader. Igår gick vi under nollan och nu är det kallt igen. Drog upp ratten ett steg och det verkar ha blivit lite bättre idag. Men golven är fortfarande kalla. Värmen in i rören är varm men de är rätt svala ut. Ett dygn med två minusgrader ska väl inte kunna sabba hela värmesystemet? Vad är det jag missar? Inställning? Filter? Nåt som ska luftas?

• Gilla
Victor Carlberg
  • Laddar…
K
Golvvärme är ett ganska trögt system. Känner du någon skillnad på entreplan och övervåningen? Kan du ta en bild på din värmekurva?

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Några saker som kan påverka, om utegivaren sitter så att solen skiner på den så påverkar det värmen ut.
Golvvärme är trögare än radiatorer, så ändringar tar längre tid.
Om huset har stora fönster mot söder blir det varmt inne om man inte har inomhusgivare son begränsar värmepumpen.
Rören som är varma ut och kalla tillbaka kan bero på att golvet är kallt och tar tid att värma upp, eller att cirkulationen är dålig, vilket kan bero på igensatt filter som du var inne på, har du någon radiator i huset?

Kurvan stod på 5 när vi flyttade in. Men då stod också ratten uppskruvad ordentligt. Vvs killen som var här i somras för att fixa en grej undrade varför i hela friden den var uppdragen så högt och drog ner den. Nu fattar vi varför.

Inga radiatorer i huset. Bara golvvärme. Antar att tempgivaren sitter i närheten av pumpen och då når inte nån sol dit. Inga stora fönster heller.

• Digital display som visar "Kurvlutning 7" med knappar och indikatorlampor bredvid, del av ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Golven är varma från början, innan minusgrader, så pumpen ska ju bara bibehålla värmen.

Först skulle jag fundera på om utetemperaturgivaren fungerar. Finns det en innetemperaturgivare skulle jag inte använda den för styrning av VP. Därefter skulle jag undersöka om det verkligen finns cirkulation i systemet.

En annan sak att titta på är om värmepumpen tycker den gör det den ska....dvs när ni har det kallt inne, producerar värmepumpen den temperatur på framledning den ska producera.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Först skulle jag fundera på om utetemperaturgivaren fungerar. Finns det en innetemperaturgivare skulle jag inte använda den för styrning av VP. Därefter skulle jag undersöka om det verkligen finns cirkulation i systemet.

En annan sak att titta på är om värmepumpen tycker den gör det den ska....dvs när ni har det kallt inne, producerar värmepumpen den temperatur på framledning den ska producera.
Det står rätt temperatur på utetemp om jag kollar i menyn. Nån innetempgivare finns inte. Cirkulation måste finnas för den fungerar ju om det är över noll grader. Då är golven varma och behagliga och huset håller en normal temperatur.

Hur vet jag om den producerar rätt temperatur?

Jenfog Jenfog skrev:
Hur vet jag om den producerar rätt temperatur?
Vad har du för VB-fram? Värdet inom parentes är börvärdet.

Cirkulationen är vital, jag hade liknande problem vid nyinstallation av en Daikin pump, det var delta T som var ställd på 10 grader C som styr cirkulationspumpen. Ställde ned den till 4 grader C, (har provat allt mellan 10 till 4 för att hitta rätt). Tydligen vill golvvärme ha ett litet delta T mellan utgående och inkommande för att ge en bra stabil värme vid alla utomhus temperaturer. Så undersök din cirkulation och om du har delta T justering ställ ned den alternativt öka farten på cirkulationspump. För att sedan trimma kurvlutning och höjd på kurvan för temperatur justering.

useless useless skrev:
Vad har du för VB-fram? Värdet inom parentes är börvärdet.
VB-fram är 55 grader.

• Wow
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Jenfog Jenfog skrev:
VB-fram är 55 grader.
Och VB-r?

55 grader är extremt mycket för ett hus med golvvärme. Vad har du för temperaturer vid golvvärmefördelaren?

• Gilla
PFO
  • Laddar…
useless useless skrev:
Och VB-r?

55 grader är extremt mycket för ett hus med golvvärme. Vad har du för temperaturer vid golvvärmefördelaren?
Nu står det 43… Konstigt. VB-r 29.

Och vad är börvärdena?

En så stor skillnad mellan VB-f och VB-r tyder på dålig cirkulation mellan värmepumpen och golvvärmefördelaren. Men man behöver ha koll på siffrorna en stund innan man kan dra några slutsatser. Annars kan man lätt bli lurad när den gör varmvatten eller tar en paus.
Har du några bilder på hur det ser ut vid golvvärmen?

Redigerat:
  • Gilla
PFO
  • Laddar…
Om du hade så varmt vatten i golvvärmen skulle ni ha bastutemperatur inne.

Antar då att det sitter en shunt före golvvärmen. Har du en kombination av vattenburna element och golvvärme i huset?

Om framledning är 55 när utetemp är runt noll så finns det inget mer att hämta när det blir kallare - då måste elpatron användas..

Börvärdet på framledning med kurva 7 och +2 skall vara 40 grader vid 0 grader ute.
Diagram över värmekurva förskjuten med +2, visar sambandet mellan utetemperatur och framledningstemperatur. Framdator vid 0 grader ute är 40 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.