Göran.W
Att sätta ett utjämningskärl kommer förlänga livslängden på kompressorn men inte sänka förbrukningen något alls.

Tanken på att sätta ett kärl sidan om och ta varmvatten ifrån för att slippa köra en varmvattenberedare på el avråder jag å det bestämdaste från.
Temperaturen kommer bli för låg på varmvattnet.
Risken för att det blir legionella tillväxt är i princip 100 %

Att grannen har mycket lägre förbrukning beror troligen på att han inte har förlusterna i en kulvert och värmer varmvattnet med värmepumpen.
Att värma varmvatten med el är en tung post.
Skulle man sen ha tonårsdöttrar blir det ännu värre.

Göran.W Göran.W skrev:
Att sätta ett utjämningskärl kommer förlänga livslängden på kompressorn men inte sänka förbrukningen något alls.

Tanken på att sätta ett kärl sidan om och ta varmvatten ifrån för att slippa köra en varmvattenberedare på el avråder jag å det bestämdaste från.
Temperaturen kommer bli för låg på varmvattnet.
Risken för att det blir legionella tillväxt är i princip 100 %
Det är väl inte säkert att ett utjämningkärl kommer förlänga livslängden. Det beror ju mycket på hur den går idag med det system som finns. Sen om legionellan så brukar ju de flesta värmepumpar göra vv som är drygt 50 grader å har om man vill en höjning av vv tempen var fjortonde dag till ex 60 grader. Vi har flera hundratusentals vp ägare i Sverige å jag tror om det har varit något stort problem så har det någ pratas om det mer i branchen.

Göran.W
V Vector skrev:
Det är väl inte säkert att ett utjämningkärl kommer förlänga livslängden. Det beror ju mycket på hur den går idag med det system som finns. Sen om legionellan så brukar ju de flesta värmepumpar göra vv som är drygt 50 grader å har om man vill en höjning av vv tempen var fjortonde dag till ex 60 grader. Vi har flera hundratusentals vp ägare i Sverige å jag tror om det har varit något stort problem så har det någ pratas om det mer i branchen.
Med färre starter ger livslängden längre, sen hur mycket längre är en annan fråga.

Hur har du tänkt att temperaturen ska höjas var 14 dag när värmen ska komma från en extern tank kopplad mot radiator kretsen på en värmepump utan vv beredning inbyggt.
Det är alltså en ren värmepump byggt enbart för uppvärmning.
Det går i och för sig koppla in en elpatron, men det var det inte tal om här.

Jag vet om att det finns massor med värmepumpar som håller 50 grader och kör legionella körning regelbundet, men det var inte tal om någon sådan värmepump här.
Du gjorde nog som jag gör ibland, läser lite för snabbt.

C ConnyN skrev:
Jovars, det är två vuxna och barn i huset. Men även dagar då vi inte tvättat eller duschat så är förbrukningen en hel del högre än det jag läser hos andra med bergvärmepumpar. Tänker mig att en kompressor som går mer än 2/3 av dygnet när det är kallare borde bidra en del.
Ponera att din VP har ett COP på ca 3. Det betyder att du får ut ungefär 9 kW värmeeffekt.
Om den då är i värmedrift 2/3 av dygnet så betyder det en snitteffekt på 5,3 kW
Säg att du vill du låta sänka drifttiden på kompressorn till 1/2 av dygnet så blir snittet 4,5 kW.
Klarar du att hålla huset varmt på 4,5 kW under kall väderlek?

Göran.W Göran.W skrev:
Med färre starter ger livslängden längre, sen hur mycket längre är en annan fråga.

Hur har du tänkt att temperaturen ska höjas var 14 dag när värmen ska komma från en extern tank kopplad mot radiator kretsen på en värmepump utan vv beredning inbyggt.
Det är alltså en ren värmepump byggt enbart för uppvärmning.
Det går i och för sig koppla in en elpatron, men det var det inte tal om här.

Jag vet om att det finns massor med värmepumpar som håller 50 grader och kör legionella körning regelbundet, men det var inte tal om någon sådan värmepump här.
Du gjorde nog som jag gör ibland, läser lite för snabbt.
Jag tror att du tänker fel - Ingen i denna tråd har sagt att "värmen ska komma från en extern tank kopplad mot radiator kretsen på en värmepump ", detta är din tolkning.

Varmvattenberedningen måste göras på konventionellt vis, det vill säga med en motoriserad växelventil och ett lämpligt styrprogram, alltså precis som i alla värmepumpar med inbyggd beredare. Var för skulle något annat vara aktuellt?

Göran.W
G Gillar att bygga skrev:
Jag tror att du tänker fel - Ingen i denna tråd har sagt att "värmen ska komma från en extern tank kopplad mot radiator kretsen på en värmepump ", detta är din tolkning.

Varmvattenberedningen måste göras på konventionellt vis, det vill säga med en motoriserad växelventil och ett lämpligt styrprogram, alltså precis som i alla värmepumpar med inbyggd beredare. Var för skulle något annat vara aktuellt?
Ts skrev
"Den värmer bara vattnet till radiatorerna, inget tappvatten"
"Vi har ingen acktank, har en äldre kulvert mellan byggnaden och huset, och har haft tappvattenvärme genom en rätt risigt isolerad varmvattenberedare som byttes för ett litet tag sedan till en nyare"

Då tolkar man det som den inte kan göra varmvatten.
Men jag får vika mig när jag kollade faktabladet på aktuell pump, kan den göra varmvatten.
Men varför i he.... har man då en varmvattensberedare.

Bergvärmepumpen har uttag till tappvatten, men det är inte inkopplat till något.

Min gissning är att tidigare ägare sparade pengar. En varmvattenberedare fanns redan i huset, han tog bort vedpannan och satte in bergvärmepumpen på befintliga rör i kulvert. Klappat och klart på en gång. Att köra på varmvatten via bergvärmepumpen hade inneburit grävning och extra kostnader några år innan de skulle sälja huset - "onödigt".

Den fundering jag har är om man skulle ta och koppla på varmvatten via någon 300 literstank, då måste det grävas in i huset. Då kan man kanske se över om rören i kulverten samtidigt kan bytas till något bättre isolerat om det ändå grävs upp. Och i en sådan operation kanske man skulle sätta in ett kärl för radiatorkretsen också, det skulle göra att man kan elprisstyra lite bättre gissar jag? Värmer man upp 300 liter vatten så borde det ju hålla värmen lite längre utan att behöva tillföra 3 kW då och då.

Jag tror (gissar) att problemet ligger i kulverten och varmvattenberedaren.
Har du ofta behövt fylla på vatten i systemet? Gammal och dåligt isolerad kulvert från tiden med vedeldning?
Varmvatten via varmvattenberedare drar mycket extra el i förhållande till varmvatten via vp.

C ConnyN skrev:
Då kan man kanske se över om rören i kulverten samtidigt kan bytas till något bättre isolerat om det ändå grävs upp.
Om du gräver upp:
Inspektera rören noggrant och behåll dom om de är i bra skick. Addera i så fall lämplig tjocklek av ny isolering utanpå den gamla isoleringen. Helt acceptabelt och mycket billigare.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
Jag hade varmvattnet via en elektrisk beredare innan jag borrade för bergvärme. Värmen var via oljepanna. Efter inkoppling av bergvärme, givetvis med varmvattenberedare, låg elåtgången i stort sett på samma nivå. Varmvattnet via elektrisk beredare kostade alltså lika mycket som både värme och varmvatten från bergvärmepumpen. Vi var 2 vuxna och tre barn. uppvärmd yta ca 400 kvm. Jag menar alltså att den stora elåtgången beror på varmvattenberedaren.

• Gilla
AC79
  • Laddar…
Göran.W
Jag har samma erfarenhet av att varmvatten beredaren är en stor förbrukare.
Vintertid värmer jag varmvattnet med ved panna och på sommaren med el.
Det går lätt åt 400 KWh i månaden att värma vattnet med en el beredare om man är 2 vuxna och 2 barn.

• Gilla
AC79
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Hej! Har en IVT Greenline HE11 som är fem år gammal. Vi har bott i huset sedan i somras.

Hade ute en tekniker för garantiservice igår och frågade honom om en rätt så hög elförbrukning. Han påpekade att min pump inte har någon vattentank, och ingen extern ackumulatortank, vilket gör att kompressorn går väldigt ofta. Den har ingen variabel hastighet på kompressorn utan är on/off.
Den värmer bara vattnet till radiatorerna, inget tappvatten.

Pumpen står i en annan byggnad och varmvattnet går in i huset via kulvert. Tidigare stod det en vedpanna och ackumulatortank som nu är borta.

En rekommendation var att koppla någon extern ackumulatortank/beredare till radiatorkretsen för att se till att kompressorn inte behöver gå så väldigt ofta. Jag söker tips och rekommendationer på vad som skulle kunna vara lämpligt, något fristående som kan stå i samma utrymme. Håller tummarna att någon har nåt bra!
Har du en bergvärme pump så borde ju även borrhålets beskaffenheter påverka förbrukningen ganska mycket?

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
B
C ConnyN skrev:
Bergvärmepumpen har uttag till tappvatten, men det är inte inkopplat till något.

Min gissning är att tidigare ägare sparade pengar. En varmvattenberedare fanns redan i huset, han tog bort vedpannan och satte in bergvärmepumpen på befintliga rör i kulvert. Klappat och klart på en gång. Att köra på varmvatten via bergvärmepumpen hade inneburit grävning och extra kostnader några år innan de skulle sälja huset - "onödigt".

Den fundering jag har är om man skulle ta och koppla på varmvatten via någon 300 literstank, då måste det grävas in i huset. Då kan man kanske se över om rören i kulverten samtidigt kan bytas till något bättre isolerat om det ändå grävs upp. Och i en sådan operation kanske man skulle sätta in ett kärl för radiatorkretsen också, det skulle göra att man kan elprisstyra lite bättre gissar jag? Värmer man upp 300 liter vatten så borde det ju hålla värmen lite längre utan att behöva tillföra 3 kW då och då.
Varför inte sätta växelventilen efter kulverten? Dvs vvb och växelventil inne i huset.

Då får du dra en kabel från värmepumpen (den som idag styr växelventilen inne i pumpen). Men bra mycket enklare att lägga ner en kabel i backen jämfört med en kulvert. Dvs man kopplar ur befintlig växelventil, tar signalen och styr en extern växelventil?

Du får ju lite längre gångtider på värmepump, blir nästan lite som en volymtank. Enklast är nog om du kopplar in en elmätare till befintliga elberedaren, för att se hur mycket el ni idag förbrukar där. Duschvanor skiljer sig extremt mycket åt. Har något svagt minne av att en familj på 4 förbrukar ca 4000kWh/år på varmvatten, men det är säkert -50% till +200% beroende på vanor. Förbrukar ni lite blir nog payback tiden lång.

Bäst är nog egentligen om ni kan sätta bergvärmen i huset, men gissar att det inte finns plats... rn dålig gammal kulvert förbrukar en förvånansvärt mycket.

S Spanix skrev:
Jag skulle börja undersöka kulverten. Har du möjlighet att mäta temperturen i kulverten där den kommer i i huset? Sen borde du kunna se vilken temperatur de är på vätskan ut ur pumpen. Så vet du förlusten i kulverten... kolla o jämför vad förlusteffekten är på nya kulvertslangar.
För en bra temperaturmätare:

shelly-1pm-gen4 eller shelly-1-gen4
Endera av nedanstående (1PM kan mäta spänning/ström):
https://www.shelly.com/products/shelly-1-gen4
https://www.shelly.com/products/shelly-1pm-gen4

shelly-plus-add-on
Nedanstående kopplas ihop med ovanstående OCH till temperatursensorerna:
https://www.shelly.com/products/shelly-plus-add-on

Temperatursensorn (DS18B20)
Kan köpas på Amazon tex. Du kan koppla 5 stycken till Shellyn mot tex röret som ska mätas under isoleringen.

// J

Jag hade liknande problem. Visade sig vara pyspunka i lödningen mot expansionsventilen. Pumpen gick, men med gasbrist. Detta orsakade att hetgastempen steg och verkningsgraden sjönk. Lödning och gaspåfyllning löste det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.