1 469 läst ·
34 svar
1k läst
34 svar
Beräkningsmodeller för Ellevios effekttariff
Jag har tydligt från början skrivit att det är fördelaktigt med 1 timmes mätning med den avgift som ligger idagFairlane skrev:
men frågan gäller hur vi gör för att få ner den förbrukningen till lägre nivåer såsom eftersträvas. Vad är annars meningen med hela reformen? Hur anser du att vi skall kunna styra mot att få ner topparna såsom det ser ut idag?
Effektavgiften är otydlig då enheten är i KW. Den är egentligen i KWh. Alltså den effekt man totalt tagit ut under 1 timme. I övrigt drar solceller inte ström utan hjälper till att minska elöverföringen när de producerar.Fairlane skrev:
Det är inte vad jag anser som är intressant. Elbilen har nämnts, solceller, pooler etc. Förbrukningens karaktär har ändrats.
300 kr/kWh var ett exempel. Jag tycker inte att Ellevios nuvarande modell är perfekt, men den är rätt lätt att förstå. Trots att den är väldigt enkel är det många som missförstår den. De skulle förmodligen inte ha lättare att förstå om man satte en högre taxa när det verkligen var högre, dvs olika för olika dagar etc.
Tyvärr kan man inte bygga elnäten för tillfälliga energikällor. Problemen fanns inte när vi hade en stabil energiförsörjning som var placerad på rätt ställe.
Det är vida känt att vi ibland ligger på gränsen att klarar överföringarna av el från norr till söder. Varför har elområde 3 o 4 dyrare el än Norrland?Fairlane skrev:
Nej, men jag gissar att om du, liksom jag gillar att laga mat så står inte alla plattor på max en hel timme. Åtminstone jag brukar dra på max för att koka upp och sen drar man ner. Samma med stekpannan, den ligger inte på maxeffekt en hel timme. Ugnen är väl helt enkelt omöjligt att dra max en hel timme om man inte kör med ugnsluckan öppen.
Där har du ju något du kanske kan flytta? Precis vad du eftersökte. Dra inte igång den samma timme så gör det en del.
Så du tänker att det är alla elbilar ute i Europa som gjort det?
Inte alls, det var ett svar på "Elpriset åker upp och ner dagarna i ända så den måste också vara med i sin styrning om man skall hjälpa säg själv ekonomiskt och våra politiker att komma ur sina fatala misstag"
Du missförstod nog svaret. Du skrev att de inte förstår förbrukning och konsekvenser. Det är det inte många som förstår. Vissa tror till och med att effektavgiften tillkommit för att Sverige har lagt ner kärnkraft.
Effektavgifter är inte en svensk uppfinning, det kan väl vara en ledtråd?
Det är dessutom inte för att lösa problem med överföring från norr till söder utan det rör lokalnäten.
Energimarknadsinspektionens föreskrifter och allmänna råd för utformning av nättariffer för ett effektivt utnyttjande av elnätet; beslutade den 24 mars 2022. Energimarknadsinspektionen föreskriver följande med stöd av 21 § elförord ningen (2013:208) och beslutar följande allmänna råd.Fairlane skrev:
Då jag har fått höjd elräkning varje månad efter införandet sedan 1 januari i år så betyder det att någon annan fått lägre. Skulle gärna höra med forumet vilka som fått lägre eller högre.
Effektavgiften hos Ellevio har ersatt kostnaden för olika säkringsstorlekar 16-25A a 365kronor inkl. moms per månad. Det är också en anpassning till elbilar som jag tidigare påpekat. Vi måste säkra upp. Byta kablar trafostationer etc. Jag har däremot sänkt min förbrukning drastiskt men får högre avgifter ändå för att andra ökar sin förbrukning.Fairlane skrev:
Som sagt, du vet inte varför effektavgifterna införs och då är det inte så konstigt att du drar fel slutsatser.
Givetvis inte, men jag tror inte många skulle förstå någonting om det varierade dag för dag, timme för timme och då skulle ingen förändra något och resultatet skulle vara noll.
För att det är en begriplig modell. Du betalar också ett pris för att du har en storlek på säkringen, varför skulle du göra det när du inte använder den? Du vill väl bara betala för den höga säkringen precis när du använder den? Problemet är att det inte går att planera något alls då.
Jag värmer inte huset till 30 grader för att elen är billig. Tänk att du kör en elbil men när du står stilla så går det inte åt något från ditt batteri, du tar inget från energikällan. Lika så bilen mindre bensin om du kör lungnare. Lite kompliserat att hålla 50Hz men den frågan är inte vad tråskaparen efterfrågar. Trådskaparen efterfrågar tipps på kluriga lösningar och hur effektavgiften är uppbyggd hos Ellevio som är först ut med detta tillägg.
Jag har bara försökt att ge en användbar bild av hur det ser ut till trådskaparen och söker själv lösningar och tips som ingenjör för kraftförsörjning med möjlighet att prova och mäta fram olika lösningar.
Mmm, riktigt att effektavgifter förekommer i olika former inom EU, men inte på det sätt som nu införs i Sverige där även privatpersoner belastas.Fairlane skrev:
Påminner lite om sommar- och vintertid inte heller det var en svensk uppfinning. Idén lyftes första gången av Benjamin Franklin i en satirisk artikel, alltså mer som humor än som ett seriöst förslag.
Effektavgiften däremot är ingen humoristisk idé den är i praktiken en dold prishöjning.
Den införs inte för att täcka något akut investeringsbehov som inte skulle kunna hanteras med dagens modell.
Det handlar om att öka lönsamheten, inte om tekniska nödvändigheter.
Att Ellevio är så snabba på att införa den är väl ganska talande?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Menar du att det inte kommer göra det inom EU?D Danne824 skrev:
Det är ju samma direktiv.
Givetvis hade nuvarande metod också kunnat hantera investeringar, i form av utbyggda nät, det förnekar ingen.D Danne824 skrev:
Tanken är att om topparna minskar så kanske vissa nät inte behöver byggas ut i samma takt, vilket då gör det billigare för nätägaren och tanken är att dessa då inte ska höja priset mot slutkunden,
Nja, det är tekniskt nödvändigt att bygga ut näten, både med och utan effektavgift, men förhoppningen är att det blir lite mindre med effektavgifter.D Danne824 skrev:
En utbyggnad av näten kan göra att intäkterna får öka, effektavgiften får inte öka intäkterna
Det säger ingenting alls faktiskt, mer än att de kanske vill testa sin modell innan den måste vara implementerad.D Danne824 skrev:
De får inte öka sina intäkler med införande av effektavgift, så att man inför den tidigare lär inte vara för att öka sina intäkter.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Meningen är att jämna ut förbrukningen och det räcker att styra över timmar.E Erik den Store skrev:Jag har tydligt från början skrivit att det är fördelaktigt med 1 timmes mätning med den avgift som ligger idag
men frågan gäller hur vi gör för att få ner den förbrukningen till lägre nivåer såsom eftersträvas. Vad är annars meningen med hela reformen? Hur anser du att vi skall kunna styra mot att få ner topparna såsom det ser ut idag?
Istället för att folk kör så säkringarna glöder när elen är billigt och nästan inget alls övrig tid så vill man få en jämnare förbrukning.
Vad är det för otydligt med det? Gemene man förstår inte kW eller kWh vilket är tydligt i alla diskussioner om effektavgift (och många andra diskussioner) så enheten gör det inte mer otydligt.E Erik den Store skrev:
Givetvis drar de inte ström, och så länge man själv förbrukar det man producerar är det inget problem för näten. Det blir värre när man säljer elen.E Erik den Store skrev:
Jo, men det är en helt annan fråga. Den är på intet sätt kopplad till effektavgiften. Effektavgiften är ett EU-direktiv, dvs gäller alla länder inom EU och det beror inte på nedlagt kärnkraft i södra Sverige eller på problem att överföra el från norra Sverige till södra Sverige. Riktigt så stort inflytande har inte Sverige.E Erik den Store skrev:
Det förnekar jag inte alls. Det är också vida känt att Australien har sommar när vi har vinter. Ingendera har med effektavgifter att göra.E Erik den Store skrev:
Det är flera på forumet som skrivit att de fått sänkta kostnader.E Erik den Store skrev:
Det är ett sätt att se det. Effektavgifter omfördelar kostnader. Omfördelning av kostnader innebär alltid att det finns vinnare och förlorare. Om man är förlorare på ändringen så finns ofta en tendens att anse att det är orättvist, men det bygger på att det var rättvist innan, och eftersom vi människor nog aldrig kommer kunna enas om vad som är rättvist eller inte så är det som det är.E Erik den Store skrev:Effektavgiften hos Ellevio har ersatt kostnaden för olika säkringsstorlekar 16-25A a 365kronor inkl. moms per månad. Det är också en anpassning till elbilar som jag tidigare påpekat. Vi måste säkra upp. Byta kablar trafostationer etc. Jag har däremot sänkt min förbrukning drastiskt men får högre avgifter ändå för att andra ökar sin förbrukning.
Jag tror få värmer huset till 30 grader när elen är billig, men kanske laddar man elbilen, värmer poolen, kör tvättmaskin/diskmaskin, laddar batteriet, värmer acctankar, och kör varmvattenberedaren. 50 Hz är inte privatpersonens problem att hantera så jag förstår inte kopplingen alls.E Erik den Store skrev:Jag värmer inte huset till 30 grader för att elen är billig. Tänk att du kör en elbil men när du står stilla så går det inte åt något från ditt batteri, du tar inget från energikällan. Lika så bilen mindre bensin om du kör lungnare. Lite kompliserat att hålla 50Hz men den frågan är inte vad tråskaparen efterfrågar. Trådskaparen efterfrågar tipps på kluriga lösningar och hur effektavgiften är uppbyggd hos Ellevio som är först ut med detta tillägg.
Hur effektavgiften är uppbyggd besvarade jag också i inlägg #2. Hur optimeringen ska gå till kunde jag inte besvara, men jag ser inte att du besvarar den frågan heller genom att säga att effektavgifter införs pga nedlagd kärnkraft, eller att överföring från norr till söder inte räcker till.
Ok, då har jag helt missat vilka förslag du lämnat.E Erik den Store skrev:
Jag menar exakt vad jag skriver, det är inte ”samma direktiv” i bemärkelsen att EU tvingar fram just den svenska effektavgiftsmodellen.Fairlane skrev:
EU-direktivet (elmarknadsdirektivet 2019/944) säger bara att nätavgifter ska spegla kostnader och ge prissignaler. Det säger däremot inte hur länderna ska göra.
Det är därför olika EU-länder har valt helt olika modeller, vissa använder säkringsavgift andra har tidstariffer, några har inga effekttariffer alls för hushåll.
Sverige behöver inte använda effektavgift för hushåll och EU kräver inte att länderna ska debitera månadsmaxeffekt.
Allt det är nationella val inte styrt av EU.
Jag frågade dig tidigare vilka andra länder har eller kommer att införa effekttariffer på privatpersoner som Sverige!
Du har inte skrivit så många rader om det har jag märkt.
Så jag frågar igen vilka andra EU länder debiterar effektavg på privatpersoner?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Hemskt ledsen att jag missat din fråga, jag har inget som helst minne av att jag sett den.D Danne824 skrev:
Jag har läst igenom dina inlägg i tråden en gång till utan att hitta den frågan?!
Det vet jag inte är det enkla svaret.D Danne824 skrev:
Ja, det är många effekttrådar just nu 😀 möjligen har jag blandat ihop någon av dem.Fairlane skrev:
Ber om ursäkt i så fall.
Men jag kan hjälpa dig lite,
Flandern i Belgien är det enda EU-området som har något som liknar det Sverige nu inför.
Inget annat EU-land har en sådan modell för hushåll, och inga andra planerar att införa just månadsvis debitering baserat på högsta effektuttag.
Det jag däremot är trött på är argumenten som upprepas som ett mantra:
”Vi måste bygga elinfrastruktur, vi behöver kapital, det är elbilar, transformatorer, kablar…”
Elmarknaden fungerar ungefär som oljemarknaden, priserna styrs mer av efterfrågan och betalningsvilja än av faktiska kostnader eller tillgång.
Så säg som det är:
Det här är en prishöjning.
Och vi konsumenter får acceptera den eftersom vi inte har något val.
Det handlar inte om några enorma summor kanske från 10 kr till 100 kr i månaden per abonnent men principen är densamma.
Höjer man kaffepriset kan man sluta dricka kaffe.
Men effektavgiften?
Den kan man inte påverka nämnvärt utan att ändra dygnsrytm, sova på dagen och vara aktiv på natten?
Vi blir vampyrer hela bunten. 😆
Oj, det här blev en annan diskussion än jag hade tänkt mig! Den är lite intressant i sig, så jag kan inte låta bli att komma med lite kommentarer, men sen tänkte jag försöka styra tillbaka till min utgångspunkt vilket var mer "så här är läget just nu, hur gör jag för att optimera givet dessa villkor?"
De svenska reglerna säger att elbolagen får inte tjäna pengar på omställningen. För varje person med högre räkning ska det alltså finnas en person med lägre räkning. Om de sen följer detta kan man säkert undra över, men det är åtminstone så reglerna är utformade. Jag tillhör en av de som fått högre räkningar, och därför vill jag göra något åt det. Att gå hemma och muttra över dumma beslut sänker inga räkningar.
Jag köper också grundprincipen: det är klart att effekttopparna är en viktig faktor i hur nätet måste byggas ut, och den har inte återspeglats alls i priset tidigare, vilket skapar en skevhet. Det är som med trafik - hur bra vägnätet räcker till beror inte bara på hur många bilar som kör totalt över dygnet, utan hur det ser ut vid rusningstrafik. Därför är det ofta gynnsamt att införa trängselskatt, för att fördela trafiken jämnare, istället för att bygga motorvägar överallt som ska kunna sluka en "effekttopp" under en timme på morgonen och eftermiddagen.
Sen kan man ju diskutera implementationen. Som alltid riskerar man att få vad man mäter efter. T.ex. så är jag ju inte intresserad att få bort mina momentana toppar, utan bara hålla ner timförbrukningen. Om jag ska köra tvättmaskinen i en timme kan det vara mer lönsamt att köra den 13.30-14.30 än 13.00-14.00, vilket ju egentligen är helt fjantigt. Men men. Det är svårt att sätta upp bra styrmedel, och det här är vad som gäller nu och som jag tänker anpassa mig till.
De svenska reglerna säger att elbolagen får inte tjäna pengar på omställningen. För varje person med högre räkning ska det alltså finnas en person med lägre räkning. Om de sen följer detta kan man säkert undra över, men det är åtminstone så reglerna är utformade. Jag tillhör en av de som fått högre räkningar, och därför vill jag göra något åt det. Att gå hemma och muttra över dumma beslut sänker inga räkningar.
Jag köper också grundprincipen: det är klart att effekttopparna är en viktig faktor i hur nätet måste byggas ut, och den har inte återspeglats alls i priset tidigare, vilket skapar en skevhet. Det är som med trafik - hur bra vägnätet räcker till beror inte bara på hur många bilar som kör totalt över dygnet, utan hur det ser ut vid rusningstrafik. Därför är det ofta gynnsamt att införa trängselskatt, för att fördela trafiken jämnare, istället för att bygga motorvägar överallt som ska kunna sluka en "effekttopp" under en timme på morgonen och eftermiddagen.
Sen kan man ju diskutera implementationen. Som alltid riskerar man att få vad man mäter efter. T.ex. så är jag ju inte intresserad att få bort mina momentana toppar, utan bara hålla ner timförbrukningen. Om jag ska köra tvättmaskinen i en timme kan det vara mer lönsamt att köra den 13.30-14.30 än 13.00-14.00, vilket ju egentligen är helt fjantigt. Men men. Det är svårt att sätta upp bra styrmedel, och det här är vad som gäller nu och som jag tänker anpassa mig till.
Det här är iaf vad jag har satt ihop hittils. Det är mest skapat än så länge för att ge mig en bild av hur min förbrukinng ser ut, jag har ingen automatik för att styra (som syns har jag satt in lite enkla reglage för att stänga av vissa förbrukare tillfälligt; det är väl dem jag tänker styra vad det lider.)
En intressant insikt vad skapandet av det jag kallar "säker förbrukningsnivå". Den sätts till det tredje högsta värdet under innevarande månad, eller den högsta förbrukningen under en timme innevaranda dygn, om den är högre. Vad detta innebär är att så länge jag håller mig under den "säkra" nivån så kan jag inte höja kostnaden. Så har jag väl lyckats få en hög effekttopp en dag, så är det fritt fram att brassa på resten av dan.
(Återigen, man får vad man mäter...)
Jag har också tittat på historiska förbrukningssiffror från Ellevio, och kommit fram till vad jag kallar "acceptabel förbrukning". Den räknas ut olika för olika tider på året, och motsvarar den nivå där jag förra året hade typ 7-10 dagar på den nivån -- min lite pragmatiska utgångspunkt är att jag kommer inte realistiskt kunna göra något åt detta, utan att jag får acceptera att det är där jag ligger. Det jag försöker komma åt är istället de får dagar som ligger över denna nivå.
En intressant insikt vad skapandet av det jag kallar "säker förbrukningsnivå". Den sätts till det tredje högsta värdet under innevarande månad, eller den högsta förbrukningen under en timme innevaranda dygn, om den är högre. Vad detta innebär är att så länge jag håller mig under den "säkra" nivån så kan jag inte höja kostnaden. Så har jag väl lyckats få en hög effekttopp en dag, så är det fritt fram att brassa på resten av dan.
Jag har också tittat på historiska förbrukningssiffror från Ellevio, och kommit fram till vad jag kallar "acceptabel förbrukning". Den räknas ut olika för olika tider på året, och motsvarar den nivå där jag förra året hade typ 7-10 dagar på den nivån -- min lite pragmatiska utgångspunkt är att jag kommer inte realistiskt kunna göra något åt detta, utan att jag får acceptera att det är där jag ligger. Det jag försöker komma åt är istället de får dagar som ligger över denna nivå.
Det ser bra ut! Gillar upplägget och graferna. Lättillgängligt.👍magicus skrev:
Det här är iaf vad jag har satt ihop hittils. Det är mest skapat än så länge för att ge mig en bild av hur min förbrukinng ser ut, jag har ingen automatik för att styra (som syns har jag satt in lite enkla reglage för att stänga av vissa förbrukare tillfälligt; det är väl dem jag tänker styra vad det lider.)
En intressant insikt vad skapandet av det jag kallar "säker förbrukningsnivå". Den sätts till det tredje högsta värdet under innevarande månad, eller den högsta förbrukningen under en timme innevaranda dygn, om den är högre. Vad detta innebär är att så länge jag håller mig under den "säkra" nivån så kan jag inte höja kostnaden. Så har jag väl lyckats få en hög effekttopp en dag, så är det fritt fram att brassa på resten av dan.(Återigen, man får vad man mäter...)
Men frågan är: kommer detta att förbättra din situation att minska effekttoppar? Jag förstår att du inte är klar ännu, och att du har en bit kvar. Sådan här utveckling/kodning kan alltid förbättras. Keep on!
Vi fick ju tips i en liknande tråd om detta https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/tibber_power_monitor.py
Du kanske kan få ideer där..?
Min tes är att jag först måste förståelse för hur mina effekttoppar ser ut, för att begripa hur jag ska kunna åtgärda dem. När händer de, och vad är det för apparater som drar ström då? Hur villig är jag att skjuta på något av dem. Insåg t.ex. att familjens vana att alla skulle duscha på söndagen samtidigt som vi körde veckans tvätt i torktumlare och tvättmaskin var orsaken till de största spikarna. (Speciellt om värmepannan kickar igång, eller bilen laddar eller nåt sånt samtidigt.)
Det är svårt att lösa med automatisering, utan där krävs beteendeförändring. Om vi lyckas med det (vet inte om jag får med familjen på det), så har ju redan den här översikten/mätvärde-panelen haft effekt (no pun intended). Men det gav också insikten att min idé om att man alltid kan stänga av VVB om man ser en potentiell topp kanske inte nödvändigtvis funkar. Då blir det kallt för den som duschar sist, och det lär inte vara poppis. (Eller så är det incitament att sprida ut duschandet ;-)).
Det är svårt att lösa med automatisering, utan där krävs beteendeförändring. Om vi lyckas med det (vet inte om jag får med familjen på det), så har ju redan den här översikten/mätvärde-panelen haft effekt (no pun intended). Men det gav också insikten att min idé om att man alltid kan stänga av VVB om man ser en potentiell topp kanske inte nödvändigtvis funkar. Då blir det kallt för den som duschar sist, och det lär inte vara poppis. (Eller så är det incitament att sprida ut duschandet ;-)).
Men min grundtanke är i princip att jag ska förutse när jag under innevarande timme är på väg att spräcka en gräns, antingen min "säkra" gräns, eller min "acceptabla", och i så fall försöka strypa förbrukare som kan vänta. Det är i huvudsak VVB, elradiatorerna i garage och tillbyggnad, och laddningen av bilen (som ev. också bara kan skruvas ner i effekt och inte stängas helt). Kanske även elpannan (vi har ingen värmeväxlare ännu...), men den är knepigare för mig att styra eftersom den är så gammal.
Min tanke är att det finns en tröghet i värmesystemen som gör att man kan vänta ett tag med dem, så om klockan är 14.45 och prognosen är att vi ska få en ny topp, så kan man stänga VVB och värme, och slå på den igen 15.01 typ. Men man måste också ha någon spärr för sådan avstängning, så den inte fortsätter vara avstängd alldeles för länge.
Medan jag experimenterar tänkte jag ha "manuell automatik", dvs att jag själv stå för att slå på och av förbrukare, för att se hur det verkar funka.
Min tanke är att det finns en tröghet i värmesystemen som gör att man kan vänta ett tag med dem, så om klockan är 14.45 och prognosen är att vi ska få en ny topp, så kan man stänga VVB och värme, och slå på den igen 15.01 typ. Men man måste också ha någon spärr för sådan avstängning, så den inte fortsätter vara avstängd alldeles för länge.
Medan jag experimenterar tänkte jag ha "manuell automatik", dvs att jag själv stå för att slå på och av förbrukare, för att se hur det verkar funka.
Inte alls illa- en god början! Bra att förstå sitt hushåll och sina rutiner. 👍magicus skrev:
Men min grundtanke är i princip att jag ska förutse när jag under innevarande timme är på väg att spräcka en gräns, antingen min "säkra" gräns, eller min "acceptabla", och i så fall försöka strypa förbrukare som kan vänta. Det är i huvudsak VVB, elradiatorerna i garage och tillbyggnad, och laddningen av bilen (som ev. också bara kan skruvas ner i effekt och inte stängas helt). Kanske även elpannan (vi har ingen värmeväxlare ännu...), men den är knepigare för mig att styra eftersom den är så gammal.
Du kan ju flytta användning som du säger, till nästa timme. Kanske till natten.
Elbolagen rekomenderar i sina råd att sprida användningen, nedan:
"Kan du sprida ut (inte minska) din elanvändning till olika tider på dygnet så minskar dina egna effekttoppar, och det blir både billigare för dig och mindre belastning på elsystemet."
Som du själv är inne på, att få med övriga i hushållet lär bli hopplöst. Kvinnor överlag är ganska ointresserade av att ändra beteende, utan är nog mer accepterande på att det får kosta extra. Ett tecken på det är när jag frågar kollegor om vilken förbrukning de har. Kanske ganska sunt tankesätt för det är inte några stora slantar att spara. Nu är det väl bara fastighetsägare som direkt berörs och har möjlighet att påverka kostnaden. Lägenhetsboende får det troligen på hyreshöjningar.magicus skrev:
Min tes är att jag först måste förståelse för hur mina effekttoppar ser ut, för att begripa hur jag ska kunna åtgärda dem. När händer de, och vad är det för apparater som drar ström då? Hur villig är jag att skjuta på något av dem. Insåg t.ex. att familjens vana att alla skulle duscha på söndagen samtidigt som vi körde veckans tvätt i torktumlare och tvättmaskin var orsaken till de största spikarna. (Speciellt om värmepannan kickar igång, eller bilen laddar eller nåt sånt samtidigt.)
Vad sägs om följande ide?magicus skrev:
En intressant insikt vad skapandet av det jag kallar "säker förbrukningsnivå". Den sätts till det tredje högsta värdet under innevarande månad, eller den högsta förbrukningen under en timme innevaranda dygn, om den är högre. Vad detta innebär är att så länge jag håller mig under den "säkra" nivån så kan jag inte höja kostnaden. Så har jag väl lyckats få en hög effekttopp en dag, så är det fritt fram att brassa på resten av dan.(Återigen, man får vad man mäter...)
Jag kollade mina tre senaste toppar hos Ellevio, och blev besviken. Alla tre på dagen och dessutom på de dyraste klockslagen.
Lösning:
Man skapar en ny topp högre än föregående, fast på natten. Man tar bara lite hänsyn till timpris och annat. Man "tvingar" alltså fram en "ny" topp på fördelaktigast sätt (så klart).