f91jsw skrev:
LV är i första ordningen effektivare när det är varmare i luften än i borrhålet. Typiskt kan det väl vara 2-4 grader i borrhålet under vintern och 7-9 grader under sommaren. I södra Sverige är det rätt få timmar per år som lufttemperaturen sjunker under noll så sett över året är en LV rätt effektiv.
Så du tror att luften överför energin lika bra som vatten och att en luft vatten vp inte behöver avfrosta vilket tar energi ?

smurfen72 skrev:
Vilka rekommenderar l/v till nybyggen har i alla fall tidigare varit svårt med bygglov då har det ändrats ?
Okej var lite otydlig. Jag tänkte på frånluftsvärmepumpar som exempelvis Nibe F750. Som de själva skryter om ska vara den bättre av dem.

Marre666, vid milt väder är lv-pump effektivare, sen beror det på om man har milt eller kallt.
Du kan inte säga att bv-pump är effektivare, bara för att den är det vid extremaste temperaturerna.
Scopvärdet är baserat på årsmedel så det är en bra jämförelse.

patriklarsson skrev:
Marre666, vid milt väder är lv-pump effektivare, sen beror det på om man har milt eller kallt.
Du kan inte säga att bv-pump är effektivare, bara för att den är det vid extremaste temperaturerna.
Scopvärdet är baserat på årsmedel så det är en bra jämförelse.
Att en LV fungerar bra vid milt väder tror jag att vi redan konstaterat i tråden sen innan. Å visst kan jag säga att en BV är effektivare, den är ju effektivare vid kallt klimat, det är redan bevisat gång på gång, samt att den är lika effektiv som en LV vid milt klimat. Om dom är lika effektiva upp till -10 och sedan tar BV över när graderna sticker neråt...det måste väl ändå vara effektivare!? Sen om BV är mer prisvärt eller inte får vara å en bestämma.

Effektivare vid kallt klimat ja o oeffektivare vid varmare klimat. Då kan man inte generellt säga att den är effektivare. Det beror på utomhustemperaturen dvs var man bor.
Södra Sverige är inte så kallt.
Jag tror inte på att en bv pump är billigare om man jämför grossistpris lv vs. bv o sedan lägger på pris för borrhål

En Nibe 2040 har vid +7 grader ute och 35 grader framledning cop på 4,78 en Nibe 1255 har vid 0 grader in från borran och 35 graders framledning cop på 4,85. Samma vp vid -7 ute 45 grader framledning cop 2,21 respektive 0 grader in och 45 grader framledning cop 3,77 så redan vid så hög ute temp som 7 grader och så pass kallt in från borran som 0 grader ligger cop i stort sett lika och vid -7 ute och en rimlig brine temp på 0 grader in så skiljer det en del. Nu beror det ju vad man anser vara kallt klimat eller varmt men alla som påstår att luft vatten är lika effektivt gör det nog av okunskap för det stämmer inte. Nu har jag inget emot luft vatten vilket många säkert tror för dom funkar utmärkt och ger en stor besparing och i många fall blir det för dyrt att borra men att påstå att dom är lika effektiva det köper jag inte och ska man göra ett val bör man ha fakta.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
D
Fast det är ju viktigare att vara effektiv vid kallt klimat när värmebehovet är som störst och inte vid +10 grader då ändå värmebehovet inte är så stort.

patriklarsson skrev:
Effektivare vid kallt klimat ja o oeffektivare vid varmare klimat. Då kan man inte generellt säga att den är effektivare. Det beror på utomhustemperaturen dvs var man bor.
Södra Sverige är inte så kallt.
Jag tror inte på att en bv pump är billigare om man jämför grossistpris lv vs. bv o sedan lägger på pris för borrhål
Hur är en BV " oeffektivare " än LV vid varmt klimat? Du använder ju knappt pumpen vid varmt klimat mer än till varmvatten! Utveckla gärna ditt svar.

Bosch Compress 6000 AW
COP vid (7/35) 4,57
COP vid (-7/35) 2,89
Tror dock många kräver högre framledningstemp än så om man inte kör golvvärme o har varmvattenberedare/elpatron till varmvatten.
Marginalerna är säkert minimala.
Men priset?
Installerar man en bv-pump själv (sluten köldkrets, behövs ingen licens) & har en polare som är hålborrare blir det nog billigt o bra.
Eller så har man, eller känner nån som har kylcert o sätter en lv-pump billigt.
Man kanske känner en elektriker eller en rörmokare.
Går därför inte jämföra annat än grossistpriser alternativt offerter på samma fastighet.
Att jämföra offerter mellan olika orter o fastigheter, eller efter att man gör halva jobbet själv är ju lönlöst.
Jag vet inga grossistpriser men borde säkert vara andra här som gör?

Hur är en BV " oeffektivare " än LV vid varmt klimat?
När grundvattnet blir kallare än utomhustemperaturen blir bv-pumpen mindre effektiv, eftersom förångaren tar energi från vattnet/luften?

• Gilla
Marre666
  • Laddar…
patriklarsson skrev:
När grundvattnet blir kallare än utomhustemperaturen blir bv-pumpen mindre effektiv, eftersom förångaren tar energi från vattnet/luften?
Känns faktiskt relativt logiskt 😀

patriklarsson skrev:
Eftersom du tydligen inte har kunskapen i dag så kan du väl åtminstone läsa vad jag skrev tidigare eller länka till 2 st modeller där luft vatten vp är lika effektiv som bergvärme vid tex 0 grader ute och 0 grader inkommande kb. Luft är sämre på att överföra energi än vad vatten är !

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
En sak till som diskuterats är avfrostningen. Vilken är minimal vid temperarurer över borrhålstempens typ +4 grader, att tempen är högre än så sedan beror ju på att man skickar ner kompressorenergin i borrhålet.
Jag håller med om att bv-pump är mycket effektivare vid KALLA temperaturer o står fast vid att det är ett fåtal KALLA dagar per år.
Kör man elvärme/eldar dessa få dagar blir det en minimal kostnad utslaget på ett helt år.
Dessutom är Bosch pumpen extremt servicevänlig när det gäller fläkt, förångare, kompressor!
Det är säkert ännu billigare att bygga en egen pump med begagnade delar o halvtaskigt cop om man vill det :)
Allt är relativt till totalkostnaden.

patriklarsson skrev:
Bosch Compress 6000 AW
COP vid (7/35) 4,57
COP vid (-7/35) 2,89
Tror dock många kräver högre framledningstemp än så om man inte kör golvvärme o har varmvattenberedare/elpatron till varmvatten.
Marginalerna är säkert minimala.
Men priset?
Installerar man en bv-pump själv (sluten köldkrets, behövs ingen licens) & har en polare som är hålborrare blir det nog billigt o bra.
Eller så har man, eller känner nån som har kylcert o sätter en lv-pump billigt.
Man kanske känner en elektriker eller en rörmokare.
Går därför inte jämföra annat än grossistpriser alternativt offerter på samma fastighet.
Att jämföra offerter mellan olika orter o fastigheter, eller efter att man gör halva jobbet själv är ju lönlöst.
Jag vet inga grossistpriser men borde säkert vara andra här som gör?
Tror inte du behöver kyl cert för ovanstående Bosch l/v vp för har för mig den har vatten till ute delen dvs sluten kyl krets.

Smurfen du läser ju inte vad jag skriver. Har aldrig påstått att lv är bättre vid 0 grader utan varmare än +4.
Jag vill inte ha +7 grader inne, gärna mer än så, ganska många dagar om året, säg 8mån om året, o i en kåk med gamla radiatorer räcker inte 35gr framledning.
Så finns det siffror 7/50, 10/50 osv?
Vatten o luft, speciellt fuktig luft, är lika bra på överföra energi i rätt mängder.
Jämför du en liter vatten med en liter luft? Vem är okunnig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.