mrsnhp mrsnhp skrev:
Vi har brun liggande stockpanel och kommer att fortsätta med det, men stockpanel verkar ju också hålla bra om man bara underhåller det på rätt sätt på den solutsatta sidan (vilket tidigare ägare inte har gjort).
Även om du väljer liggande panel anser jag att den rätt monterad och underhållen bör klara minst 50 år, köp och måla ALDRIG en plast baserad färg utomhus på trä, riskerna är större än fördelarna och träet klarar sig omålat om det är så att man kan leva med grånande/ mörknade trä.

Vill du ha brun liggande stockpanel bör du överväga att tjära den, då får den förutsättningar att bli mer än en mansålder.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Även om du väljer liggande panel anser jag att den rätt monterad och underhållen bör klara minst 50 år, köp och måla ALDRIG en plast baserad färg utomhus på trä, riskerna är större än fördelarna och träet klarar sig omålat om det är så att man kan leva med grånande/ mörknade trä.

Vill du ha brun liggande stockpanel bör du överväga att tjära den, då får den förutsättningar att bli mer än en mansålder.
Det är väl panel i söderläge som får torrsprickor som är lite i farozonen om det samtidigt är hög regnbelastning. Fast målar man bör det klara sig hyffsat
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är väl panel i söderläge som får torrsprickor som är lite i farozonen om det samtidigt är hög regnbelastning. Fast målar man bör det klara sig hyffsat
150 tuss vart 20 år som TS räknat med är orimligt dyrt för träfasad. Att välja en sådan fasad och behandling av fasaden fördyrar villa ägandet väsentligt jämfört med traditionell stående slamfärgsmålad locklistpanel som sannolikt inte är speciellt mycket dyrare att köpa än stockpanelen och som har ett enkelt och billigt underhåll som de flesta husägare klarar att göra själva och därmed inte behöver leja in hjälp.
 
  • Gilla
mrsnhp och 2 till
  • Laddar…
Eget arbete eller peta sig i naveln och leja bort, har en viss betydelse.

Själv fixar jag själv och kommer inte i närheten av de summor som skymtar.

Nytt tak under 100 tusen kronor, inklusive allt.

Målar två sidor av timmerhuset kommande sommar. Kostar färg och lite pilsner på matkontot.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Ledorden för att komma billigare undan är:

Fixa själv.
 
  • Gilla
mrsnhp och 3 till
  • Laddar…
Tänk så här:

Tre man.
Montera ställning, som Du får betala hyra på.

Oavsett vad de gör... Måla, byta panel, fixa tak o s v, då ska du inte bara betala deras lön. Företaget de är anställda hos, ska även ha en god vinst, så 200 tusen i arbetskostnad för en vecka är högst troligt.
Å så lite moms på, o säkert lite annat som bilkostnader o annat.

Eget arbete lönar sig bäst, även om man blir sliten och trött.

Men se, detta begriper inte vanlig folk i dag, till fromma för alla småskuttföretag.

- Med råd o hjälp från forumet, så kan det bli mycket billigare, att göra lite eller mer själv.

Förstår att det tar emot, men det är värt besväret.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Tänk så här:

Tre man.
Montera ställning, som Du får betala hyra på.

Oavsett vad de gör... Måla, byta panel, fixa tak o s v, då ska du inte bara betala deras lön. Företaget de är anställda hos, ska även ha en god vinst, så 200 tusen i arbetskostnad för en vecka är högst troligt.
Å så lite moms på, o säkert lite annat som bilkostnader o annat.

Eget arbete lönar sig bäst, även om man blir sliten och trött.

Men se, detta begriper inte vanlig folk i dag, till fromma för alla småskuttföretag.

- Med råd o hjälp från forumet, så kan det bli mycket billigare, att göra lite eller mer själv.

Förstår att det tar emot, men det är värt besväret.
Är hantverkaren 3ggr så snabb, lej bort momentet. Annars gör själv.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Driftkostnad är för mig löpande kostnader för att undvika inkasso/kronofogden.

VA, försäkring, sotning, el, fjärrvärme/gas/ved, fastighetsskatt, soptöming, bredband (?),

Sen tillkommer ju det "frivilliga" kostnader som renovering utifrån sina krav. Prio är alltid tak och fasad. Övrigt efter ekonomisk förmåga.
Så 250.000/40(minimum) år blir 520 kr/mån.

Så resonerar jag 👍
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Driftkostnad är för mig löpande kostnader för att undvika inkasso/kronofogden.

VA, försäkring, sotning, el, fjärrvärme/gas/ved, fastighetsskatt, soptöming, bredband (?),

Sen tillkommer ju det "frivilliga" kostnader som renovering utifrån sina krav. Prio är alltid tak och fasad. Övrigt efter ekonomisk förmåga.
Så 250.000/40(minimum) år blir 520 kr/mån.

Så resonerar jag 👍
Driftskostnad
Underhåll för att hålla skickat någorlunda konstant
Lyxrenoveringar/standardhöjande åtgärder
 
  • Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Är hantverkaren 3ggr så snabb, lej bort momentet. Annars gör själv.
Kan vara ett bra råd, OM du kan ersätta den tiden hantverkarna tar med löne-arbete.
De flesta kan inte bara rakt av stoppa in mer timmar på jobbet och räkna med att få mer lön.
Så har man förlite pengar spelar det ingen roll om det tar samma tid eller 10ggr mer tid att göra det själv, man har ändå inte råd. Man kommer nästan alltid undan billigare med att göra det själv.(undantag då man gör nått riktigt fel och måste ta in hantverkare för att rätta eller göra om saken 2-3 ggr)
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Har dryga 100 000 kvar i lån på huset, som värderats till 1650 000.

Men jag har absolut ingen lust att låna mer, så därför gör jag i stort sett allt.
Att anlita företag med hantverkare är allt för dyrt för mig.
Visst kan jag göra arbetsbyten med t ex snickare o s v.

Här ute på bygden gör vi så, dessutom inga fantasisummor gällande löner å annat, då vi känner de flesta i bygden.

Ska bli härligt att bli helt skuldfri.
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Driftkostnad är för mig löpande kostnader för att undvika inkasso/kronofogden.

VA, försäkring, sotning, el, fjärrvärme/gas/ved, fastighetsskatt, soptöming, bredband (?),

Sen tillkommer ju det "frivilliga" kostnader som renovering utifrån sina krav. Prio är alltid tak och fasad. Övrigt efter ekonomisk förmåga.
Så 250.000/40(minimum) år blir 520 kr/mån.

Så resonerar jag 👍
Vi ser just nu i huset vad som händer om man betraktar renoveringar som ”frivilliga”, och hur det påverkar försäljningspriset.
 
H Hybro skrev:
Tänk så här:

Tre man.
Montera ställning, som Du får betala hyra på.

Oavsett vad de gör... Måla, byta panel, fixa tak o s v, då ska du inte bara betala deras lön. Företaget de är anställda hos, ska även ha en god vinst, så 200 tusen i arbetskostnad för en vecka är högst troligt.
Å så lite moms på, o säkert lite annat som bilkostnader o annat.

Eget arbete lönar sig bäst, även om man blir sliten och trött.

Men se, detta begriper inte vanlig folk i dag, till fromma för alla småskuttföretag.

- Med råd o hjälp från forumet, så kan det bli mycket billigare, att göra lite eller mer själv.

Förstår att det tar emot, men det är värt besväret.
Det gäller att underhållet sker kontinuerligt i så fall. När vi flyttade in behövde väldigt mycket göras så snart som möjligt för att huset skulle vara brukbart och inte ruttna bort. Vi var helt enkelt tvungna att ta in folk som kunde fixa svåra/tunga saker samtidigt som vi fixade det vi redan hade kunskapen att fixa.

Vi hade kunnat skjuta på flera jobb om det hade varit underhållet och hade då kunnat göra mer själva. Fasadmålningen var tex minst dubbelt så stort jobb eftersom flagande färg behövde skrapas och flera paneler var ruttna. Om förra ägaren hade bemödat sig att måla fasaden ens en gång under sina 30 år hade det kanske räckt med målning även denna gång, och vi hade kunnat ta det senare och göra det själva.

Efter tre år (dvs för ett år sedan) hade vi fungerande klimatskal, badrum och kök tack vare att vi hyrde in folk. Vi har dragit ner på tempot men var båda helt slut efter allt vi har gjort själva samtidigt. Även köksplanering tar massor med tid när man är så kräsna som vi 😁

Alla har olika förutsättningar och ”sliten” är inte en struntsak. Jag klarar för närvarande inte av mer än 1-2 timmars renovering om dagen och ofta inget alls trots att jag jobbar halvtid. Maken behöver jobba, ta hand om sig själv och dessutom ta hand om hushållet själv de dagar jag inte ens orkar hjälpa till med det.
 
mrsnhp mrsnhp skrev:
Jag roade mig lite med att räkna på driftkostnaden för vårt hus inklusive renovering/underhåll utslaget på respektive åtgärds livslängd. Huset är 125 + 125 kvm (dvs enplans med källare) med träfasad.

Renovering/underhåll jag räknade med var:

Tak 250 tkr / 40 år
Fasad 150 tkr / 20 år
Badrum 250 tkr / 20 år
Kök 200 tkr / 20 år
VVS 100 tkr / 30 år
Bergvärmepump 150 tkr / 20 år
Ytskikt inomhus 50 tkr / 10 år
Dränering 400 tkr / 30 år

Snitt per månad blir ca 5500 kr

Vad har jag över/underskattat? Vad har jag missat? En del siffror är baserade på renoveringar vi har gjort sedan inflytt 2020 och en del är rena gissningar.

Sammanlagd driftkostnad enligt denna kalkyl:
Renovering/underhåll: 5500 kr/månad
El (inkl uppvärmning med bvp): 2500 kr/månad
Övriga räkningar (försäkring, sophämtning, bredband osv): 1500 kr/månad
Saker jag glömt räkna med: 500 kr/månad 😉

Summa 10000 kr/månad. Det får givetvis räknas upp löpande med inflation och andra prishöjningar.

Vad tror ni, känns det rimligt?

Trädgård och förbättringar har jag inte räknat in. Trädgården betraktar jag som hobby och förbättringar i stil med inglasat uterum får man budgetera för separat.
Vi har bott i vårt enplanshus med källare 90+90 kvm i 20 år och tycker din kalkyl är ganska nära vår verklighet. Vitvaror ryms i din kalkyl, de byts ca vart 8 e år
 
Detta är orimligt dyrt beräknat. Dels så bör man väl göra en del själv om man vill bo i hus? Det blir dyrt att anlita för hela jobbet för allt ifrån målning till byte av saker i köket. Ska man nu anlita för allting så låter det ändå väldigt högt beräknat.

Jämför med ett nytt hus, här är ett exempel:
https://www.alvsbyhus.se/bygga-hus/inspiration/bygga-sjalv/vad-kostar-det-att-bygga-hus/
Där räknar de med att själva huskostnaden står för ca 60 % av totalkostnaden. Skulle ni bygga nytt hus var 30:e år exempelvis så behöver ni inte köpa tomten igen osv. Runt 3 Mkr kan ett nybyggt hus kosta för bara själva huset i runda slängar. På 30 års tid skulle det innebära 8333 kr/mån.
Om man får en del ränta på pengarna och sparar dem under 30 års tid istället för att nu och då lägga på renoveringar blir det betydligt lägre dessutom. Får man 5 % ränta på sparandet under 30 års tid behöver man endast spara 3666 kr/mån för att kunna bygga nytt hus var 30:e år. På börsen brukar det bli betydligt högre än 5 % avkastning i snitt så 5 % är lågt räknat.

Att renoveringar ska kosta mer än att bygga nytt hus var 30:e år låter orimligt. Nu är siffrorna här lite beroende på situation och lite ungefärliga, men jag räknar då inte i närheten av 10k/mån för renovering av ett hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.