1 129 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Bergborrning vid terassbygge
Hej!
Jag ska bygga en avsats (mindre terass) intill vattnet vid sommarhuset. Vi har berg där vi brukar bada så tänkte bygga en avsats om cirka 200x100cm i trä där man kan haka på en badstege, så man slipper klättra upp för berget varje gång.
Är helt nybörjare på att borra i sten och överlag bygga utomhus. Min tanke är 4x stolpskor med reglar och plankor. Finns det något annat bra sätt än att bygga med stolpskor när det handlar om att fästa i berg? Har en Skil 1740 borrhammare 580W på 1,4J. Gammal maskin. Den fungerade toppen att borra i berget med en 6mm borr. Tror ni den fungerar för lite tjockare hål, typ 16mm? Eller krävs det en mer kraftfull maskin? Länkar till en gammal produktsida med lite egenskaper: https://www.verkter.se/borrhammare-...-120-tillbehorssats.html#yt_tab_specification
Tack!
Jag ska bygga en avsats (mindre terass) intill vattnet vid sommarhuset. Vi har berg där vi brukar bada så tänkte bygga en avsats om cirka 200x100cm i trä där man kan haka på en badstege, så man slipper klättra upp för berget varje gång.
Är helt nybörjare på att borra i sten och överlag bygga utomhus. Min tanke är 4x stolpskor med reglar och plankor. Finns det något annat bra sätt än att bygga med stolpskor när det handlar om att fästa i berg? Har en Skil 1740 borrhammare 580W på 1,4J. Gammal maskin. Den fungerade toppen att borra i berget med en 6mm borr. Tror ni den fungerar för lite tjockare hål, typ 16mm? Eller krävs det en mer kraftfull maskin? Länkar till en gammal produktsida med lite egenskaper: https://www.verkter.se/borrhammare-...-120-tillbehorssats.html#yt_tab_specification
Tack!
Kraftigare skulle jag säga, kanske det går med den lilla. Jag har provat med en liten och det är knappt att den pallar större än 10mm borr i granit. Jag hade hyrt en riktig eller köpt Biltemas för 1600krzS Stockholms skrev:Hej!
Är helt nybörjare på att borra i sten och överlag bygga utomhus. Min tanke är 4x stolpskor med reglar och plankor. Finns det något annat bra sätt än att bygga med stolpskor när det handlar om att fästa i berg? Har en Skil 1740 borrhammare 580W på 1,4J. Gammal maskin. Den fungerade toppen att borra i berget med en 6mm borr. Tror ni den fungerar för lite tjockare hål, typ 16mm? Eller krävs det en mer kraftfull maskin? Länkar till en gammal produktsida med lite egenskaper: [länk]
Tack!
Alright. Dessa stolpskor passar reglarna jag tänkte använda. Vilken mm på borr rekommenderas om gjutstödet har dm 16mm? Gissar att gjutstödet är omkretsen på själva armeringspinnen..Viktor.J skrev:
Borde väll räcka att banka ner skon i berget? Eller bör man använda ankarmassa? Är ju ett litet trädäck. Dock ska det fästas en badstege så kanske behövs lite extra fäste.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
https://www.biltema.se/bygg/byggbes...MIs7WJhMyxgAMVWoZoCR3iOQxiEAQYASABEgKre_D_BwES Stockholms skrev:Alright. Dessa stolpskor passar reglarna jag tänkte använda. Vilken mm på borr rekommenderas om gjutstödet har dm 16mm? Gissar att gjutstödet är omkretsen på själva armeringspinnen..
Borde väll räcka att banka ner skon i berget? Eller bör man använda ankarmassa? Är ju ett litet trädäck. Dock ska det fästas en badstege så kanske behövs lite extra fäste.
Jag har använt denna från (ser man på) Jula och borrat ca 30 hål á 20 cm och diameter 16 eller 20 mm för trädäck och trappa:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-011637/
Mycket nöjd med maskinen. Använde dock Bosch-borrar (finns på Jula det med) och inte Julas egna.
Maskinen har sladd så det har ju sina begränsningar.
(När jag byggde min friggebod på plintar så hyrde jag en Hilti TE30-A36 från Tholmarks i Södertälje. En helt underbar sladdlös kombihammare, men ny kostar den ca 20 ggr mer än Julas.)
https://www.jula.se/catalog/verktyg...re/elektriska-borrhammare/borrhammare-011637/
Mycket nöjd med maskinen. Använde dock Bosch-borrar (finns på Jula det med) och inte Julas egna.
Maskinen har sladd så det har ju sina begränsningar.
(När jag byggde min friggebod på plintar så hyrde jag en Hilti TE30-A36 från Tholmarks i Södertälje. En helt underbar sladdlös kombihammare, men ny kostar den ca 20 ggr mer än Julas.)
Du kan använda 16 mm borr för denna. Skon fästs sedan med s.k. ankarmassa t.ex https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/ankarmassa-2000038143 men du bör kolla upp om den passar med bräck- eller saltvatten eller vad du nu har.S Stockholms skrev:
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
Ska du köpa stolpskotts från biltema kan du lika gärna köpa deras ankarmassa också.S Stockholms skrev:Alright. Dessa stolpskor passar reglarna jag tänkte använda. Vilken mm på borr rekommenderas om gjutstödet har dm 16mm? Gissar att gjutstödet är omkretsen på själva armeringspinnen..
Jag kör alltid på ankarmassa eller expanderbetong (men expanderbetongen kräver större hål). Att slå i skorna kan göra att de viker sig - segt, eller inte sitterfast/glappar - segt, eller efter ett par år rostar och går sönder med glapp som följd - segt. Så min rekommendation är 10cm djupa hål, 4mm större hål än armeringsjärn (enligt essve) tex 14mm hål till 10mm armering, 20mm hål till 16mm armeringsjärn. Tänk bara på att rengöra hålen korrekt innan kemankaret samt att inte använda den första massan, kort och gott, följ instruktionerna bara 😊
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden