C ConnyN skrev:
Hej! Har en IVT Greenline HE11 som är fem år gammal. Vi har bott i huset sedan i somras.

Hade ute en tekniker för garantiservice igår och frågade honom om en rätt så hög elförbrukning. Han påpekade att min pump inte har någon vattentank, och ingen extern ackumulatortank, vilket gör att kompressorn går väldigt ofta. Den har ingen variabel hastighet på kompressorn utan är on/off.
Den värmer bara vattnet till radiatorerna, inget tappvatten.

Pumpen står i en annan byggnad och varmvattnet går in i huset via kulvert. Tidigare stod det en vedpanna och ackumulatortank som nu är borta.

En rekommendation var att koppla någon extern ackumulatortank/beredare till radiatorkretsen för att se till att kompressorn inte behöver gå så väldigt ofta. Jag söker tips och rekommendationer på vad som skulle kunna vara lämpligt, något fristående som kan stå i samma utrymme. Håller tummarna att någon har nåt bra!
Hej!

(jag har inte läst alla tidigare kommentarer i tråden fullt ut så mina frågor kanske är besvarade redan 😇)

1. Hurstort hus har ni?(all uppvärmd yta, inklusive garage m.m)
2. Hur mycket el gör ni av med totalt på året?
3. Värmen i varmvatten med en ”vanlig varmvattenberedare”?
4. Har ni golvvärme eller radiatorer?
5. Vart i landet är detta?
6. Är det ett gammalt eller nytt hus/ gamla/nya fönster/tilläggsisolerad vind?
(att det blir många start /stop på kompressorn är väldigt ofta en volym fråga, men ren effektåtgång kan ha flera svar)

Jag har säkert glömt flera faktorer som kan påverka😎😎

Med vänlig hälsning, Andreas

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Hej! Har en IVT Greenline HE11 som är fem år gammal. Vi har bott i huset sedan i somras.

Hade ute en tekniker för garantiservice igår och frågade honom om en rätt så hög elförbrukning. Han påpekade att min pump inte har någon vattentank, och ingen extern ackumulatortank, vilket gör att kompressorn går väldigt ofta. Den har ingen variabel hastighet på kompressorn utan är on/off.

Pumpen står i en annan byggnad och varmvattnet går in i huset via kulvert. Tidigare stod det en vedpanna och ackumulatortank som nu är borta.

En rekommendation var att koppla någon extern ackumulatortank/beredare till radiatorkretsen för att se till att kompressorn inte behöver gå så väldigt ofta. Jag söker tips och rekommendationer på vad som skulle kunna vara lämpligt, något fristående som kan stå i samma utrymme. Håller tummarna att någon har nåt bra!
Hej
Nibe UKV är precis det du behöver

• Nibe UKV vattentank installerad i rörsystem med kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C ConnyN skrev:

Måste jag läsa igenom hela tråden för att se om du har berättat det som är viktigt vid bedömningen av din situation?

Hur mycket el gör du av med? Var finns huset och hur stort är det? När är det byggt och hur många är ni som bor där?

Varför ska du ha en ackumulatortank; jag har ingen! Varför gör ni inte tappvatten med värmepumpen?

Ett annat exempel: Jag har ett hus på ca 200 kvadrat från 1976, något förbättrat, som står i Nacka utanför Stockholm. Med tre personer, en tonåring, drog det 9300 kWh varav ca hälften till uppvärmning inklusive tappvatten med en IVT Geo 612C. Separat elmätare, så jag vet. Jag kan lägga till att radiatorerna är nyinstallerade och ganska rejält dimensionerade så att vattentemperaturen kan hållas nere som ger bättre effektivitet.

Ackumulatortank behövs om vattenvolymen är för liten enligt specifikationerna. Är den det?

Gör inget som kostar pengar innan du vet om det gör nytta.

A
Hej,

Vi installerade bergvärme 2013 och då med en Greenline HA C11. För fyra år sedan började pumpen gå längre stunder för att till slut gå mer eller mindre konstant. Det här var runt nyår. Nästa vinter fick det blir kompressorbyte. Min gissning är att kompressorn började bli dålig men var inte helt sönder. Låter som ditt problem.

Vi fick 3 förslag på fel:
  • Högtryckspressostat
  • Kontaktor
  • Kompressor

• Gilla
Leif Nyberg2
  • Laddar…
C ConnyN skrev:

Har du gjort rent brinefiltret och radiatorvattenfiltret? Är de skitiga så går kompressorn hårdare.

Vilken temp. Haru från berget? Tillopp/retur Delta t

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
A aggplanta skrev:
Hej,

Vi installerade bergvärme 2013 och då med en Greenline HA C11. För fyra år sedan började pumpen gå längre stunder för att till slut gå mer eller mindre konstant. Det här var runt nyår. Nästa vinter fick det blir kompressorbyte. Min gissning är att kompressorn började bli dålig men var inte helt sönder. Låter som ditt problem.

• Högtryckspressostat
  • Kontaktor
  • Kompressor
Vad är det för konstig felsökning? Kan inte servicefföretaget ta reda på vad som verkligen är trasigt? Gissar man?

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Om huset behöver X antal Kwh för att värmas upp under ett år, och värmepumpen drar onormalt många Kwh för att fixa det, så spelar det ingen roll om du sätter dit en utjämningstank.

Förhållandet mellan vad huset behöver och pumpen producerar kommer ändå att vara detsamma. Utjämningstanken trollar inte dit extra energi.

Däremot brukar man montera en utjämningstank när VP bara har on-off, men det är för att förlänga livslängden på kompressorn då den kan gå en längre stund, och sen vara stilla en längre stund.

Detta då i motsats till exempelvis Nibe som har inverterstyrning av kompressorn och därmed varierar varvtalet.
Det kommer alltid att finnas två läger om vad som är bäst. De som föredrar on-off tycker att man då slipper 'elektronisk skit' som kan krångla.
Medan de som föredrar inverter tycker att on-off är stenåldersteknik.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Har du har plats i "torkskåpet " för acc-tank (med vvb)?

• Gilla
Dotzsky_80
  • Laddar…
A
T torkelb skrev:
Vad är det för konstig felsökning? Kan inte servicefföretaget ta reda på vad som verkligen är trasigt? Gissar man?
En i stora stycken värdelös firma (samma som installerade pumpen 2013).

Kompressorn gick som sagt inte helt sönder men började successivt bli sämre. Jag ringde firman som installerade pumpen 2013. De jiddrade om ditt och datt samt bytte/utförde, som jag förstått det, onödig saker. Kostade 17kkr till slut. Någon mindre begåvad person på den firman försökte fakturera 2 ggr. Till saken hör att det är den största firma i branschen i kommunen med kringkommuner. När sedan pumpen började stanna så klagade jag och lokala firman gjorde ett nytt försök vilket inte heller löste problemet. Kontaktade ett annat bolag som snabbt konstaterade en möjlig billig lösning (en kontaktor) eller att helt enkelt byta kompressor.

Tyvärr tror jag att första firman förstörde kompressorn genom att byta högtryckspressostaten och att inte löda dit den ordentligt (en ung kille som fick ha en senior i telefonen i timmar för att löda den "rätt/fel"). Det resulterade i att lite olja sakta med säkert läckte ut. Teknikern från det vettiga bolaget kom upp ur källaren (efter en kort felsökning) och visade mig en kort video där en nästan osynlig stråle med olja kom ut ur lödningen. Det hela syntes inte på golvet för pumpen är omgärdad av en liten kant vid golvet.

Vettiga firman lödde rätt pressostaten men varnade mig för att bla. kompressorn kunde ha tagit stryk men att vi behövde hålla koll på det. Tyvärr fortsatte pumpen stanna inom de påföljande veckorna. Då bytte vi sagda kompressor, med hjälp av vettiga firman sen dess har det varit noll problem. Jag minns inte exakt kostnaden men i runda slängar blev det runt 50kkr, från ax till limpa. Utan klåparfirman så hade det förmodligen bara kostat runt hälften.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C ConnyN skrev:

Min rekommendation: stäng vamvattenuppvärmning gen helt under dagen. Låt vattnet värmas upp bara under natten. Minska värmen under nätterna med ett par grader…. Du kommer att skillnad i fakturan….

A aggplanta skrev:
Hej,

• Högtryckspressostat
  • Kontaktor
  • Kompressor
hur kan det vara fel på högtryckspressostat om kompressor går ? Förmodligen har ni haft en liten läcka, då försvinner sakta köldmedia och effekten uteblir, kompressorn går men ger inte samma effekt.

C ConnyN skrev:
Jag jämför med grannen som har snarlikt gammalt hus med timmerstomme, ungefär samma storlek. Han har bergvärmepump inne i huset, och har tappvatten som värms av bergvärmepumpen. Och har runt halva vår elförbrukning.

Vi har ingen acktank, har en äldre kulvert mellan byggnaden och huset, och har haft tappvattenvärme genom en rätt risigt isolerad varmvattenberedare som byttes för ett litet tag sedan till en nyare. När det var 19 grader i huset så var det 27 grader i skrubben där vvb finns. Vi använde den skrubben som torkskåp, haha!

Ser på appen att elförbrukningen åker jojo när kompressorn går. Den åker upp med ~3 kW när kompressorn kickar in, ligger så i 15-30 minuter och så åker den ned i 20 minuter igen. Är det kallt ute så ser det ut så hela dygnet. Det bidrar naturligtvis till att det blir ett gäng kWh om dagen, som vore fint att få ned.
Min Thermia Diplomat gör i princip samma sak. Drar runt 3 kW när den går och sen "vilar" i 20-30 minuter innan den startar igen. Är det kallt ute går den längre stunder jämfört med när det är varmt ute, är det riktigt kallt går den väldigt långa stunder. Inga konstigheter. Elpatronen startar i flera steg och då pratar vi ett antal kW till så det lär du märka. Som andra redan nämnt är det värt att kolla över kurvorna och se så du har optimala inställningar för ditt hus. Lite lurigt nu när tempen växlar så mycket, lättare när det är stabil temperatur ett par dagar för att se vad varje inställning ger för effekt på tempen i huset.

• Diagram som visar energiförbrukning (kW) av en värmepump över tid. Fluktuationer syns i både låga och höga kW-nivåer över dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C ConnyN skrev:
Jag jämför med grannen som har snarlikt gammalt hus med timmerstomme, ungefär samma storlek. Han har bergvärmepump inne i huset, och har tappvatten som värms av bergvärmepumpen. Och har runt halva vår elförbrukning.

Vi har ingen acktank, har en äldre kulvert mellan byggnaden och huset, och har haft tappvattenvärme genom en rätt risigt isolerad varmvattenberedare som byttes för ett litet tag sedan till en nyare. När det var 19 grader i huset så var det 27 grader i skrubben där vvb finns. Vi använde den skrubben som torkskåp, haha!

Ser på appen att elförbrukningen åker jojo när kompressorn går. Den åker upp med ~3 kW när kompressorn kickar in, ligger så i 15-30 minuter och så åker den ned i 20 minuter igen. Är det kallt ute så ser det ut så hela dygnet. Det bidrar naturligtvis till att det blir ett gäng kWh om dagen, som vore fint att få ned.
Du har nog besvarat din egen fråga. En acc tank lär inte göra någon skillnad. Det är ju behovet som styr hur mycket kompressorn ska jobba

A
Nu skall vi inte hogga tråden med det här, jag ville bara visa att vår IVT Greenline hade liknande problem. Men för att svara dig.
DonPablo DonPablo skrev:
hur kan det vara fel på högtryckspressostat om kompressor går ?
Det vet jag faktiskt inte men en gissning är att högtryckspressostat består av två huvuddelar. En del som reagerar på tryck, typ något som är fjäderbelastat och någon form av mikroswitch. Om mikroswitchen är trasig så antar jag att det kan bli för högt tryck utan att något löser ut/stänger av.

DonPablo DonPablo skrev:
Förmodligen har ni haft en liten läcka, då försvinner sakta köldmedia och effekten uteblir, kompressorn går men ger inte samma effekt.
Ja, det skulle kunna förklara problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.