Jag sticker ut hakan litet här. Hur kan två lampor med samma märkeffekt dra olika mycket energi? Är det inte ljust effekturtaget som anges i watt? Jag kan förstå att två ljuskällor a´35 watt vardera under ideala driftsförhållanden kan anses ha olika mycket ljusstyrka och färgtemperatur, men inte effektförbrukning.

Ni som har jämfört 12/230v halogen, har ni jämfört samma lampteknik/kapsling/spridning? Sitter just nu med ~60 st 230 v halogen som jag ska installera. Tänkte försöka reda ut 12 vs. 230 v frågan innan jag börjar skruva upp dom på riktigt;)

Som jag tolkar det så har en spot med 12V och 20 W samma ljusmängd som en 230 V och 50 W.
12 V spoten har bättre verkningsgrad.

35W är = 35W, oavsett spänning.

Annars är en lägre enrgiförbrukning m a p tidigare inlägg svårt att uppnå.

Rätta mig gärna om jag har fel.
/Farbror Melker

Hur är det med diodlampor. Den jag tittar på står det att den är på 3 watt, 150 lumen. Vad betyder det jämfört med vanlig halogen?

LED (dioder) är en helt annan sak. 150 lumen på 3W är rimligt men
frågan är snarare vilken ljusfärg du får?
Troligen är det kallvita LED eftersom varmvita oftast har ett lägre ljusflöde.
Tyvärr är det så att f.n. funkar inte LED så bra som ersättare för halogen.
Ljusflödet är förnärvarande för lågt om man nu inte vill ödsla massa pengar
på att använda massa enheter. Det är också problem med att få till rätt
ljusfärg. Visst finns det 3000K enheter (varmvita) men spridningen kan vara
stor inom samma produktfamilj. Gör att enheterna ser olika varma ut.

LED funkar kanon för dekorativa lösningar som exempelvis RGB (färgväxling)
eller som utomhuslösning (fasader).

"Från en i belysningsbranschen"

DEt finns annars små trafopuckar som får plats i en apparatdosa som e jävligt käcka, dock begränsad längd på 2 meter!

Naturligtvis drar en 35W lampa just 35W, oavsett vilken spänning den är gjord för, jag tror nog att förhållandet 20W/12V=50W/230V stämmer ganska bra och det visar ju på energibesparingen. Själv tycker jag också att 12V verkar ha ett "bättre" ljus med mer färger i, men det vet jag inte riktigt om det stämmer.

BigDick skrev:
LED (dioder) är en helt annan sak. 150 lumen på 3W är rimligt men
frågan är snarare vilken ljusfärg du får?
Troligen är det kallvita LED eftersom varmvita oftast har ett lägre ljusflöde.
Tyvärr är det så att f.n. funkar inte LED så bra som ersättare för halogen.
Ljusflödet är förnärvarande för lågt om man nu inte vill ödsla massa pengar
på att använda massa enheter. Det är också problem med att få till rätt
ljusfärg. Visst finns det 3000K enheter (varmvita) men spridningen kan vara
stor inom samma produktfamilj. Gör att enheterna ser olika varma ut.

LED funkar kanon för dekorativa lösningar som exempelvis RGB (färgväxling)
eller som utomhuslösning (fasader).

"Från en i belysningsbranschen"

Jag fundarade på denna då den går att ställa färgspectrat:
http://shop.conrad.se/cgi/websale6....fc}{md5/6136bf519993bde8729a854a4716bb25/md5}

Men då den inte är helt gratis så är frågan hur många spotar som behövs. Hur mycket är 150 lumen?

skane67 skrev:
Naturligtvis drar en 35W lampa just 35W, oavsett vilken spänning den är gjord för, jag tror nog att förhållandet 20W/12V=50W/230V stämmer ganska bra och det visar ju på energibesparingen. Själv tycker jag också att 12V verkar ha ett "bättre" ljus med mer färger i, men det vet jag inte riktigt om det stämmer.
Stämmer verkligen det att man får mer ljus från lägre spänning :-/

Halogen ger ju starkare ljus en en vanlig glödlampa och med din uträkning skulle alltså en 20 W 12 Voltare ge nästan lika mycket ljus som en 60 W glödlampa?

Så här går det då jag är på jobb och ni skriver hursomhelst.

12V 20 Watt ger lika mycket ljus som 230V 35Watt.

12Volt har en kortare och tjockare tråd som kan tillåtas att bli hetare (bättre ljusutbyte och ett vitare ljus)

230Volt har en lång och tunn tråd som hotar att gå av närsomhelst om den blir lite varmare.

Smutsig ström: En dimmer som dimmar 50% kopplar in belastningen (lampan) när spänningen är 310 volt på sinusvågen och då hoppar strömmen från noll till max på någon us och det skapar störningar.

Prototypen

Linnex skrev:
Men då den inte är helt gratis så är frågan hur många spotar som behövs. Hur mycket är 150 lumen?
20W Halogen kalljus = ~350lm
35W = ~ 650lm
50W = ~ 950lm

Skillnaden i ljusflöde mellan LED och lågvolthalogen är med andra ord ganska stor.
Använd LED till dekorativa saker, inte som allmänljus.

prototypen skrev:
GoForIt

Det var det jag nästan förutsatte, du har dimmer. Det ger en sänkt temperatur på glödtråden, ett sämre ljusutbyte ( sänk så den bara glöder så ger lampan nästan 100% värmeförlust.) ett gulare ljus och en smutsig belastning på elnätet.

Prototypen
Kan du inte förklara vad du menar med "smutsig belastning"..?

GoFort, läs här!

prototypen skrev:
Smutsig ström: En dimmer som dimmar 50% kopplar in belastningen (lampan) när spänningen är 310 volt på sinusvågen och då hoppar strömmen från noll till max på någon us och det skapar störningar.

Prototypen
Övertoner är ett annat namn på smutsig el.
En väldigt komplex förhållande mellan olika frekvenser som bildas från bl a dimrar och orsakar inte sällan problem i elsystem som inte kan förklaras.
Som jmf kan nämnas SJ:s gamla RC lok från 70-talet. Dessa smutsar ner elen rejäl och kan ställa till bekymmer i omriktarstationer. De jobbar, förenklat, som en stor dimmer.

/Farbror Melker

Ber alla ödmjukast om ursäkt för att jag missade det tidigare svaret. :-[

Inte för att jag blev så mycket klokare, men kan SJ så behöver man väl inte skämmas allt för mycket.. ::)

No worris, Mate!

Som en tröst kan jag meddela att de nya tågen som idag leveras klarar av att behandla elsystemen mycket skonsammare. Till och med kan dom återmata in effekt till matande nät.
Och sist men inte minst så finns det idag ca 50-tal olika företag som bedriver järnvägs- trafik på ett eller annat sätt. SJ är därför inte helt dominerande även om konkurensen inte sker på lika villkor... :(

/Farbror Melker

Farbror Melker och Prototypen:
Är inte det här en rätt hård generalisering? Beroende på vilken teknisk lösning som används i dimmern och dennas matchning mot lasten borde det egentligen inte behövas bli några problem alls. Det borde bli en rätt stor skillnad i störningsspektrat mellan framkant och bakkant. Men det är klart, billiga dimmrar lär väl fortfarande använda tyristorer och de kan vara rätt jävliga att störa av.

Farbror Melker skrev:
GoFort, läs här!

Övertoner är ett annat namn på smutsig el.
En väldigt komplex förhållande mellan olika frekvenser som bildas från bl a dimrar och orsakar inte sällan problem i elsystem som inte kan förklaras.  
Som jmf kan nämnas SJ:s gamla RC lok från 70-talet. Dessa smutsar ner elen rejäl och kan ställa till bekymmer i omriktarstationer. De jobbar, förenklat, som en stor dimmer.

/Farbror Melker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.