40 532 läst ·
191 svar
41k läst
191 svar
Bergvärme, Luft/vatten eller Fjärrvärme?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Kostar det 50.000 att ta in hantverkare o byta från fjärrvärme till bergvärme inkl allt?
Det är ju den kostnaden du ska slå ut på ca 15 års livslängd. Efter det har du ett borrhål o ev möjlighet till reparationer av befintlig maskin.
Blir ju ingen enorm ekonomisk vinst på bra länge.
Rimligt är att räkna ränta på installationskostnaden med då inte vem som hellst hostar upp omkring åtminstone 100.000?
Det är ju den kostnaden du ska slå ut på ca 15 års livslängd. Efter det har du ett borrhål o ev möjlighet till reparationer av befintlig maskin.
Blir ju ingen enorm ekonomisk vinst på bra länge.
Rimligt är att räkna ränta på installationskostnaden med då inte vem som hellst hostar upp omkring åtminstone 100.000?
varför ska man räkna på 15 år?
är en fjärrvärmeinstallation gratis? (det kanske den är, står nätägaren för kanske?)
vilken värdeökning på fastigheten ska man räkna på med bergvärme i förhållande till fjärrvärme.
och förövrigt så monterade jag tillsammans med min svåger in en värmepump hos honom i helgen. och i höstat monterade jag själv in min pump (jag är en skrivbordsnisse, alltså ingen rörkrökare)
det gjorde vi själv så att byta ut en värmepump bör en normalhändig kunna göra själv utan hantverkstjänster
är en fjärrvärmeinstallation gratis? (det kanske den är, står nätägaren för kanske?)
vilken värdeökning på fastigheten ska man räkna på med bergvärme i förhållande till fjärrvärme.
och förövrigt så monterade jag tillsammans med min svåger in en värmepump hos honom i helgen. och i höstat monterade jag själv in min pump (jag är en skrivbordsnisse, alltså ingen rörkrökare)
det gjorde vi själv så att byta ut en värmepump bör en normalhändig kunna göra själv utan hantverkstjänster
Redigerat:
Efter 16 år har du precis betalt av första värmepumpsinstallationen och det är dags att byta ut den mot en ny värmepump. En ny värmepump (som din t.ex.) kostar ca 60,000:- på postorder och sedan tillkommer minst 10,000:- till installation, så totalt 70,000:-. Då tar det ytterligare 9 år (dvs totalt 25 år) innan man har börjat tjäna in bytet till värmepump.camaro1969 skrev:
Då har man ändå inte räknat med att de flesta värmepumpar behöver någon form av reparation/service inom de 15 års livslängd som jag räknat med.
Problem med varmvatten om man har lite större VV-konsumtion är ett välkänt standardproblem med värmepumpar.
så värmepump är inte lönsamt menar du diy_freak ?
och jag har ingen möjlighet till fjärrvärme...
ska jag montera bort pumpen och sälja den?
och jag har ingen möjlighet till fjärrvärme...
ska jag montera bort pumpen och sälja den?
Eftersom det som nu diskuterades var en villa där det redan fanns fjärrvärme och man bytte till värmepump, så lär väl fjärrvärmeinstallationen ha ansetts "gratis" när man beräknar besparingen man gör med bytet till värmepump, eller hur? Fjärrvärmen fanns ju redan (precis som elen till värmepumpen för det mesta finns så du slipper räkna med kostnaden för elservis m.m.).camaro1969 skrev:är en fjärrvärmeinstallation gratis? (det kanske den är, står nätägaren för kanske?)
Värdeökning för villa med värmepump jämfört med fjärrvärme beror ju helt på köparen. Föredrar köparen lite dyrare driftskostnad men en säker/problemfri/överraskningsfri uppvärmningsform eller prioriteras absolut lägsts driftskostnad?
Att påstå att en normalhändig skulle installera sin egen värmepump är ganska naivt. För det första måste det ju göras för att det skall ha någon betydelse i sammanhanget. Det spelar ingen roll att det är möjligt om det inte de-facto är så det har gjorts. Eftersom installationskostnaden i det aktuella fallet redan är kännt så spelar det ingen roll hur pumpen installerades, men jag har svårt att tro att skribenten i tråden installerade den själv.
Den diskussion du kommenterar handlar om en person som hade fjärrvärme och bytte till värmepump. Har detta gått dig helt förbi?camaro1969 skrev:
Om värmepump är lönsamt eller inte beror på vilka förutsättningarna är. Hur ser det befintliga systemet ut och hur är förutsättningarna för värmepumpslösningen? Vad betalar man för elen och vad tror man om prisutvecklingen för elen jämfört med de andra alternativ som finns- Det finns inget givet svar på om det är lönsamt eller inte.
Själv köper jag fjärrvärme för 42,5 öre/kWh utan någon fast kostnad. Med fler och fler som växlar över till värmepumpar (från fasta bränslen) så tror jag att elen kommer att vara en eftertraktad energiform även i framtiden och att prisutvecklingen inte kommer att hålla sig på den nivå den är idag. Jag skulle definitivt inte betala 200,000:- för att byta till bergvärme i detta läge.
I ett annat hus jag har så fanns det redan (gammal) bergvärme. Där slängde jag ut den befintliga pumpen, borrade ett hål till och installerade (själv) en bergvärmepump jag köpte på Blocket. Är väldigt nöjd med denna lösning också, eftersom vattenburen elvärme hade varit det enda realistiska alternativet (ute på en ö där transport av fasta bränslen är en pina och fjärrvärme inte är aktuellt).
Så vad som är lönsamt beror helt på förutsättningarna.
missade att det var samma person som undrade vad besparingen blev och därav min enkla uträkning.
jag får gratulera till ett lågt pris för fjärrvärmen, var glad så länge det varar
själv tror jag elen kommer följa snitt av övriga energislag.
jag får gratulera till ett lågt pris för fjärrvärmen, var glad så länge det varar
själv tror jag elen kommer följa snitt av övriga energislag.
Eftersom jag är garanterad att mitt fjärrvärmepris alltid är minst 40 öre/kWh lägre än "standardpriset" så ser jag med tillförsikt fram emot ett lågt fjärrvärmepris under en lång tid. Är naturligtvis medveten om att denna garanti minskar i värde (procentuellt) ju högre fjärrvärmepriset blir, men för närvarande är det nästan halva priset mot standardpriset.camaro1969 skrev:
och hoppas du slipper fasta avgifter...
elpriset ä ju rätt lågt nu, men fasta priset kommer man ju inte ifrån...
elpriset ä ju rätt lågt nu, men fasta priset kommer man ju inte ifrån...
Varför har fjärrvärme bolaget lämnat en sån garanti är det för att få nya kunder eller ?DIY_freak skrev:Eftersom jag är garanterad att mitt fjärrvärmepris alltid är minst 40 öre/kWh lägre än "standardpriset" så ser jag med tillförsikt fram emot ett lågt fjärrvärmepris under en lång tid. Är naturligtvis medveten om att denna garanti minskar i värde (procentuellt) ju högre fjärrvärmepriset blir, men för närvarande är det nästan halva priset mot standardpriset.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 837 inlägg
Min privata åsikt. Har man fjärrvärme eller ska byta ut växlare (stor kostnad), kolla på luft/vatten i södra Sverige. Bergvärme i norra. Har man det inte välj bort fjärrvärmen. Det lär bli så så småningom o vad lär fjärrvärmen kosta då?
Nej, för att jag valt den typen av avtal helt enkelt, där jag betalar en högre kostnad för den initiala anslutningen men garanteras ett lägre energipris och inga fasta kostnader.smurfen72 skrev:
Jag har haft fjärrvärme i 14 år nu (minus ett par månader). Det enda jag har betalat i underhåll överhuvudtaget för fjärrvärmen är byte av cirkulationspump en gång (och då enbart för att jag ville byta till en energisnålare pump, den gamla pumpen fungerade fortfarande och den sålde jag på Blocket eller här, minns inte). Total kostnad ca 500:-. Fjärrvärmen har varit nere någon dag oplanerat (har för mig det i alla fall, kanske aldrig var nere oplanerat) och några timmar för planerade underhållsåtgärder (alltså inte för åtgärder på min anläggning utan på nätet). För mig har fjärrvärmen varit väldigt driftssäker, totalt överrasknings- och problemfri.MagHam skrev:
Bergvärmeanläggningen har varit nere betydligt mer än så. Kb-pumpen har havererat en gång (byte ca 1,500:- då jag gjorde det själv). Växelventilen har jag fått byta insats på en gång (kostnad ca 500:- då jag gjorde det själv). Motorskyddet var trasigt när jag köpte pumpen och har fått bytas (kostnad ca 500:-, bytte själv). Vb-pumpen har jag bytt (men detta för att jag ville ha en energisnål pump, precis som med fjärrvärmen). Säkerhetsventilen för Kb har jag fått byta en gång (kostnad ca 200:-, bytte själv). Minns inte om det är något mer jag fått göra. Det har varit lite småpill med bergvärmepumpen, men inga katastrofer utan bara vad man kan förvänta sig under 8 års drift. Men i närheten av den driftssäkerhet och "problemfrihet" som fjärrvärmen har varit för min del, är den inte i närheten av.
Växlaren kostar ca 15-20,000:- helt ny. Det är ju inte i närheten av vad en luft/vatten-VP eller bergvärmeVP kostar, så förstår inte alls ditt argument. Dessutom är ju en fjärrvärmeväxlare inte lika tekniskt avancerad som en värmepump och har en uppskattad livslängd som gott och väl överstiger värmepumparnas.patriklarsson skrev:
Luft/vatten-VP skulle aldrig falla mig in att skaffa och jag skulle vara tveksam att köpa en fastighet som hade detta. Oroa mig för långa strömavbrott, dålig livslängd och dålig effekt/COP när värmen behövs som mest. Nej tack... då lägger jag hellre "några kronor" extra och får en bergvärmeanläggning som JAG skulle lockas av som köpare av en fastighet, som ger bra effekt även när det är som allra kallast och värmen behövs som mest.