14 183 läst ·
62 svar
14k läst
62 svar
Bergvärme expansionskärl ihoptryckt
Nu är det KB det gäller och där behöver inte kärlet sitta annat än på utgående rör och vara monterat så luft kan gå till det. När det sugs ihop, så är det ett kraftigt vacum som gör det och vad det beror på kan vara flera saker. Läcka på slangar inte troligt, mera då på kopplingar/svetsar. Normalt är det så att vid frysning av ett hål, så blir det ett övertryck i slangarna och finns det då en säkerhetsventil, så pinkar den ut KB och det kommer att lukta fest/sprit vid kärlet.
Trycket från grundvattnet sätter nog stopp för det fenomenet. Det kommer inte rinna ut speciellt mycket djupt nere i hålet.F Fnularen skrev:
Skulle det vara läck någonstans på slangar i hålet, så blir det samma nivå i slangarna som det är vatten i hålet, mer kan inte läcka ut. Nu var det tomt i kärlet och det betyder att nivån i slangarna har sjunkit, så det blir för entreprenören att provtrycka KB-slangarna med ca 2 bar , det räcker, som dom håller utmärkt för.M Mellanbarn skrev:
Ja jag vet. Det är så att de har satt i en envägsventil på toppen av tanken. Köldbäraren expanderar vid värme och drar ihop sig vid kyla. Och varje gång den drar ihop sig och sen expanderar så pumpar den ut luft vilket medför att den impoderar då det INTE kommer in någon luft i tanken och sen spricker i de vassa vecken som bildas. Har den en gång imploderat så går aldrig tanken tillbaka till sin vanliga form. Skruva av den där idiotiska ventilen, ta bort all tätning så luften har en chans att komma in i tanken igen ev. gör ett litet jack i gängan så luften kan komma in igen när den imploderar. Det kan räcka med att skruva av och på ventilen ett antal ggr så gängan i tanken slits lite och möjliggör luften att komma in igen. Det har jag gjort med min tank och har inte det problemet. Att de spricker i din tank beror på designen av tanken. Thermia har en annan design av tanken så den inte spricker så lätt. Men de imploderar lika fullt då det inte kan komma in någon luft.V Vispen123 skrev:Hej
Var och kolla till min bergvärmepump igår som installerades i somras och noterade att mitt expansions kärl för brine/KB sidan hade tryckts ihop såhär? Måste ha hänt nyligen då det inte var så för någon vecka sedan.
Det är ett kärl i plast, och Brine verkar finnas i botten.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Jag har själv tillverkat dessa tankar och har diskuterat problemet med mellanleverantören men det har varit som att sparka sig själv i ändan De vill att tillverkaren av tanken ska gör så att tanken inte spricker när det är den där idiotiska ventilen i toppen av tanken som är problemet. Detta förstår inte Pumptillverkarna av någon idiotisk anledning som jag inte kan förstå, kan ju vara så att de vill sälja dyra tankar på eftermarknaden Följ mina råd här ovan så slipper du nog problemet.
Läckage troligenV Vispen123 skrev:Hej
Var och kolla till min bergvärmepump igår som installerades i somras och noterade att mitt expansions kärl för brine/KB sidan hade tryckts ihop såhär? Måste ha hänt nyligen då det inte var så för någon vecka sedan.
Kan så vara men det kan ju vara så att när det blir undertrycki tanken så blir det också undertryck i hela köldbärarsystemet och då har slangen spruckit vid ett svagt ställa. detta är ju inget vi kommer att få veta men det finns många aspekter att tänka på. Men det förklara inte att det blir undertyck i tanken. det måste ju komma in luft i den för att den inte ska imploderaD datja skrev:
Jag hade också en läcka i mitt system men tanken imploderade inte för det för det kom in luft i gängan vid tidigare omtalad envägsventil. Har du en läcka så försvinner köldbäraren men den kan inte ersättas i tanken eftersom den där ventilen sitter och hindrar att luften kommer inU Ulf Johansson9 skrev:Kan så vara men det kan ju vara så att när det blir undertrycki tanken så blir det också undertryck i hela köldbärarsystemet och då har slangen spruckit vid ett svagt ställa. detta är ju inget vi kommer att få veta men det finns många aspekter att tänka på. Men det förklara inte att det blir undertyck i tanken. det måste ju komma in luft i den för att den inte ska implodera
Garanti el reklamationsrättV Vispen123 skrev:Hej
Av de spretande "expertsvaren" här att dömma, skulle jag ringa installatören eller motsvarande direkt istället.V Vispen123 skrev:Hej
Det beror ju på var grundvattennivån ligger, jamenar om du exv har 10m till ner till grundvattnet så får du ju en tryckskillnad på ca 1kg, vilket räcker för att skrynkla ihop kärlet.M Mellanbarn skrev:
Du jag har ett hål på 15 m och ett hål på 16 och min tank imploderar inte. Men det kommer in luft då köldmedlet kryper ihop i kylan. Jag hade tidigare n läcka så jag fick fylla på 1 ,5 li var tredje månad och då skruvade jag ur ventilen för att få in köldmedlet. oså då blev gängan lite sliten så den släppte in luft då det blev undertryck. Du har ju ett tryck på ca 1,5 kilo på köldmedlet och tankarna klara tryck upp till 12 kilo provat på statens provningsanstalt innan de sprängs. Så har du det problemet så prova min ide om att slita ut gängan lite så det kommer in luft när det blir vaccum då köldmedlet sjunker.F Fnularen skrev:
Jag skrev visst fel det var 150 m och 160 m djupa hålU Ulf Johansson9 skrev:Du jag har ett hål på 15 m och ett hål på 16 och min tank imploderar inte. Men det kommer in luft då köldmedlet kryper ihop i kylan. Jag hade tidigare n läcka så jag fick fylla på 1 ,5 li var tredje månad och då skruvade jag ur ventilen för att få in köldmedlet. oså då blev gängan lite sliten så den släppte in luft då det blev undertryck. Du har ju ett tryck på ca 1,5 kilo på köldmedlet och tankarna klara tryck upp till 12 kilo provat på statens provningsanstalt innan de sprängs. Så har du det problemet så prova min ide om att slita ut gängan lite så det kommer in luft när det blir vaccum då köldmedlet sjunker.
Kan ju även vara så att dom varit dåliga med att köra tunnan när dom installerad. Att det blev kvar en luftficka och sen när den väl släppte så försvann all kbs
Behöver inte vara ett läckage bara slarvigt utfört så att säga
Behöver inte vara ett läckage bara slarvigt utfört så att säga