D
FG skrev:
Jag installerade separat elmätare och loggning till värmepumpen just för att kunna räkna ut förbrukning och scop med mera. Hittills är SCOP på 4,2 och den har dragit cirka 6000 kWh för november, december, januari, februari. Tidigare årsförbrukning med fjärrvärmen var runt 40 000 kWh.
För att räkna ut SCOP så behöver du väl en värmemängdsmätare också för att mäta hur mycket värme du får ut från VPn. Men du kanske plockade den från fjärrvärmecentralen ;)

FG skrev:
Sedan fanns det andra anledningar till att jag inte längre vill köpa tjänster av Göteborg Energi bland annat hur de hanterar sin ekonomi samt den otrevliga personalen på kundtjänst - det gjorde valet enkelt.
Sådär tycker jag det är med de flesta större företag. Tycker inte Göteborg Energi är varken speciellt mycket bättre eller sämre än många andra leverantörer jag stött på. Personerna på kundtjänst har ju sällan befogenhet att göra något speciellt om man är missnöjd, så det gäller att försöka komma upp till chefsnivå om man är missnöjd med något. Har haft ett antal disputer med Göteborg Energi (avläsningar/räkningar som inte varit vältimade, dålig information på WEBen m.m), men har alltid lyckats lösa det till slut. En gång fick jag göra en Reko fjärrvärmeanmälan för att få någon på Göteborg Energi att lyssna och nu i höstas hade jag en dialog med en av cheferna så hon fixade till att även vi med fjärrvärmepaket som inte går att nyteckna får reda på de kommande priserna.

Men totalt sett har jag varit nöjd, då jag alltid lyckats få mitt budskap igenom till slut. Att leverantörer gör fel ibland får man ha överseende med. De företag jag blir riktigt less på är de som gör fel och vägrar rätta.

Men ditt missnöje med Göteborg Energi har vi ju diskuterat förut, så det är inte mycket att göra åt (om du inte vill berätta vad som hände). Vill bara passa på att återigen strö lite salt i såret och påpeka att Göteborg Energi fortfarande tjänar pengar på din uppvärmning via värmepump... :wow: :p

smurfen72 skrev:
Det är då som bergvärmen blir riktigt lönsam när luft vatten behöver byta både ute samt inne del till en kostnad motsvarande ny installation så kan man i bergvärme fallet endast byta vp och köra vidare med samma borrhål.
Fast man byter väl både vp och "innedel" (även som de sitter i samma enhet) även med bergvärme, så den kostnaden blir väl ungefär densamma. En LV-värmepump med innedel kostar runt 60-80 tusen exkl. installation, vilket är ungefär samma om en bergvärmepump.

Dock har möjligen en bergvärmepump något längre livslängd än en LV-värmepump eftersom den har jämnare driftsförhållanden och är väderskyddad.

peternicklas
Marre666 skrev:
När vi skulle installera för 6 år sedan, så kostade L/V = 96 000:- och Bergvärme = 112 000:-

Skillnad = 16 000:-

Och som trådskaparen själv skriver så kostade L/V = 116 000:- och Bergvärme = 138 000:-

Skillnad = 22 000:-

Så jag skulle vilja påstå att det stämmer ganska bra :)
Även jag installerade nytt värmesystem 2010. Pris för L/V. 75000:-, pris bergvärme 127000:-

Jämför man tex en Thermia Atria L/V mot en Thermia B/V så skiljer det inte så himla mkt, kollegan installerade en Thermia B/V i November förra året och då skilde det också en 20 000:-

Men visst jämför man en Thermia B/V mot en Mitsubishi L/V så kan säkerligen skillnaden var 40-50 000:-

peternicklas
Mycket beror ju på markförhållanden, d.v.s. hur mycket borrningen kostar.

f91jsw skrev:
Fast man byter väl både vp och "innedel" (även som de sitter i samma enhet) även med bergvärme, så den kostnaden blir väl ungefär densamma. En LV-värmepump med innedel kostar runt 60-80 tusen exkl. installation, vilket är ungefär samma om en bergvärmepump.

Dock har möjligen en bergvärmepump något längre livslängd än en LV-värmepump eftersom den har jämnare driftsförhållanden och är väderskyddad.
En bergvärme vp är billigare än en jämförbar luft vatten vp komplett med ute samt inne del.

smurfen72 skrev:
En bergvärme vp är billigare än en jämförbar luft vatten vp komplett med ute samt inne del.
Menar du bara själva materialet då eller? Att en BV installation skulle vara billigare än en LV tror jag att du kommer att få mycket svårt att visa.

Frankesson skrev:
Menar du bara själva materialet då eller? Att en BV installation skulle vara billigare än en LV tror jag att du kommer att få mycket svårt att visa.
gissar att det är vid utbyte...

byte av en bergvärmepump är rätt enkel och går snabbt, man behöver ju inte borra igen eller gräva ner jordvärmeslang... det finns ju redan där...

• Gilla
Filipetttvåtre
  • Laddar…
Frankesson skrev:
Eftersom vi diskuterade utbyte av gammal utsliten vp menade jag enbart själva skåpet med vp i bergvärme fallet i fallet med luft/vatten brukar man behöva byta både ute samt inne del så där avser jag båda.

• Gilla
Marre666
  • Laddar…
Men frågan måste vara hur många öre / kWh kostar en värmepump? ger den 120000 kWh och kstar 120 000 kr blir det 1 krona per kWh i värdeminskning och ränta på det kanke 4 öre till då är ju fjärrvärmen billigare men ger den 360000 kWh blir ju kostnaden bara 33 öre per kWh. Vad är verkligheten? Jag vet att min garanti var 6 år och då första alternativet men vist hoppas jag på att den går i 18 år. Men de måste nog upp över 10 år för att klå fjärrvärmen.

Bergvärme är bäst, allt annat är en kompromiss!

Beror ju mycket på vad fjärrvärmen kostar per kwh inkl fast avgift också. Många vp har ju möjlighet till att försäkra dom vet inte vad det kostar i dag men för ca 5 år sen när jag installerade min gav jag 3000 kr för att få försäkring i 10 år och blir det nått dyrt fel efter det så köper jag en helt ny vp en sån får jag för ca 55000 kr och sen koster det säkert nån tusing i grejer för att installera den så håller den i som sämst 10 år så kostar det ca 6000 kr per år att ha vp och det är för mig en bra affär.

Bengt C: Alternativ 4. Dvs, gör ingenting alls.

Jag tycker du ska fundera en extra gång på om besparingskalkylerna är rimliga. Du anger en förbrukning om 18.000 kWh. Och besparingar på 15.000 kronor om året. Det ser ut som en glädjekalkyl i mina ögon!

Är uppvärmningen verkligen så dyr egentligen? Ett hus från 50-talet som drar 1.500 kWh per månad! Vad blir det i kronor för uppvärmning? Inte mycket.

peternicklas
Vi betalar idag c:a 1,15/kWh för elen. COP på värmepumpen är, utslaget på helår, 3. Det blir 38 öre/kWh i uppvärmning med L/V värmepump.

@Frankesson

"Det är väldigt stor skillnad i effektiviteten på gamla och nya radiatorer"
Vad bygger du detta uttalande på?

Har väldigt svårt att förstå vilken produktutveckling som skulle gjort att nya radiatorer har bättre "värmeöverföringstal" till luft än vad gamla har??

Om vi pratar dimensionering för hög resp låg-temperatursystem så är ju det en helt annan sak och har absolut inget med "effektivitet" att göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.