U Ulf Johansson9 skrev:
Du jag har ett hål på 15 m och ett hål på 16 och min tank imploderar inte. Men det kommer in luft då köldmedlet kryper ihop i kylan. Jag hade tidigare n läcka så jag fick fylla på 1 ,5 li var tredje månad och då skruvade jag ur ventilen för att få in köldmedlet. oså då blev gängan lite sliten så den släppte in luft då det blev undertryck. Du har ju ett tryck på ca 1,5 kilo på köldmedlet och tankarna klara tryck upp till 12 kilo provat på statens provningsanstalt innan de sprängs. Så har du det problemet så prova min ide om att slita ut gängan lite så det kommer in luft när det blir vaccum då köldmedlet sjunker.
Verkar som du har koll på vad ditt problem är så du fixar nog det själv utan idéer från forumet.

Vill dock bara att du ska tänka på att det inte är något 1,5kg övertryck på vattnet i bergvärmekretsen utan det är en sluten, luftfri krets med ett öppet plastkärl som kan ta upp alkoholblandningens volymvariationer.
Ventilationshålet i locket på kärlet måste dock vara öppet då det annars kan bli både övertryck och vacuum som kan skada bergvärmerör och värmesvetsade kopplingar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
F Fnularen skrev:
Verkar som du har koll på vad ditt problem är så du fixar nog det själv utan idéer från forumet.

Vill dock bara att du ska tänka på att det inte är något 1,5kg övertryck på vattnet i bergvärmekretsen utan det är en sluten, luftfri krets med ett öppet plastkärl som kan ta upp alkoholblandningens volymvariationer.
Ventilationshålet i locket på kärlet måste dock vara öppet då det annars kan bli både övertryck och vacuum som kan skada bergvärmerör och värmesvetsade kopplingar.
Nej, plastkärlet skall inte vara öppet i toppen. Mitt har både kulventil och oventilerad plugg i toppen. Det fungerar utmärkt sedan 20 år tillbaka.

Men du har rätt i att det inte är något övertryck i kretsen.

V Vispen123 skrev:
Hej

Var och kolla till min bergvärmepump igår som installerades i somras och noterade att mitt expansions kärl för brine/KB sidan hade tryckts ihop såhär? Måste ha hänt nyligen då det inte var så för någon vecka sedan.
Det är ett kärl i plast, och Brine verkar finnas i botten.

Någon som vet vad detta kan bero på?
Dåligt luftat från början eller läckage.

Nissens Nissens skrev:
Nej, plastkärlet skall inte vara öppet i toppen. Mitt har både kulventil och oventilerad plugg i toppen. Det fungerar utmärkt sedan 20 år tillbaka.

Ok, well, de jag sett har alltid haft en fjäderbelastad tätning, typ tanklock, dvs syns inte utifrån.
Variationerna i vatten/sprit-temperaturen är ju inte så stora i Brine kretsen vilket därmed inte ger så stora volymvariationer så det funkar säkert utan ett ventilerat lock men jag skulle inte chansa då konsekvenserna kan bli kostsamma, särskilt om det blir undertryck i systemet då rören inte har tunnare gods än vanliga pem-rör.

Nissens
F Fnularen skrev:
Ok, well, de jag sett har alltid haft en fjäderbelastad tätning, typ tanklock, dvs syns inte utifrån.
Variationerna i vatten/sprit-temperaturen är ju inte så stora i Brine kretsen vilket därmed inte ger så stora volymvariationer så det funkar säkert utan ett ventilerat lock men jag skulle inte chansa då konsekvenserna kan bli kostsamma, särskilt om det blir undertryck i systemet då rören inte har tunnare gods än vanliga pem-rör.
Då undrar man ju hur många system du sett. Rörmokaren jag anlitar har aldrig sett det, och han har sett många system… skall höra med IVT nästa gång jag är där.

• Gilla
Vector
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Grunden till felet är oftast ett läckage. Når köldmedlet tar slut så suger kompressorn luft vilket får tanken att implodera. då ventilen är en envägsventil som bar släpper ut luft men inte tillåter att luft kommer in igen. Nu lämnar jag den här tråden så får ni ta det hur ni vill.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
MultiMan
U Ulf Johansson9 skrev:
Grunden till felet är oftast ett läckage. Når köldmedlet tar slut så suger kompressorn luft vilket får tanken att implodera. då ventilen är en envägsventil som bar släpper ut luft men inte tillåter att luft kommer in igen. Nu lämnar jag den här tråden så får ni ta det hur ni vill.
Kompressorn i en bergvärmepump är inte kopplad direkt till vätskan i borrhålet (utan via en värmeväxlare) så jag har svårt att se hur din teori stämmer.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kompressorn i en bergvärmepump är inte kopplad direkt till vätskan i borrhålet (utan via en värmeväxlare) så jag har svårt att se hur din teori stämmer.

Hämtat på Drem värmepumpar​

Så här fungerar bergvärme

Ett bergvärmesystem består av nergrävda kollektorslangar, en värmepump och fastighetens vattenburna värmesystem. Kollektorslangarna är fyllda med en köldbärarvätska som cirkulerar till och från värmepumpen. När den cirkulerande vätskan passerar genom slangarna absorberar den den lagrade värmen i berggrunden. Vätskan transporteras sedan till värmepumpens kompressor som höjer temperaturen ytterligare. Den varma vätskan pumpas sedan vidare ut i fastigheten via ett vattenburet värmesystem. Efter att värmen har överförts cirkulerar, den nu svala, vätskan tillbaka ner i marken via kollektorslangarna och processen återupprepas.

• Haha
useless och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
U Ulf Johansson9 skrev:
Vätskan transporteras sedan till värmepumpens kompressor som höjer temperaturen ytterligare. Den varma vätskan pumpas sedan vidare ut i fastigheten via ett vattenburet värmesystem. Efter att värmen har överförts cirkulerar, den nu svala, vätskan tillbaka ner i marken via kollektorslangarna och processen återupprepas.
En vanlig kompressor klarar inte av att hantera vätska.

Observera ordet förångare.
Dessutom är förångaren oftast överdimensionerad för att undvika vätska i kompressorn.

Diagram över värmepumpsystem som visar komponenterna kompressor, förångare, kondensor, expansionsventil samt vätskeflöde mellan hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Johan_J_90 och 1 till
  • Laddar…
Jag älskar folk som uttalar sig tvärsäkert om saker dom inte har riktig koll på🤓

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
U Ulf Johansson9 skrev:
Vätskan transporteras sedan till värmepumpens kompressor som höjer temperaturen ytterligare. Den varma vätskan pumpas sedan vidare ut i fastigheten via ett vattenburet värmesystem. Efter att värmen har överförts cirkulerar, den nu svala, vätskan tillbaka ner i marken via kollektorslangarna och processen återupprepas.
Och här har du det ännu mera pedagogiskt med text:

Schematisk illustration av värmepumpens kretslopp med fyra steg: förångare, kompressor, kondensor och expansionsventil med temperaturskillnader.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
U Ulf Johansson9 skrev:
Vätskan transporteras sedan till värmepumpens kompressor som höjer temperaturen ytterligare.

Har du provat att komprimera vätska?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Krilleman
V Vispen123 skrev:
Var och kolla till min bergvärmepump igår som installerades i somras och noterade att mitt expansions kärl för brine/KB sidan hade tryckts ihop såhär? Måste ha hänt nyligen då det inte var så för någon vecka sedan.
Det är ett kärl i plast, och Brine verkar finnas i botten.
Med så ny anläggning så skulle jag hävda garanti och ringt installatören direkt. 👍

Låt dom avgöra vad som är fel!

Krilleman Krilleman skrev:
Och här har du det ännu mera pedagogiskt med text:

[bild]
Men all text beskriver bara vad som händer inom den mittersta fyrkanten, slingan där kompressorn sitter.

Vänstra slingan är borrhålet där vätska (brine) cirkulerar runt, och högra är elementen/golvvärme slingor där vatten cirkulerar.

Krilleman
D Dilato skrev:
Vänstra slingan är borrhålet där vätska (brine) cirkulerar runt, och högra är elementen/golvvärme slingor där vatten cirkulerar.
Ursäkta, jag får hitta en ännu tydligare bild. 😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.