40 532 läst ·
191 svar
41k läst
191 svar
Bergvärme, Luft/vatten eller Fjärrvärme?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Air x 90 är visst ivt ser jag. Men jag skulle köpa en Bosch ist.
Enda skillnaden är kortare garantier o ist lägre pris (annan design). Spar de pengarna till framtida reparation ist.
Om man har 5 eller 10 års garanti spelar inte så stor roll om det skiljer mkt i pris då pumpen förhoppningsvis håller 15-20år.
Jag skulle begära in offert på Bosch o jämföra!
Om det är Bosch i Tranås som tillverkar Ivt's bergvärmepump så är den inte lika avancerad som luft-vatten om det inte kommit ny modell sedan 2015 då jag var där o tittade.
Enda skillnaden är kortare garantier o ist lägre pris (annan design). Spar de pengarna till framtida reparation ist.
Om man har 5 eller 10 års garanti spelar inte så stor roll om det skiljer mkt i pris då pumpen förhoppningsvis håller 15-20år.
Jag skulle begära in offert på Bosch o jämföra!
Om det är Bosch i Tranås som tillverkar Ivt's bergvärmepump så är den inte lika avancerad som luft-vatten om det inte kommit ny modell sedan 2015 då jag var där o tittade.
men rinkaby är rätt dyr på värmepumpar... jag gav 58 för min 12 kw för några månader sen...f91jsw skrev:
vilken modell av LV pump motsvarar en 12Kw markvärmepump?
EDIT: hittade att F2300-14 ger ungefär samma effekt som 1245-12
de kostar lika mycket
men måste man alltså ha en innedel till luftvattenvp:n? du skriver ju att innedelen kostar 33000:-
Redigerat:
Nu är det inte riktigt så enkelt har man så stort effekt behov så man behöver en 12 kw bergvärme vp så kommer en 2040 12 kw bli klen den lämnar endast ca 7 kw vid -15 ute och ska man gå på en större modell så kostar den 14000kr extra den lämnar ca 10 kw vid -15 ute. Vill man få en billig installation så kan man välja en billigare modell från Nibe som tex 1226 vilket kostar 54500 kr eller en Bosch vp vilka brukar vara ytterligare lite billigare. Tycker man det är ok med 7 kw vid -15 ute så kan man ju även välja en 1226 8 kw för 48500kr och nu börjar skillnaden bli ganska stor tycker i alla fall jag.f91jsw skrev:
Frågan är väl om de uppgivna 7 kW ens tar hänsyn till avfrostningar? Med tanke på att effektbehovet är störst när temperaturen är som lägst och då LVP ger som minst effekt, så är det inte mer än rätt att jämföra en 12 kW LVP med en 8kW eller ännu mindre bergvärmepump.smurfen72 skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Om man väljer bergvärme eller luft/vatten får vägas mot priset.
Bägge blir bra men elpatron lär gå åt när det är som kallast. Det blir ändå bara 10% på årsförbrukningen.
Bättre då att underdimensionera.
Bägge är bra val.
Välj det billigaste bara
Tror inte det blir bergvärme.
Bägge blir bra men elpatron lär gå åt när det är som kallast. Det blir ändå bara 10% på årsförbrukningen.
Bättre då att underdimensionera.
Bägge är bra val.
Välj det billigaste bara
Tror inte det blir bergvärme.
Du kan bli nekad av kommunen för att grannarna runt om redan har installerat bergvärme. Jag känner en som bor i en gatukorsning där de andra tre hade bergvärme och han blev nekad. Han skaffade då luftvatten värmepump.Marre666 skrev:Fattar inte att man väljer L/V framför bergvärme när det bara skiljer en 10-20 000:- i initial kostnad, sämre vid - grader än bergvärme, sämre värdehöjning vid ev försäljning och framförallt en riktigt ful utedel som sabbar det estetiska.
Skulle iof vara till radhus då fattar jag att bergvärme kan bli svårt ibland.
Men för honom blev prisskillnaden ca 25000 kronor. Tittar du på TS beräknade besparingar så skilde det bara 400 kr om året med 22000 kronor i skillnad. Det dröjer 55 år innan han tjänar mer på sin bergvärme. Du själv med hans värden behövde bara vänta 40 år eftersom din merkostnad var 16000 kronor.
Nu är detta bara teoretiska värden och beroende på hus och varmvatten kan man inte riktigt lita på att dessa stämmer. Ja jag håller med om att en större luftvattenpump är både ful och låter. Vid nybyggnationer rekommenderar de luftvärmepumpar istället för bergvärmesystem. Så jag förstår varför folk kan tänkas använda andra värmesystem än bergvärme.
Redigerat:
Så du menar på fullt allvar att en avfrostning tar 20 minuter för en LV pump? Skulle nog vilja påstå de omvända. EN 10 kW bergvärme motsvarar c:a 8 kW LV pump.DIY_freak skrev:
Vilka rekommenderar l/v till nybyggen har i alla fall tidigare varit svårt med bygglov då har det ändrats ?slurppe99 skrev:Du kan bli nekad av kommunen för att grannarna runt om redan har installerat bergvärme. Jag känner en som bor i en gatukorsning där de andra tre hade bergvärme och han blev nekad. Han skaffade då luftvatten värmepump.
Men för honom blev prisskillnaden ca 25000 kronor. Tittar du på TS beräknade besparingar så skilde det bara 400 kr om året med 22000 kronor i skillnad. Det dröjer 55 år innan han tjänar mer på sin bergvärme. Du själv med hans värden behövde bara vänta 40 år eftersom din merkostnad var 16000 kronor.
Nu är detta bara teoretiska värden och beroende på hus och varmvatten kan man inte riktigt lita på att dessa stämmer. Ja jag håller med om att en större luftvattenpump är både ful och låter. Vid nybyggnationer rekommenderar de luftvärmepumpar istället för bergvärmesystem. Så jag förstår varför folk kan tänkas använda andra värmesystem än bergvärme.![]()
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Är det nån som sitter på grossistinköpspris på en bosch luft/vatten?
Tror knappast det är ens i närheten av vad en bergvärme kostar om man nu inte råkar vara hålborrare själv.
Bättre sätta det billigare alternativet, börja spara pengar idag. Lägga undan dom till dagen då pumpen pajar.
Eller så sätter man en luft-luft med återbetalningstid på 2år.
Knappast jämförbart med de andra alternativen här.
Tror knappast det är ens i närheten av vad en bergvärme kostar om man nu inte råkar vara hålborrare själv.
Bättre sätta det billigare alternativet, börja spara pengar idag. Lägga undan dom till dagen då pumpen pajar.
Grossist priset är det ju få som handlar till och får man grossist pris på luft vatten så lär man få det på en bergvärme vp också och den har lägre pris. Sen tillkommer naturligtvis lämplig borra men om man nu tänker underdimensionera som du verkar gilla så får ju även borran hyffsat pris.
Det är i princip samma kostnad för pumpen, skillnaden är borrningen för BV som lägger på en extra kostnad jämfört med LV. Sen om LV är så överlägset varför är det så att dom flesta som installerar pump i Norra Sverige installerar en BV?patriklarsson skrev:Är det nån som sitter på grossistinköpspris på en bosch luft/vatten?
Se svar från Plus och Energimyndighetens expert samt kommentarer från Vvs montörer... Sen om vissa vill försvara sin billigare LV med näbbar och klor, så varsågoda 😀
http:/www.svt.se/plus/luft-vattenvarmepump-ingen-hojdare-i-norr