40 532 läst ·
191 svar
41k läst
191 svar
Bergvärme, Luft/vatten eller Fjärrvärme?
En bergvärme vp behöver inte avfrosta och vilka vp skickar ner kompressor energin i borrhålet ?patriklarsson skrev:En sak till som diskuterats är avfrostningen. Vilken är minimal vid temperarurer över borrhålstempens typ +4 grader, att tempen är högre än så sedan beror ju på att man skickar ner kompressorenergin i borrhålet.
Jag håller med om att bv-pump är mycket effektivare vid KALLA temperaturer o står fast vid att det är ett fåtal KALLA dagar per år.
Kör man elvärme/eldar dessa få dagar blir det en minimal kostnad utslaget på ett helt år.
Dessutom är Bosch pumpen extremt servicevänlig när det gäller fläkt, förångare, kompressor!
Det är säkert ännu billigare att bygga en egen pump med begagnade delar o halvtaskigt cop om man vill det
Allt är relativt till totalkostnaden.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Det stämmer att den har sluten utedel.
Därmed garanterat mindre installationstid m.m.
Så vore märkligt om det blir dyrare än bv.
Isf fruktansvärt dyr maskin.
Därmed garanterat mindre installationstid m.m.
Så vore märkligt om det blir dyrare än bv.
Isf fruktansvärt dyr maskin.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
En lv avfrostar sällan över +4 graders utetemp, motsvarande borrhålstemp på +4 menade jag.
Trodde man tillförde viss energi tillbaka till borrhålet men kan inte mycket om det.
Jag skulle själv aldrig köpa en bv pump för jag ser ingen större ekonomisk vinning, om man inte har ett gigantiskt dåligt isolerat hus i norrland.
Trodde man tillförde viss energi tillbaka till borrhålet men kan inte mycket om det.
Jag skulle själv aldrig köpa en bv pump för jag ser ingen större ekonomisk vinning, om man inte har ett gigantiskt dåligt isolerat hus i norrland.
De flesta hus behöver mera värme vid kallare väder därför är cop vid kyla viktigare anser i alla fall jag. Om det är så varmt som +7 ute så är en brine temp på +4 grader inte helt orimlig så visa jämförelsen mellan berg och luft/vatten där l/v har bättre eller samma cop vid +4. Om inte 35 graders framledning räcker vid +7 ute ska man nog inte ha vp och framförallt inte l/v vp vilka är sämre på högre temperaturer vp på grund av det högre temp lyftet som sker. Gamla radiatorer behöver inte vara dåliga många är riktigt bra.patriklarsson skrev:Smurfen du läser ju inte vad jag skriver. Har aldrig påstått att lv är bättre vid 0 grader utan varmare än +4.
Jag vill inte ha +7 grader inne, gärna mer än så, ganska många dagar om året, säg 8mån om året, o i en kåk med gamla radiatorer räcker inte 35gr framledning.
Så finns det siffror 7/50, 10/50 osv?
Vatten o luft, speciellt fuktig luft, är lika bra på överföra energi i rätt mängder.
Jämför du en liter vatten med en liter luft? Vem är okunnig?
Även utan avfrostning är bvp effektivare på grund av att vatten överför energin bättre vilket du snart kommer märka om du letar jämförelser i cop.patriklarsson skrev:En lv avfrostar sällan över +4 graders utetemp, motsvarande borrhålstemp på +4 menade jag.
Återigen tack för all matnyttig info!
Som jag skrev tidigare i tråden kommer vi att välja bergvärme (frugan kunde inte tänka sig att ha en utedel så luft/vatten föll bort). Vi har en installatör som vi har fått väldigt gott intryck av och som vi helst anlitar. Fick dock tips från en kompis om att Folksam har gjort ett test på bergvärmepumpar och när jag tittar på detta ser jag till min fasa att IVT Greenline ligger i princip sist på energi, miljö och funktion.
Är det någon som har någon känsla för hur mycket det egentligen skiljer mellan olika märken? Jag har tidigare trott att skillnaden var marginell men testet indikerar möjligen något annat?
Bifogar ingen länk till testet eftersom jag är osäker på forumreglerna kring detta men det ligger på deras hemsida.
Som jag skrev tidigare i tråden kommer vi att välja bergvärme (frugan kunde inte tänka sig att ha en utedel så luft/vatten föll bort). Vi har en installatör som vi har fått väldigt gott intryck av och som vi helst anlitar. Fick dock tips från en kompis om att Folksam har gjort ett test på bergvärmepumpar och när jag tittar på detta ser jag till min fasa att IVT Greenline ligger i princip sist på energi, miljö och funktion.
Är det någon som har någon känsla för hur mycket det egentligen skiljer mellan olika märken? Jag har tidigare trott att skillnaden var marginell men testet indikerar möjligen något annat?
Bifogar ingen länk till testet eftersom jag är osäker på forumreglerna kring detta men det ligger på deras hemsida.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Ivt/Bosch kommer släppa en ny bergvärmepump snart sa de sommaren 2015.
Vet inte om den kommit, men vet att den tidigare är sämre än deras luft/vatten.
Jag förstår inte folks negativa inställning till lv utedelar. Tar mindre plats inomhus o väldigt servicevänlig.
Att pumparna förr eller senare går sönder är ett faktum, så vad kostar reparationer?
Vill reparatören sitta med gasmask i källaren o löda med oljebundna köldmedierester i systemet som skapar nervgas o i värsta fall syrebrist.
Sedan om det nu handlar om 120.000:-?
Får man minst 7st installerade luft-luft för samma pris. Så är helt galen prissättning tycker jag.
Om återbetalningstiden är 10år o livslängden 15 jämfört med 2/15.
Därför hade grossistpriset på Bosch varit intressant. Om någon vet?
Ivt säljs bara genom Ivt Center återförsäljare.
Bosch till alla företag med kyllicens.
Lycka till med bergvärmen du blir säkert nöjd några år. Tänk på att lägga undan pengar för reparationer med. Annars åker man kanske på att låna igen om 10 år.
Jag förstår inte folks negativa inställning till lv utedelar. Tar mindre plats inomhus o väldigt servicevänlig.
Att pumparna förr eller senare går sönder är ett faktum, så vad kostar reparationer?
Vill reparatören sitta med gasmask i källaren o löda med oljebundna köldmedierester i systemet som skapar nervgas o i värsta fall syrebrist.
Får man minst 7st installerade luft-luft för samma pris. Så är helt galen prissättning tycker jag.
Lycka till med bergvärmen du blir säkert nöjd några år. Tänk på att lägga undan pengar för reparationer med. Annars åker man kanske på att låna igen om 10 år.
Energimyndigheten har testat bergvärme vp och även luft vatten och där ser du skillnaden mellan de olika märkena och typer av vp.Bengt C skrev:Återigen tack för all matnyttig info!
Vad menar du med att den är sämre ?patriklarsson skrev:Ivt/Bosch kommer släppa en ny bergvärmepump snart sa de sommaren 2015.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Den är inte lika tekniskt avancerad o sämre verkningsgrad.
Lv pumpen har som jag skrev dubbla elektroniska expansionsventiler vilket gör att man kan hålla en överhettning på ca 3 kelvin ist för 7 som är normalt på mekanisk expansionsventil.
Inte nog med det styr den även underkylningen. Vilket jag aldrig sett tidigare. Detta ihop med att man demonterar o monterar den på typ 10min gör att den blir väldigt smart.
Eftersom de lagt all produktutveckling på lv har bv utvecklingen halkat efter.
Det sa de helt öppet. Men att ny maskin är på gång.
Lv pumpen har som jag skrev dubbla elektroniska expansionsventiler vilket gör att man kan hålla en överhettning på ca 3 kelvin ist för 7 som är normalt på mekanisk expansionsventil.
Inte nog med det styr den även underkylningen. Vilket jag aldrig sett tidigare. Detta ihop med att man demonterar o monterar den på typ 10min gör att den blir väldigt smart.
Eftersom de lagt all produktutveckling på lv har bv utvecklingen halkat efter.
Det sa de helt öppet. Men att ny maskin är på gång.
Den har inte sämre verknings grad kallare in ger sämre verknings grad det går liksom inte att trolla. En lv pump behöver vara mera avancerad för att få hyffsat cop eftersom den jobbar med större variation i temperatur det är därför få tillverkare väljer elektrisk exp ventil till bergvärme.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Klart energiförbrukningen varierar efter hur hög/låg överhettning o underkylning man har. Kompressorns cosfaktor.
Om man växlar köldmedia mot vatten, ute/inne eller har värmebärare.
Glykol i vattnet finns nog också en del som kör också o är jättenöjda.
Men ingen installation är värd 120.000 tycker jag om man vet vad det är man får.
Därför jag skulle vilja ha pris på Bosch lv.
TS verkar insnöad på Ivt. Tror Boschen ligger 10.000 under iaf för samma maskin.
Om man växlar köldmedia mot vatten, ute/inne eller har värmebärare.
Glykol i vattnet finns nog också en del som kör också o är jättenöjda.
Men ingen installation är värd 120.000 tycker jag om man vet vad det är man får.
Därför jag skulle vilja ha pris på Bosch lv.
TS verkar insnöad på Ivt. Tror Boschen ligger 10.000 under iaf för samma maskin.
Folksam har väl inte gjort några egna mätningar? Deras test verkar inte säga så mycket. Kika på Energimyndighetens test istället. Det har kommit nya pumpar från diverse märken, mestadels varvtalsstyrda från CTC, IVT och Thermia. Daikins pump finns med på deras hemsida.Bengt C skrev:Återigen tack för all matnyttig info!
http://www.nibe.se/Pages/134723/Energimyndighetens-test-BVP-140401.pdf
(Länkar till Nibe för att det är en överskådlig bild. Jag har ingen koppling till företaget.)
Generellt kan man nog säga att Nibe har bäst verkningsgrad på radiatorsystem och Thermia bäst verkningsgrad på golvvärme, men skillnaderna är relativt små.
Om du är inne på IVT så kolla upp priset på IVT Geo 312C.
Marre666Marre666 skrev:
nä, om du nu ska försöka lära ut nåt till dem som önskar lära sig nåt, så är det så mycket bättre om du då lär ut rätt!
ALLA radiatorer är effektiva i VP-sammanhang :wow:, eftersom "effektivitet" betyder, hur bra värmen överförs ifrån vattensidan till luftsidan.
Dimensioneringen däremot är för att säkerställa att rätt mängd energi blir överfört till luften givet de förutsättningar som finns, såsom t.ex. effektbehov, framledningstemperatur, radiatoryta osv.
Som jag kommer ångra det här inlägget när alla hittar felen i det:banghead: