9 526 läst ·
62 svar
10k läst
62 svar
Bergvärme OCH Jordvärme
högre belastning på pumpen? elförbrukning upp? eller går det åt samma energi att köra båda slingorna?
Det borde ge något lägre belastning på pumpen och något lägre elförbrukning att använda båda slingorna i de fall det alls märks någon skillnad. Jag kan inte komma på någon poäng med att stänga av en slinga ibland, men du kan ju experimentera lite. grundregeln är att ju varmare inkommande brine är desto bättre.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Jag skulle utan tvekan stänga borrhålet på våren och låta det vila under vår, sommar och en bit in på hösten. Under denna period är jordvärmen varmare och återladdas snabbare.Avemo skrev:Det borde ge något lägre belastning på pumpen och något lägre elförbrukning att använda båda slingorna i de fall det alls märks någon skillnad. Jag kan inte komma på någon poäng med att stänga av en slinga ibland, men du kan ju experimentera lite. grundregeln är att ju varmare inkommande brine är desto bättre.
intressant! man får väl experimentera lite under åren....jensaro skrev:
ni som har bergvärme, vilken temp. har köldvätskan när det är riktigt jävliga veckor... låt säga -20 en vecka? han som har huset nu menade att han var nöjd, för köldvätskan hållit sej på plussidan hela tiden... Ok sa jag (?) hade han sagt att den hållit sej på +13 så hade jag sagt samma sagt, pga min okunnighet....
tack intressant! när köldvätskan blir Minus, slår elpatronen till? eller? lär mej 
Loggern är kopplad på ett 1-wire nät, alla temperaturgivare sitter på en busskabel till loggern. Har även dubbla elmätare med ir-mätare på, och en RH/temperatur på vinden. Loggern är sedan kopplad till nätet för att komma åt webtjänsten, går även att köra lokalt om man vill.