11 183 läst ·
4 svar
11k läst
4 svar
Beräkna gipsåtgång
Skepp o hoj!!
Skall gipa en hel våning på ett hus jag och min sambo har köpt. Hur bör man beräkna gipsåtgången? Vi har beräknat antal kvadrat på väggar och tak men har inte dragit bort för väggar och fönster.
Vi har dock beräknat att ytan för fönster och dörrar blir grovt räknat 47m2. Varje skiva är 3m2. 47m2 delat på 3m2 blir 15,6 skivor.
Men eftersom man kanske kan använda alla skivor/spillbitar optimalt undrar jag hur många skivor jag skall dra av från den första uträkningen. 15 skivor eller mindre?
Förvirrande?
// Lindrik
Skall gipa en hel våning på ett hus jag och min sambo har köpt. Hur bör man beräkna gipsåtgången? Vi har beräknat antal kvadrat på väggar och tak men har inte dragit bort för väggar och fönster.
Vi har dock beräknat att ytan för fönster och dörrar blir grovt räknat 47m2. Varje skiva är 3m2. 47m2 delat på 3m2 blir 15,6 skivor.
Men eftersom man kanske kan använda alla skivor/spillbitar optimalt undrar jag hur många skivor jag skall dra av från den första uträkningen. 15 skivor eller mindre?
Förvirrande?
// Lindrik
Det ända du ska göra är att räkna ut total ytan du ska ha, lägg på 10% så kanske det räcker. Du sätter hela skivor över dörrar och fönster och sågar bort och slänger det som blir kvar. Tänka på att du aldrig börjar med en hel skiva i ett hörn, skär bort ca 7cm så spackelkanten försvinner. Alltså inget avdrag för dörrar och fönster!
Klicka här för att svara
