högre belastning på pumpen? elförbrukning upp? eller går det åt samma energi att köra båda slingorna?

Bör väl vara försumbar ökning för markslingan.

Det borde ge något lägre belastning på pumpen och något lägre elförbrukning att använda båda slingorna i de fall det alls märks någon skillnad. Jag kan inte komma på någon poäng med att stänga av en slinga ibland, men du kan ju experimentera lite. grundregeln är att ju varmare inkommande brine är desto bättre.

Han i Skogen skrev:
högre belastning på pumpen? elförbrukning upp? eller går det åt samma energi att köra båda slingorna?
Snarare tvärtom, får du in varmare vatten till pumpen så ökar COP och du får mer energi för pengarna.

Protte

Avemo skrev:
Det borde ge något lägre belastning på pumpen och något lägre elförbrukning att använda båda slingorna i de fall det alls märks någon skillnad. Jag kan inte komma på någon poäng med att stänga av en slinga ibland, men du kan ju experimentera lite. grundregeln är att ju varmare inkommande brine är desto bättre.
Jag skulle utan tvekan stänga borrhålet på våren och låta det vila under vår, sommar och en bit in på hösten. Under denna period är jordvärmen varmare och återladdas snabbare.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
jensaro skrev:
Jag skulle utan tvekan stänga borrhålet på våren och låta det vila under vår, sommar och en bit in på hösten. Under denna period är jordvärmen varmare och återladdas snabbare.
intressant! man får väl experimentera lite under åren....
ni som har bergvärme, vilken temp. har köldvätskan när det är riktigt jävliga veckor... låt säga -20 en vecka? han som har huset nu menade att han var nöjd, för köldvätskan hållit sej på plussidan hela tiden... Ok sa jag (?) hade han sagt att den hållit sej på +13 så hade jag sagt samma sagt, pga min okunnighet....

Så varmt blir det aldrig i berget. Håller det plusgrader är det helt OK.
Jag har väl kanske +2 när det är kallt.

Ligger på under 0 in när det är som kallast.

Här är en graf för tempen på vårat hål, och även en för ute tempen för samma tid. Januari 2013, +0,15° som lägsta vid nästan -19°. Vecka 4 var svinkall :thumbdown:
2621360914557.png 2621360914599.png

tack intressant! när köldvätskan blir Minus, slår elpatronen till? eller? lär mej :)

Nej elpatronen slår inte till för att köldbäraren är minus. Elpatronen slår till när värmebehovet är större än av värmepumpen klarar av, eller när den gör varmvatten spets.

MB77: Hur loggar man sånt där så snyggt? Nörden i mig vaknar till liv :)

BiFuel skrev:
MB77: Hur loggar man sånt där så snyggt? Nörden i mig vaknar till liv :)
Logger2020 med webtjänst :thumbup:

www.energibutiken.se/

Mmmm, Logger... *låter som Homer Simpson och dreglar lite*
Synd att man inte har pengar övet till lite såna leksaker :)
Hur kopplar man in den?

Loggern är kopplad på ett 1-wire nät, alla temperaturgivare sitter på en busskabel till loggern. Har även dubbla elmätare med ir-mätare på, och en RH/temperatur på vinden. Loggern är sedan kopplad till nätet för att komma åt webtjänsten, går även att köra lokalt om man vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.