55 980 läst ·
53 svar
56k läst
53 svar
Bergvärme NIBE F1255-12 CU total katastrof
Vissa rörfirmor kan moka rör men saknar systemkänsla.
Jo precis det är strypventiler båda är max öppna och det ska vara samma flöden enligt han som har vart och mätt...Fotografen skrev:
Du skriver att hålen är parallellkopplade.
Det har inte blivit något tok där?
Jag har aldrig kopplat några bergvärmehål men i min värld borde det sitta strypventiler för att balansera flödet mellan hålen? Är dessa korrekt justerade? Det är inte strypt för mycket? Cirkulerar det i båda hålen? Är det korrekt kopplat (så att brinen inte bara går i transportdiket mellen pumpen och hålen...)?
[Rättat stavfel]
Nej, 2x120m är inga problem med den pumpen du har. Något annat är fel med flödet. Klämd slang eller eller en sten som hamnat i slangen när de grävde. Filtret är det man bör kolla först i vilket fall som helst.Krillesvenson skrev:
Håller med andra. Låter som flödesproblem på kalla sidan. Dåligt av installatören att inte kolla det. Det är typ punkt B i "A till Ö felsökning värmepump".
Det brukar vara ventiler på slangarna vid paralellkoppling så det går att stänga av en i taget , prova med att stänga en helt och lyssna så det inte är luft i av dom , det med kärlet kolla när du kommer hem hur nivån bär sig åt
Installatören var och luftade alldeles nyss, skulle vara konstigt om han misslyckades bara...J jojo123 skrev:
Jag har en 1145-10 och den orkar precis med 470m pem. Hur det är med 1255-12 vet jag inte men en 1145-12 har en större KB pump än -10 så är den inte defekt borde den klara 2x120 m utan problem.
Delta-T på nästan 10 grader tyder att det är allvarligt fel på KB-kretsen. Antingen är flödet för lågt eller så är värmeväxlaren helt igensatt. Hade brunnen varit för liten skulle du både skicka och få tillbaka kall brine. Du skulle typ få -6 ut -3 in. Eftersom du får +2 tillbaka tyder det att hålet "värmer upp" brine som den ska, men flödet räcker inte till.
Jag har exakt samma vp.
Har en borra på 240 meter, 238 meter aktivt djup.
Gjorde min installation själv och valde 35mm koppar på brinekretsen, valde även LK's större multifill och höll ner vinklar till absolut minimun.
Min CP på kalla sidan går på 99% när vp'n maxar effekten, har då ett delta på 3.5° på brine.
Precis som alla redan sagt så har du för stort motstånd i brinekretsen, vad det beror på är 10,000 kronorsfrågan..
Har en borra på 240 meter, 238 meter aktivt djup.
Gjorde min installation själv och valde 35mm koppar på brinekretsen, valde även LK's större multifill och höll ner vinklar till absolut minimun.
Min CP på kalla sidan går på 99% när vp'n maxar effekten, har då ett delta på 3.5° på brine.
Precis som alla redan sagt så har du för stort motstånd i brinekretsen, vad det beror på är 10,000 kronorsfrågan..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så här ser det ut hos mig just nu.
256m² sutteränghus byggt 1976 i Jämtland, vp'n har gjort av med drygt 6,000kwh hittills i år.