hej! ska flytta in i ett nyrenoverat tilläggsisol. 2plans 20-tals hus som har bergvärme.
på senare år har även jorvärmeslinga på 3xx meter grävts ner som komplement till kallare perioden under året... Någon som hört/gjort detta hemma? hjälper det? intresserad av att höra andras tankar/erfarenheter kring detta! är mkt novis på ämnet!
Mvh

är det inte tvärtom?

nej. berg först, sedan jord

okej - när jag har tittat på jordvärmeanläggningar så har det nästan alltid varit så att de har haft en oljepanna för när jordvärmen inte orkar mer.

ok... men det har inte mej som brukar någon framtida betylse antar jag? antar att det funkar som ett ok komplement?

Okej. nä jag har inte hört talas om detta någon gång dessvärre så jag kan nog inte hjälpa dig.

Har heller aldrig hört talas om det men som jag förstått det så underdimensionerade man ofta bergvärmeanläggningar tidigare, så det kan vara så att förra ägarna lessnade på att ha elpatronen gående ofta och därför la ner en liten jordvärmeslinga för att slippa problemet. Det här är till din nackdel eftersom jag tror det är svårt att göra borrhålet för bergvärme djupare, och nu får du dras med två värmepumpar vilket innebär dubbla kostnader för underhåll och reinvestering samt eventuellt synkroniseringsproblem.

När det är dags för pumpbyte så kanske du borde överväga ett extra borrhål.

pelpet skrev:
Har heller aldrig hört talas om det men som jag förstått det så underdimensionerade man ofta bergvärmeanläggningar tidigare, så det kan vara så att förra ägarna lessnade på att ha elpatronen gående ofta och därför la ner en liten jordvärmeslinga för att slippa problemet. Det här är till din nackdel eftersom jag tror det är svårt att göra borrhålet för bergvärme djupare, och nu får du dras med två värmepumpar vilket innebär dubbla kostnader för underhåll och reinvestering samt eventuellt synkroniseringsproblem.

När det är dags för pumpbyte så kanske du borde överväga ett extra borrhål.
Inte säkert det är dubbla pumpar.. Förmodligen är hålet underdim eller sopigt.

det är en pump. och i en brunn ute på gården så grenar sej slangen från pumpen till både slingan i berget, och slingan i jorden... så bara en "slang in ipumpen.... nåt sånt

Vet att man gjort så ibland med gamla anläggningar när man bytt pump och då satt in en större.
Ser inga problem med det, men mera info om sådana anläggningar kan du hitta på Värmepumpsforumet.

Grenar den sig vore det väl lämpligt att kunna strypa in de olika flödena. Utan att ha svart bälte i VP så vill jag nog hävda att det bör funka bra. Du borde dock mäta returen från de olika slingorna. Hålet kanske är slut.

ja det sitter kranar vid fördelningarna, till respektive slinga, så man kan kan stänga till berg/jord om intresse för det skulle uppkomma.... kan det varit gjort för att en BV-pump inte orkar värma utan tillsatsel de kallaste dagarna, och att den kanske klarar att göra det med hjälpen från JV slingan?

Är det bara en pump är det ju mycket bättre.

En snabb googling avslöjade att det går att borra ett bergvärmehål så att det blir djupare men det är inte alla borrfirmor som vill göra det då det finns risk att köra fast.

tror hålet är på160m... en rejäl skruvdragare dom använt....

Kolla som sagt tempen från de olika slingorna. Det är ju ingen mening att snurra brine genom hålet om deg inte ger nått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.