Det är inte samma kostnad för pumpen en luft vatten vp med inne del kostar mera än en bergvärme vp.

Ok, BV pumpen är billigare...ännu mera plus för bergvärme 😂😁

Vad är grossistpriserna på en bosch l/v samt vettig bergvärme då? (kanske nibe, thermia. Har dålig koll på vilka som är bäst). TS måste ju ha lite fakta innan han bestämmer sig!
Bor man norr om Sthlm sätt bv.
Söder om sätt l/v.
En l/v är energieffektivare vår/höst o en bv vinter. Men hur mkt vinter är det söder om Sthlm?
Sen tror jag de flesta vill ha någon form av eldstad o då går det bra att elda om det är riktigt kallt.
Det blir ungefär samma pengar.
Jag bor i Östergötland, så tidigare inlägg är skrivet förutsatt södra Sverige. Bor man i Norrland, välj bergvärme.
Som också sagt ska man spara mest pengar o ha bäst komfort, ska man ha golvvärme.

Vid vilken ute temp räknar du med att luft vatten är effektivare ?

Årsmedeltempen södra Sverige 5-8gr.
Copv räknas väl vid +7gr o scop antagligen vid lägre eftersom det finns 3 klimatzoner över hela Europa bör Sverige tillhöra den kallaste.

Och det innebär att luft vatten är effektivare vår höst eller vilka grader menar du att luft vatten är effektivare ?

Precis, lv effektivare vår o höst. Bv effektivare vinter. I slutändan liknande kostnad. Milda vintrar lv billigare, kalla vintrar bv billigare. Välj billigaste maskin. Spelar inte så stor roll vilken man väljer. Jag tycker lv är bättre.

Det var inget svar på min fråga vid vilka grader är luft vatten effektivare ?

LV är i första ordningen effektivare när det är varmare i luften än i borrhålet. Typiskt kan det väl vara 2-4 grader i borrhålet under vintern och 7-9 grader under sommaren. I södra Sverige är det rätt få timmar per år som lufttemperaturen sjunker under noll så sett över året är en LV rätt effektiv.

Det är väl sunt förnuft att en BV är effektivare vid tex -18, då hämtar den ju energi från berget som håller en 0-2 grader kanske , en LV hämtar energin från luft som är -18.

Finns inte en chans att LV är lika effektiv vid kallt väder ( -15 till -25 )

Eftersom tempen i ett borrhål bör vara typ samma som bottentempen i en sjö +4gr, så skulle jag säga vid all temp högre än det. Det är ganska många dagar i Sverige på ett år då tempen ligger mellan +4 & +22 eller vad man nu vill ha inne.
Är fortf ingen som kan svara på grossistpriset på en lv (helst Bosch) vs. bv i motsvarande effektivitet/kvalitet?
Kostar det 120.000 att sätta en Bosch lv pump så kan man ju sätta 12st luft/luftare ist. Knappast prisvärt alls då!

Nedanför Hallandsåsen så blir det ju aldrig speciellt kallt å ändå så sladdar dom runt och krockar värst varje år när snön kommer .)

Marre666 dagarna det är -18 i södra Sverige är försumbara jämfört med dagarna det är över +4.
Samma sak som att folk blir livrädda o binder elpriserna för att rörliga låg på över 2kr i EN timme nu i jan.
Ringde tre elbolag o övertygade mig om att jag kunde tjäna MASSOR med pengar på att binda.
Betalar normalt runt 50öre, farsan betalar nästan 90öre bundet året om.
Vad tror DU är billigast? Sunt förnuft eller vad hette det???

patriklarsson skrev:
Marre666 dagarna det är -18 i södra Sverige är försumbara jämfört med dagarna det är över +4.
Samma sak som att folk blir livrädda o binder elpriserna för att rörliga låg på över 2kr i EN timme nu i jan.
Ringde tre elbolag o övertygade mig om att jag kunde tjäna MASSOR med pengar på att binda.
Betalar normalt runt 50öre, farsan betalar nästan 90öre bundet året om.
Vad tror DU är billigast? Sunt förnuft eller vad hette det???
Precis, därför skall södra Sverige köra med LL eller LV och resterande delen av landet med BV, men effektivare är den inte ändå, endast lokalt! :)

Marre666 skrev:
Det är i princip samma kostnad för pumpen, skillnaden är borrningen för BV som lägger på en extra kostnad jämfört med LV. Sen om LV är så överlägset varför är det så att dom flesta som installerar pump i Norra Sverige installerar en BV?

Se svar från Plus och Energimyndighetens expert samt kommentarer från Vvs montörer... Sen om vissa vill försvara sin billigare LV med näbbar och klor, så varsågoda 😀

http:/www.svt.se/plus/luft-vattenvarmepump-ingen-hojdare-i-norr
Du har en poäng med att Sverige är avlångt. Jag håller med om att Bergvärmepumpar kan vara ett bättre alternativ i delar av vårt främst norra landskap då den tar värmen från grundvattnet. Årsvärmefaktorn är inte så låg efter vår kuststräcka ganska långt upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.