14 183 läst ·
62 svar
14k läst
62 svar
Bergvärme expansionskärl ihoptryckt
Verkar som du har koll på vad ditt problem är så du fixar nog det själv utan idéer från forumet.U Ulf Johansson9 skrev:Du jag har ett hål på 15 m och ett hål på 16 och min tank imploderar inte. Men det kommer in luft då köldmedlet kryper ihop i kylan. Jag hade tidigare n läcka så jag fick fylla på 1 ,5 li var tredje månad och då skruvade jag ur ventilen för att få in köldmedlet. oså då blev gängan lite sliten så den släppte in luft då det blev undertryck. Du har ju ett tryck på ca 1,5 kilo på köldmedlet och tankarna klara tryck upp till 12 kilo provat på statens provningsanstalt innan de sprängs. Så har du det problemet så prova min ide om att slita ut gängan lite så det kommer in luft när det blir vaccum då köldmedlet sjunker.
Vill dock bara att du ska tänka på att det inte är något 1,5kg övertryck på vattnet i bergvärmekretsen utan det är en sluten, luftfri krets med ett öppet plastkärl som kan ta upp alkoholblandningens volymvariationer.
Ventilationshålet i locket på kärlet måste dock vara öppet då det annars kan bli både övertryck och vacuum som kan skada bergvärmerör och värmesvetsade kopplingar.
Nej, plastkärlet skall inte vara öppet i toppen. Mitt har både kulventil och oventilerad plugg i toppen. Det fungerar utmärkt sedan 20 år tillbaka.F Fnularen skrev:Verkar som du har koll på vad ditt problem är så du fixar nog det själv utan idéer från forumet.
Vill dock bara att du ska tänka på att det inte är något 1,5kg övertryck på vattnet i bergvärmekretsen utan det är en sluten, luftfri krets med ett öppet plastkärl som kan ta upp alkoholblandningens volymvariationer.
Ventilationshålet i locket på kärlet måste dock vara öppet då det annars kan bli både övertryck och vacuum som kan skada bergvärmerör och värmesvetsade kopplingar.
Men du har rätt i att det inte är något övertryck i kretsen.
Dåligt luftat från början eller läckage.V Vispen123 skrev:Hej
Var och kolla till min bergvärmepump igår som installerades i somras och noterade att mitt expansions kärl för brine/KB sidan hade tryckts ihop såhär? Måste ha hänt nyligen då det inte var så för någon vecka sedan.
Det är ett kärl i plast, och Brine verkar finnas i botten.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Ok, well, de jag sett har alltid haft en fjäderbelastad tätning, typ tanklock, dvs syns inte utifrån.Nissens skrev:
Variationerna i vatten/sprit-temperaturen är ju inte så stora i Brine kretsen vilket därmed inte ger så stora volymvariationer så det funkar säkert utan ett ventilerat lock men jag skulle inte chansa då konsekvenserna kan bli kostsamma, särskilt om det blir undertryck i systemet då rören inte har tunnare gods än vanliga pem-rör.
Då undrar man ju hur många system du sett. Rörmokaren jag anlitar har aldrig sett det, och han har sett många system… skall höra med IVT nästa gång jag är där.F Fnularen skrev:Ok, well, de jag sett har alltid haft en fjäderbelastad tätning, typ tanklock, dvs syns inte utifrån.
Variationerna i vatten/sprit-temperaturen är ju inte så stora i Brine kretsen vilket därmed inte ger så stora volymvariationer så det funkar säkert utan ett ventilerat lock men jag skulle inte chansa då konsekvenserna kan bli kostsamma, särskilt om det blir undertryck i systemet då rören inte har tunnare gods än vanliga pem-rör.
Grunden till felet är oftast ett läckage. Når köldmedlet tar slut så suger kompressorn luft vilket får tanken att implodera. då ventilen är en envägsventil som bar släpper ut luft men inte tillåter att luft kommer in igen. Nu lämnar jag den här tråden så får ni ta det hur ni vill.Nissens skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Kompressorn i en bergvärmepump är inte kopplad direkt till vätskan i borrhålet (utan via en värmeväxlare) så jag har svårt att se hur din teori stämmer.U Ulf Johansson9 skrev:
MultiMan skrev:
Hämtat på Drem värmepumpar
Så här fungerar bergvärme
Ett bergvärmesystem består av nergrävda kollektorslangar, en värmepump och fastighetens vattenburna värmesystem. Kollektorslangarna är fyllda med en köldbärarvätska som cirkulerar till och från värmepumpen. När den cirkulerande vätskan passerar genom slangarna absorberar den den lagrade värmen i berggrunden. Vätskan transporteras sedan till värmepumpens kompressor som höjer temperaturen ytterligare. Den varma vätskan pumpas sedan vidare ut i fastigheten via ett vattenburet värmesystem. Efter att värmen har överförts cirkulerar, den nu svala, vätskan tillbaka ner i marken via kollektorslangarna och processen återupprepas.En vanlig kompressor klarar inte av att hantera vätska.U Ulf Johansson9 skrev:Vätskan transporteras sedan till värmepumpens kompressor som höjer temperaturen ytterligare. Den varma vätskan pumpas sedan vidare ut i fastigheten via ett vattenburet värmesystem. Efter att värmen har överförts cirkulerar, den nu svala, vätskan tillbaka ner i marken via kollektorslangarna och processen återupprepas.
Observera ordet förångare.
Dessutom är förångaren oftast överdimensionerad för att undvika vätska i kompressorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här har du det ännu mera pedagogiskt med text:U Ulf Johansson9 skrev:Vätskan transporteras sedan till värmepumpens kompressor som höjer temperaturen ytterligare. Den varma vätskan pumpas sedan vidare ut i fastigheten via ett vattenburet värmesystem. Efter att värmen har överförts cirkulerar, den nu svala, vätskan tillbaka ner i marken via kollektorslangarna och processen återupprepas.
Med så ny anläggning så skulle jag hävda garanti och ringt installatören direkt. 👍V Vispen123 skrev:
Låt dom avgöra vad som är fel!
Men all text beskriver bara vad som händer inom den mittersta fyrkanten, slingan där kompressorn sitter.Krilleman skrev:
Vänstra slingan är borrhålet där vätska (brine) cirkulerar runt, och högra är elementen/golvvärme slingor där vatten cirkulerar.