Jag gjorde det enkelt. Tog husets värde. Delade på 50 för utan åtgärd är husets värde förbrukat om typ 50år. Delade på 12. Sätter av siffran per månad till underhåll.

Förenklat. (Fastighetens värde x 0,02) / 12= månatlig avsättning till underhåll och reparationer.

Då finns det pengar avsatta till saken. Sedan kan det ju handla om uppgraderingar och då är det inte inräknat utan får tillskjutas medel på annat vis.

• Gilla
Einh
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Siffran för takbyte är baserad på vad vi betalade för fyra år sedan. Det var mer än jag trodde att det skulle bli, men ytan var tydligen rätt stor (mycket överhäng, ett garage m.m.) och numera måste dom ha byggställning. Jag vet inte vad byggställning kostar, men dom skyllde åtminstone delvis på det.

Jag hoppas på att inte behöva byta tak igen, men det ingår i driftkostnaden även om vi redan har betalat den punkten.
Bytte tak, vinsskivor, trä på gavelspetsar för 4 år sedan på ett motsvarande stort hus efter 40 år. Kostnad 150.000 sek totalt.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Renovering/underhåll jag räknade med:

Tak 250 tkr / 40 år
Fasad 150 tkr / 20 år
Badrum 250 tkr / 20 år
Kök 200 tkr / 20 år
VVS 100 tkr / 30 år
Bergvärmepump 150 tkr / 20 år
Ytskikt inomhus 50 tkr / 10 år
Dränering 400 tkr / 30 år

Snitt per månad blir ca 5500 kr

Vad tror ni, känns det rimligt?.
Att bo i villa och anlita hantverkare till allting kostar mycket.

Att underhåll kostar mycket har jag påtalat till flera mäklare och Mäklarsamfundet, jag anser att detta skall ingå i priskalkylen när man köper hus. Men jag har fått nobben av alla, vi gör som vi alltid gjort. Man tar med ränta, amorteringar och driftskostnader, punkt slut.

Om man anlitar hantverkare så är dina kalkyler rimliga. Dräneringskostnader beror på många faktorer, en del hus/tomter behöver aldrig dräneras. Taket slits fortare om det finns träd i närheten. Badrum är billigare om man inte kaklar.

Anser att driftkostnad för fastighet är enligt följande och ger rättvis bild:
Elnätsavg
Elförbrukning
Fjärrvärme
Sophämtning
Vatten&Avlopp
Stadsnätet fiber
Bredband + TV
Fastighetsförsäkring

F fribygg skrev:
Fasad anser jag du satt alldeles för kort avskrivningstid på, med standard virke från bygghandeln och slamfärg bör stående locklist eller lockläkt panel hålla minst 50 år, väljer man bättre virke och monterar det omsorgsfullt skulle jag anta att 100 år är en fullt möjlig livslängd.
mrsnhp mrsnhp skrev:
Jag roade mig lite med att räkna på driftkostnaden för vårt hus inklusive renovering/underhåll utslaget på respektive åtgärds livslängd. Huset är 125 + 125 kvm (dvs enplans med källare) med träfasad.

Renovering/underhåll jag räknade med var:

Tak 250 tkr / 40 år
Fasad 150 tkr / 20 år
Badrum 250 tkr / 20 år
Kök 200 tkr / 20 år
VVS 100 tkr / 30 år
Bergvärmepump 150 tkr / 20 år
Ytskikt inomhus 50 tkr / 10 år
Dränering 400 tkr / 30 år

Snitt per månad blir ca 5500 kr

Vad har jag över/underskattat? Vad har jag missat? En del siffror är baserade på renoveringar vi har gjort sedan inflytt 2020 och en del är rena gissningar.

Sammanlagd driftkostnad enligt denna kalkyl:
Renovering/underhåll: 5500 kr/månad
El (inkl uppvärmning med bvp): 2500 kr/månad
Övriga räkningar (försäkring, sophämtning, bredband osv): 1500 kr/månad
Saker jag glömt räkna med: 500 kr/månad 😉

Summa 10000 kr/månad. Det får givetvis räknas upp löpande med inflation och andra prishöjningar.

Vad tror ni, känns det rimligt?

Trädgård och förbättringar har jag inte räknat in. Trädgården betraktar jag som hobby och förbättringar i stil med inglasat uterum får man budgetera för separat.
Vi bytte värmepump efter 22 år. 141 tkr.
Den fungerade men vi var rädda att den skulle paja. Vi har ibland minus 35-40 grader på vintern.
Vi fräschade upp köket o dusch/bastu efter 40 år . 250 tkr. Anlitade hantverkare..
Anlitade målare för att måla om gavel i söderläge. 22 tkr. Målades senast för 28 år sen .Resten av huset OK trots 28 år sen ommålning.
Satte in Nivellsystem i källaren. 55tkr. Hade inga fuktproblem innan men kan vara bra att ha om huset skall säljas.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Anser att driftkostnad för fastighet är enligt följande och ger rättvis bild:
Elnätsavg
Elförbrukning
Fjärrvärme
Sophämtning
Vatten&Avlopp
Stadsnätet fiber
Bredband + TV
Fastighetsförsäkring
Samfällighetsavgifter och Fastighetsavgift (fastighetsskatt) kan ju inkluderas i driftskostnad men definitivt inte fiber, bredband eller TV. De sistnämnda tillhör inte driftskostnader för fastigheten utan tillhör kontot nöjen och underhållning.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Har man egen panna, så tycker jag sotavgifter mm bör tillkomma i kalkylen. Håller med att tv o fiber inte ingår.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.