SLUTA!!! Jag får klåda av habegär! ;-)
 
Här finns en länk till min publika sida, på den privata finns mycket mer :cool:
 
Jag skulle köra på båda slingorna hela året på sommaren när marken är varmare än berget förbrukar man så lite så det spelar ingen roll om brine är några grader lägre i temp. Annars är det en bra lösning med dubbla slingor ger lägre flödesmotstånd.
 
Frågan är om det är bra att köra parallelt.

Jag har länge funderat på att komplettera min bergborr med en jordslinga. I såfall skulle jag lägga den väldigt nära ytan, bara en decimeter under gräsmattan. I så fall skulle jag köra jordslingan på sommar/höst när den tempen är som högst och ger bäst effektivitet. På övriga tider gäller berget.
Om jag skulle vilja optimera systemet kunde man köra jordslingan för vv-produktion på sommaren/höst och när det inte behövs (troligen 20 tim/dag) kunde man bara rundköra jordslingan genom berget för att tanka ned lite värme i berget.
Men eftersom jag är så lat så skulle jag vilja ha ett styrsystem som sköter allt detta. Alla komponenter finns, bara sätta ihop.
 
Det där med att ladda berget är inget som fungerar särskilt väl. Du Har konstant strömning på vattnet i berget om du har ett ordentligt hål, vilket gör att du ändå sköljer bort den tillförda energin..
däremot så är det bra för jordvärmen att växla mellan 1-2 olika slingor, för då inviker du att energin försvinner ur jorden efter ett tag med dålig vegetation och permafrost som följd... Därav är det bra att kunna växlasäsongsvis eller periodvis på olika slingor vid jordvärme
 
Har ni stort energi uttag ur berget även på sommaren ? På de flesta anläggningar är det på vintern när kompressorn går kontinuerligt brine blir lågt sen återhämtar sig borran snabbt när uttaget minskar. Det är ingen risk för permafrost med jordvärme om inte slingan läggs för djupt finns ingen anledning att växla mellan slingor men däremot att köra flera slingor är bra men kör dom hela tiden.
 
  • Gilla
jonahp
  • Laddar…
Tommor skrev:
Det där med att ladda berget är inget som fungerar särskilt väl. Du Har konstant strömning på vattnet i berget om du har ett ordentligt hål, vilket gör att du ändå sköljer bort den tillförda energin..
däremot så är det bra för jordvärmen att växla mellan 1-2 olika slingor, för då inviker du att energin försvinner ur jorden efter ett tag med dålig vegetation och permafrost som följd... Därav är det bra att kunna växlasäsongsvis eller periodvis på olika slingor vid jordvärme
Även detta med permafrost vid jordvärme är en sanning med modifikation, ett rätt dimensionerat jv-system skall inte dra ur all värme marken, då är det helt enkelt för kort slinga/stort effektuttag. Det enda man egentligen kan konstatera gällande BÅDE jordvärme å bergvärme är att de vart såpass uppskrytt från början så systemen blev underdimensionerade. Detta har de flesta stora aktörer på marknaden erkänt.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Jag kan bidra med lite brinevärden från vår jordslinga. I princip ligger brinetemperaturen på månadens medeltemperatur. (Gotland har milda vintrar och svala somrar, det blir mer extremt på fastlandet).

Finns det en jordvärmeslinga skulle jag absolut växla över till enbart denna på sommaren för bättre COP.

2012 januari - december
Screen Shot 2013-02-16 at 9.00.09 PM.png
 
Man får vad man betalar för och det gäller även vp installationer. Att många vp är underdimensionerade beror på lägre elpriser och att installatörerna vill lämna fina låga anbud och då går det inte att fulleffektdimensionera med djup borra och tank sen beror det nog till en del på okunskap hos både kund och installatör också.
 
Missförstå mig rätt...
om du har två slingor på jordvärmen så är det bra att växla periodvis och låta marken återhämta sig emellanåt, för att kunna ge ordentligt med energi..och tillika undvika att gräset växer dåligt.
jag vet mycket väl vad branschen säger då jag jobbar i den, och du får olika svar från alla beroende på erfarenheten.
om du har ett borrhål som är ordentligt så ska vattnet hela tiden rinna och tillföra energin vilket innebär att du hela tiden tillförs energi, men om du har ett underdimesionerat borrhål så är det billigare att gräva markvärmen som tillskott...
men att du skulle tjäna på att flytta energin från marken ner i borrhålet är bullshit.
 
Men har man 2 st slingor som är så långa så dom ensam klarar att ge tillräckligt med energi till vp kommer dom tillsammans att ge en bättre temperatur på brine och effektuttaget från marken så lågt så det kommer växa bra där. Det behöver inte vara strömmande vatten i borrhålet energin kommer från berget så ett torrt hål funkar det med om man fyller vatten i det.
 
Tommor skrev:
Missförstå mig rätt...
om du har två slingor på jordvärmen så är det bra att växla periodvis och låta marken återhämta sig emellanåt, för att kunna ge ordentligt med energi..och tillika undvika att gräset växer dåligt.
jag vet mycket väl vad branschen säger då jag jobbar i den, och du får olika svar från alla beroende på erfarenheten.
om du har ett borrhål som är ordentligt så ska vattnet hela tiden rinna och tillföra energin vilket innebär att du hela tiden tillförs energi, men om du har ett underdimesionerat borrhål så är det billigare att gräva markvärmen som tillskott...
men att du skulle tjäna på att flytta energin från marken ner i borrhålet är bullshit.
Eftersom du jobbar i branschen undrar jag lite nyfiket bara om du har någon aning vad det egentligen skiljer sig mellan att växla mellan två slingor på "full effektuttag" alt. plocka ut halva effekten konstant ur båda slingorna. I återhämtnings och "växtlighetsynpunkt" menar jag.. ?
 
mycke_nu skrev:
Jag kan bidra med lite brinevärden från vår jordslinga. I princip ligger brinetemperaturen på månadens medeltemperatur. (Gotland har milda vintrar och svala somrar, det blir mer extremt på fastlandet).

Finns det en jordvärmeslinga skulle jag absolut växla över till enbart denna på sommaren för bättre COP.

2012 januari - december
[bild]
På sommaren tar min vp mellan 100-150kwh per månad till vv om mitt cop förbättras med 10% ger det så lite så det knappt märks men visst gör det nån krona.
 
Nää du gosse, har du ett torrt borrhål så har du ett dåligt hål. Energin överförs med vattnet och tillströmningen av vatten är av yttersta vikt för att få en fungerande bergvärme..
 
Tommor skrev:
Nää du gosse, har du ett torrt borrhål så har du ett dåligt hål. Energin överförs med vattnet och tillströmningen av vatten är av yttersta vikt för att få en fungerande bergvärme..
Gäller även JV..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.