40 532 läst ·
191 svar
41k läst
191 svar
Bergvärme, Luft/vatten eller Fjärrvärme?
Nya radiatorer effektivare än gamla? Våra gamla tjocka sektionsradiatorer från Lenhovda är garanterat effektiva för ett lågtempsystem / VP...har man ett ettrörs system eller högtempssystem a' 70-talet så kan det vara lämpligt att byta eller iaf komplettera med flera radiatorer!
@Bengt C
Innan jag överhuvudtaget började fundera på nåt byte så skulle jag fundera på varför min (din) förbrukning för värme & varmvatten är 25-40% för hög i dagsläget, jämfört med "normal"-förbrukningen.
I Sthlm räknar man med mellan 70-100 kWh/m2/år för värme & varmvatten.
Beroende på hur man räknar på ditt hus så kommer man lite eller mycket över det.
Är källaren uppvärmd & bebodd? Om så, är grunden om-dränerad & isolerad?
Har du tilläggsisolerat vindsbjälklaget?
Hur pass täta är fönsterna, altandörrar & ytterdörrar, mycket kallras??
Hur varma är de uppvärmda golven (~22-23C)?
Hur bra injusterat är värmesystemet (jämn temperatur överallt)?
Tonåringar i familjen (bor i duschen)?
När jag fått koll på allt detta och då ser vilken förbrukning det blir så kan det bli läge att titta på nåt annat. Men då rätt dimensionerat!
Innan jag överhuvudtaget började fundera på nåt byte så skulle jag fundera på varför min (din) förbrukning för värme & varmvatten är 25-40% för hög i dagsläget, jämfört med "normal"-förbrukningen.
I Sthlm räknar man med mellan 70-100 kWh/m2/år för värme & varmvatten.
Beroende på hur man räknar på ditt hus så kommer man lite eller mycket över det.
Är källaren uppvärmd & bebodd? Om så, är grunden om-dränerad & isolerad?
Har du tilläggsisolerat vindsbjälklaget?
Hur pass täta är fönsterna, altandörrar & ytterdörrar, mycket kallras??
Hur varma är de uppvärmda golven (~22-23C)?
Hur bra injusterat är värmesystemet (jämn temperatur överallt)?
Tonåringar i familjen (bor i duschen)?
När jag fått koll på allt detta och då ser vilken förbrukning det blir så kan det bli läge att titta på nåt annat. Men då rätt dimensionerat!
Grejen är ju just det att det inte har varit så stor skillnad i investeringskostnad som jag skrivit tidigare, jag fick offert från KB Rör AB / Thermia år 2009 tror jag det var. Thermia L/V för 96 000:- och Thermia BV för 112 000:-HenrikP skrev:
Verkar som vissa inte vill läsa och ta till sig?
Enkelt val!
PrecisMarre666 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/varme...ller-fjarrvarme-4.html?perpage=15#post2425059
Förlåt, jag skulle ha utvecklat mitt svar lite merMarre666 skrev:
I min tjänsteutövning ser jag ofta jämförelser mellan olika uppvärmningsalternativ för samma byggnad/förutsättning.
Om det nu är så att några i tråden har fått offerter på å ena sidan L/V och å andra sidan BV som diffar på mindre än 20000 kr, så hävdar jag att det inte är representativt för marknaden som helhet. En snabb titt på beloppen i tråden indikerar något saltade anbud på L/V. Kanske vill entreprenören helst borra?
Om någon skulle avkräva mig en typisk diff mellan L/V och BV, skulle jag säga att det stora flertalet ligger i intervallet 50-60000.
För att hämta hem en sådan mellanskillnad krävs stort värmebehov och/eller eller låg årsmedeltemperatur (läs norrut).
Detta är ett av skälen till att bergvärme knappt förekommer vid ett genomsnittligt nybygge.
Det kan däremot vara helt sant, att vissa saltar för att dom helst vill borra. För vår egen del så ville vi inte ha en utedel eftersom vi tycker det är fult och förstör intrycket av huset, och det hade inte spelat någon roll för vår del om diffen var på 40-50 000:-!
Ja, vissa har ont av utedelen som kan störa både estetiskt och i form av oljud.Marre666 skrev:
Flera tillverkare har på senare år förlängt det maximala avståndet mellan inne- och utedel så i vissa fall kan man ställa utedelen där den stör minst.
En bekant räknar förresten hem sin bergvärme på ett behagligt sätt, genom att använda pumpen som en extern värmekälla till sitt spabad
Vi hade 28000 kw/h om året innan vi bytte från vattenburen elvärme, efter BV så fick en förbrukning på 11000kw/h
Så nu har vi precis tjänat in kostnaden för installationen av BV, så hädanefter är det bara +.
Tycker att 6-7 år innan man når breakeven är ganska bra faktiskt. Kan hända att det hade gått på 4-5 år med en LV istället. Men som sagt smaken är olika
Tycker att 6-7 år innan man når breakeven är ganska bra faktiskt. Kan hända att det hade gått på 4-5 år med en LV istället. Men som sagt smaken är olika
Skälet att bergvärme inte förkommer så ofta på nybygge är dels att nya hus har lågt energibehov samt kravet på vent återvinning det blir billigare med en Flvp än att satsa på bergvärme och återvinning till brine eller ett Ftx aggregat med tillhörande rör dragning. Luft vatten förekommer knappt alls på nybyggen på grund av vissa dumma regler som tex max installerad eleffekt och sen har hus leverantörerna bra pris på Flvp och vill ogärna byta ut mot tex bergvärme om dom inte får en stor slant som mellan skillnad.HenrikP skrev:Förlåt, jag skulle ha utvecklat mitt svar lite mer
I min tjänsteutövning ser jag ofta jämförelser mellan olika uppvärmningsalternativ för samma byggnad/förutsättning.
Om det nu är så att några i tråden har fått offerter på å ena sidan L/V och å andra sidan BV som diffar på mindre än 20000 kr, så hävdar jag att det inte är representativt för marknaden som helhet. En snabb titt på beloppen i tråden indikerar något saltade anbud på L/V. Kanske vill entreprenören helst borra?
Om någon skulle avkräva mig en typisk diff mellan L/V och BV, skulle jag säga att det stora flertalet ligger i intervallet 50-60000.
För att hämta hem en sådan mellanskillnad krävs stort värmebehov och/eller eller låg årsmedeltemperatur (läs norrut).
Detta är ett av skälen till att bergvärme knappt förekommer vid ett genomsnittligt nybygge.
Låter konstigt om ett vvs företag saltar för att dom vill borra för de flesta vvsare lejer för borrningen och bör tjäna bättre på att installera en luft vatten anläggning med dyrare hårdvara och ta hela jobbet själv naturligtvis med % på grejerna.Marre666 skrev:
Håller med, men eftersom många vägrar tro att det endast skiljer 15-20 000:- och jag inte vet helt säkert att vvs företagen ev saltar åt olika håll för att styra konsumenten så fick jag ge med mig att möjligheten finns, låter som du säger underligt eftersom dom inte ens borrar själv så arbetet för deras del blir ju i princip densamma.smurfen72 skrev: