Vilket är att föredra, slingor eller förrådsberedare, när man eldar med ved? Har hört att det är mindre risk för legionella i slingor, men en förrådsberedare kan få ut högre temp på varmvattnet trots att ack. tanken inte är så varm än vad slingor kan. Några funderingar?
 
Majgårdarna
man får "mer" varmvatten med slingor-jag har precis kopplat in mina dubbla slingor med dubbla blandventiler och varmvattnet räckte till att fylla bubbelpoolen 4-500 liter och dusch för 7 personer utan att det tog slut...
 
pellefant skrev:
man får "mer" varmvatten med slingor-jag har precis kopplat in mina dubbla slingor med dubbla blandventiler och varmvattnet räckte till att fylla bubbelpoolen 4-500 liter och dusch för 7 personer utan att det tog slut...
Jag har samma uppfattning, tömmer du en beredare så får du vänta på tills den värms upp igen.Har du slingor så får du tömma hela tanken på värme:)
 
Staffans2000
Själv har jag 50m glödgat kopparrör med 18mm. diameter. högst upp i tanken har jag monterat ett "kylbatteri" av typen frysar i affär. en massa tunna kopparrör som går fram & åter genom tvärställda våfflade aluplåtar. med denna konstellation kan jag duscha även när tanktempen är nere i 40gr. Pris tot.2300. Köpt på Blocket. Det svedde till i plånboken när jag såg vad de ytförstorande slingorna kostade, därför denna alternativa installation.
 
Jag gillar slingor! Kan stå och spola varmvatten i evigheter!
Sen är en beredare dum för skiktningen
 
Slingor är bäst, som alla verkar ense om ovan, men då skall det som sagt vara kopplat så att slingorna går hela vägen från botten till toppen på tanken. Det som kallas dubbla slingor ovan är ett sätt att lösa detta.

Det finns dock en ännu bättre lösning, nämligen en tappvattenautomat (TVA). Då tas varmt vatten från toppen av tanken via en extern plattvärmeväxlare. En rätt konstruerad TVA ger bättre tankskiktning än en slinglösning.

Kopparslingor i tanken har nackdelen att ett eventuellt läckage inte går så lätt att laga, ev avlagringar på slingorna kan minska
funktionaliteten och koppar är dyrt.. En TVA är iofs inte heller billig, men den ger en helt annan åtkomlighet för service.



Oavsett lösning är det dock även att rekommendera att man monterar en elektrisk förrådsberedare i serie med uttaget från det vedeldade systemet.
 
är det inte en nackdel att ta det varmaste vattnet från toppen och sen blanda ut det med kallvatten jämfört med att "börja i botten" där det ibland är svalare och sedan om det behövs toppa med "toppvattnet"?
kyler man tanktoppen så "faller" ju det nerkylda vattnet ner "genom" tanken ner mot botten och skapar en omrörning vilket stör skiktningen?
 
  • Gilla
Isselv
  • Laddar…
pellefant skrev:
är det inte en nackdel att ta det varmaste vattnet från toppen och sen blanda ut det med kallvatten jämfört med att "börja i botten" där det ibland är svalare och sedan om det behövs toppa med "toppvattnet"?
kyler man tanktoppen så "faller" ju det nerkylda vattnet ner "genom" tanken ner mot botten och skapar en omrörning vilket stör skiktningen?
Är kanske för trött för att läsa.. Men detta problemet löser man med dubbla blandar ventiler.

Vad gäller TVA så är ju detta en extra manick som kan krångla. En slinga är ju bara där. Den är känslig för att beka igen och den drar ström. Sen tror jag man måste ha betydligt varmare vatten till en TVA för att få ut behagligt duschvatten än slinga
 
gadeberg skrev:
Är kanske för trött för att läsa.. Men detta problemet löser man med dubbla blandar ventiler.

Vad gäller TVA så är ju detta en extra manick som kan krångla. En slinga är ju bara där. Den är känslig för att beka igen och den drar ström. Sen tror jag man måste ha betydligt varmare vatten till en TVA för att få ut behagligt duschvatten än slinga
nu var det ju tva jag avsåg med skiktningsfunderingarna....
och håller med om att tvan nog slår igen lättare än ett 22s kopparrör...
 
Mest optimal skiktning får man om man tar ut varmaste vattnet i toppen och "kyler det" ordentligt tex via en tappvattenautomat innan det återförs i botten. Fördelen med en TVA är att returen verkligen blir ordentligt kall, och det vattnet kommer att stanna i botten på tanken. Gränsen mellan kallt och varmt vatten blir väldigt distinkt och flyttar sig uppåt vartefter tanken laddas ur.

Man kyler inte tanktoppen när man tar ut vattnet med en TVA, man tar ut varmt vatten där och kör tillbaks verkligt kallt vatten i botten.

Lyckas man inte kyla vattnet ordentligt och man för in ljummet vatten (varmare än det som finns i tanken) längst ner i tanken, kommer tanken att blandas om.

Med en förrådsberedare i tanken kommer skiktningen att förstöras mer eller mindre beroende på hur mkt varmvatten man tar ut (Eller snarare hur mkt kallvatten som kommer in i förrådsberedaren) Slingor ger också en skiktförsämring, speciellt om man spolar på ordentligt med varmvatten, eller om de inte är utsträckta från botten till topp.

Skiktningen betyder oerhört mycket för ekonomin i systemet. Uttag av varmvatten med TVA löser detta på ett överlägset sätt, sedan finns ju andra problem med tex radiatorkretsen där det är betydligt svårare att garantera en "kall" retur.

Att ta ut det varmaste vattnet är inte någon nackdel, varmvattnet skall ju vara 50-60 grader och det blir kanske5-10 graders förluster i värmeväxlingen så 60-70 grader behövs för sjysst varmvattenberedning. Om man laddar en tank från en korrekt vedanläggning är det en ganska disktinkt gräns mellan kallt och varmt vatten, att ta ut vatten en bit ner i tanken ger således istort sett samma temp som på toppen när tanken är laddad.
 
Hur varmt vatten man får ut beror på ytan i TVAns värmeväxlare, men den är på det sättet ganska likvärdig en slinga i tanken, som ju också är en värmeväxlare. Slingan tar dock värme i hela tanken, TVAn bara från toppen.

En lösning med utdragna / dubbla slingor är dock betydligt bättre än en förrådstank, men en TVA är något effektivare.
(Slingor bara i tanktoppen är dock lika illa som en förrådstank...)
 
låter ju bra med tva, men det här med igenslaggningen då? är det inte ganska "tunna" kanaler i den?
 
pellefant skrev:
nu var det ju tva jag avsåg med skiktningsfunderingarna....
och håller med om att tvan nog slår igen lättare än ett 22s kopparrör...
Anande att det va nåt jag inte fattade... :)
 
Här finns info om TVA http://www.baxi.se/UppladdadeFiler\Manualer\vxb33-53_S.061019_rev0.pdf o den finns att köpa i Danmark för ca 4800:-+ moms vilket är biligare än dubbla 15 meters slingor, Retur tempen ligger ca 6-10° över inkommande vatten temp o för att inte tala om hur mycket vv man får ut.. :)
Det va ett test hos råd&rön o då fick man ut 5 ggr mer vv ur en acktank med TVA mot slinga/beredare, Fick ut minst vv ur 120 l beredaren..

Har man kalkrikt vatten ska man inte ha TVA/slingor utan då är det beredare som gäller..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.