Är inte på plats för att ta ett foto idag, men fallet är väldigt standard.

Stående panel med lockläckt. Mycket av panelen är rutten i nederkant och måste bytas. Problemet är att inkommande fiber sitter med kabelskydd + kopplingsbox på en av dessa brädor.

Hur får jag loss brädan och byter den utan att knäcka fibern? Går det ens eller är det bara att ställa sig in på att inblåsning av ny fiber ingår i renoveringsbudgeten?

Ska kunna lossas om det är gjort riktigt. Anslutningarna i fiberboxen ska vara gjort med duct oftast 5-7 mm som är fixerat/dragavlastning i boxen.
Men det kan vara gjort med enbart fiberkabel från box och in i huset.
Det behövs bilder på hur det ser ut och även lite specialare när det återställs.

Lättast är väl att kapa av brädan med en multisåg i 2 delar mitt för där fibern går in. Beroende på vilken sorts panel du ska ha sedan. Lättast är att få kabeln mellan 2 panelbrädor annars är det bara att dela en bräda och sätta på var sida om fibern

• Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
K
Sitter det en box på utsidan är det bökigare. Är det riktigt gjort hela vägen ska du nog klara det utan att skada.

Men bilder hjälper oss att ge bättre tips

torparavgrund torparavgrund skrev:

Stående panel med lockläckt. Mycket av panelen är rutten i nederkant och måste bytas. Problemet är att inkommande fiber sitter med kabelskydd + kopplingsbox på en av dessa brädor.

Hur får jag loss brädan och byter den utan att knäcka fibern? Går det ens eller är det bara att ställa sig in på att inblåsning av ny fiber ingår i renoveringsbudgeten?
När jag bytte fasad så passade jag på att splicea fibern och drog den i rör innanför fasaden hela vägen in till centralen.
Tyckte det var mer estetiskt tilltalande att slippa se ingången. Hade en kopplingsbox på utsidan som då också försvann.
Fibern är skyddad med plåt från plattan till fasadbrädan.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:

Vi fick nyss fiber installerat och då frågade jag precis det. Det skulle bara vara att ringa fiberleverantören så kopplar de ur den medans man byter fasaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.