Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S
A555 Annn555 skrev:
Lärdom-
kontakta en jurist om.magkänskan säger utkast till köpekontrakt inte verkar rätt i egenskap av lekman inom juridik vid husförsäljning där köparna måste sälja sitt hus för att köpa ditt hus
Jag tror alla i forumet är införstådda med vad en klausul som villkorar köpet med att säljaren får sin nuvarande bostad sålt innebär.

Vet man inte det så är det bra att ta hjälp med innebörden. Bra att du gjorde det.

Nu ser vi framemot fler trådar gällande din försäljning.

• Gilla
  • Haha
Emma Gunnarsson och 3 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Jag tror alla i forumet är införstådda med vad en klausul som villkorar köpet med att säljaren får sin nuvarande bostad sålt innebär.

Vet man inte det så är det bra att ta hjälp med innebörden. Bra att du gjorde det.

Nu ser vi framemot fler trådar gällande din försäljning.
Poängen var mäklaren svarade mig han vill inte justera utkastet till köpekontraktet för villkorad försäljnings klausul saknas han anser kontraktet vara korrekt

Om dom nu kan köpa direkt utan sälja så är det ju inga problem för dom att det skrivs in en klausul att köpet hävs efter x månader om dom inte betalar.
Se till att få med det.

Så märklig mäklare! Bra du kontaktar jurist!
Jag hade betalt extra för hjälp i detta fall.
Alternativt om det är fler som är intresserade bett mäklarbyrån byta mäklare.

T Tjrex skrev:
Om dom nu kan köpa direkt utan sälja så är det ju inga problem för dom att det skrivs in en klausul att köpet hävs efter x månader om dom inte betalar.
Se till att få med det.

Så märklig mäklare! Bra du kontaktar jurist!
Jag hade betalt extra för hjälp i detta fall.
Alternativt om det är fler som är intresserade bett mäklarbyrån byta mäklare.
I klartext-
Mäklare tillåter mig inte justera utkast till köpekontrakt alls -
jag vill lägga till villkorad försäljnings klausul.

mäklaren påstod de kunde betala 5 M direkt men kunde inte berätta vilken typ av lån det skulle vara, han påstod de fått muntligt besked om detta utan dokumentation, underlag att visa mig på detta.

jag har jobbat på bank och uppgav till honom skriftligt underlag måste finnas om de beviljats betala mig 5M direk av banken t och då kunde han ej återkomma medvilken typ av nytt lån de fått - det är samma par som banken bedömt måste sälja huset innan de köper mitt hus
Banken uppger, parets bank, ppger de ger aldrig muntligt besked om.lpn på 5 M som mäklaren påstod. Han vek undan så jag kontrollerar med parets bank att vad han sa stämde inte. Då blev han tyst

• Gilla
Tjrex
  • Laddar…
A555 Annn555 skrev:
Poängen var mäklaren svarade mig han vill inte justera utkastet till köpekontraktet för villkorad försäljnings klausul saknas han anser kontraktet vara korrekt
Om köparen kan betala vid tillträdet om typ 3 månader, utan att sälja sin befintliga bostad, behövs ingen försäljningsklausul.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om köparen kan betala vid tillträdet om typ 3 månader, utan att sälja sin befintliga bostad, behövs ingen försäljningsklausul.
Nej.
Mäklaren kan inte uppge de har privatlån
för att betala direkt, han blir tyst när jag frågar hur de kan betala direkt.

De har beviljats bryggnadslån för att sälja sitt hus.

Saken rör jag vill sälja snarast,
och mäkkaren vägrar skriva in villkorad försäljnings klausul om att de måste sålt sitt parhus i dåligt läge inom viss period datum för att jag ska kunna häva.

Har ni skrivit på kontraktet?
Du vägrar ju hela tiden att svara på relevanta frågor?
Köparens ekonomi och hur dom löser saker har ju du inte med att göra...
Din rådgivande "jurist " skulle inte jag lite helt på..

• Gilla
Emma Gunnarsson och 9 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Har ni skrivit på kontraktet?
Du vägrar ju hela tiden att svara på relevanta frågor?
Köparens ekonomi och hur dom löser saker har ju du inte med att göra...
Din rådgivande "jurist " skulle inte jag lite helt på..
Hur ska nån med bryggnadslån beviljat kunna betala mig nu 5 M direkt?
Mäklaren sa de fått muntligt besked att betala mig 5 M direkt, men när jag ringde deras bank, sa de på låneavd de aldrig ger muntliga besked om att betala 5 M direkt.
Saken rör, om du läst, jag får ej skriva in i utkast köpekontrakt villkorad försäljnings klausul eller andra tillägg enl jurist förslag

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A555 Annn555 skrev:
Saken rör jag vill sälja snarast,
och mäkkaren vägrar skriva in villkorad försäljnings klausul om att de måste sålt sitt parhus i dåligt läge inom viss period datum för att jag ska kunna häva.
Nej, ditt handlande visar att du helst inte vill sälja huset alls. Och om du faktiskt vill sälja det, så inte nu, inte med hjälp av den här mäklaren och inte till de här köparna.

Om köparna uppger att de kan betala vid tillträdet, utan försäljningsklausul, och mäklaren säger att han kontrollerat att de kan det - då får du lita på det. Med tanke på banksekretessen, så har du inget val. Annat än att helt avvisa de aktuella köparna.

Om köparna trots allt inte betalar på tillträdesdagen, är det kontraktsbrott och regleras i mäklarfirmornas standardkontrakt.

• Gilla
Emma Gunnarsson och 7 till
  • Laddar…
A555 Annn555 skrev:
Hur ska nån med bryggnadslån beviljat kunna betala mig nu 5 M direkt?
Mäklaren sa de fått muntligt besked att betala mig 5 M direkt, men när jag ringde deras bank, sa de på låneavd de aldrig ger muntliga besked om att betala 5 M direkt.
Saken rör, om du läst, jag får ej skriva in i utkast köpekontrakt villkorad försäljnings klausul eller andra tillägg enl jurist förslag
Har du ,eller har du inte skrivit på?

plåtrickard plåtrickard skrev:
Har du ,eller har du inte skrivit på?
I tråden skrivit flera gånger nej pga mäklaren vägrar låta mig göra olika tillägg, tex villkorad försäljnings klausul. Han blev hotful när jag bad göra tillägg enl jurist

Det låter som att du missförstår klausulen eller så förstår jag inte ditt problem alls.

Klausul om villkorad försäljning av köparens nuvarande boende är till för att skydda köparen om denne inte lyckas sälja i tid men är en nackdel för säljaren, särskilt om säljaren är mån om att få en snabb affär.

Utan klusulen så måste köparen antingen betala fullt på tillträdesdagen eller bryta avtalet om de inte kan betala och då vara tvungen att betala skadestånd, oftast genom att säljaren får behålla handpenningen.

Med klausulen kan köparen istället bryta avtalet enligt klausulen om de inte får sin bostad såld och därmed slippa betala skadestånd. För säljaren är detta en nackdel, framförallt vid önskan om snabb affär, och en osäkerhet om det ens kommer bli en affär i de kanske 6 mån eller vad som nu står i kontraktet och de blir helt utan pengar om affären inte blir av. Enda gången den kan vara bra för säljaren är om intresset är så svalt att bostaden troligen inte blir såld utan klausulen.

Hur köparen ska kunna betala dig är inte ditt problem och det kan finnas många legitima anledningar till att köparen först behövde klausulen men nu har löst det på annat sätt.

Så som säljaren som vill göra affär snabbt så vill du INTE ha med denna klausul.

• Gilla
Emma Gunnarsson och 7 till
  • Laddar…
A555 Annn555 skrev:
Jag vill ha husköpare som snart betalar mig.
Trots detta finns ingen villkorad försäljnings klausul att husköpare måste sälja tex sitt hus tex senast om 2 -3 mån ,annars hövs köpet,
så köparenkan dröja 6 månef att sälja sitt hus.
Detta enl jurist svar, jag kan få aldrig häva köpet om de ej lyckas få sitt parhus sålt
Förlåt, men du skriver väldigt rörigt så det är svårt att förstå vad du försöker säga.

Jag tror du gör ett tankefel när du ber om en klausul om att köpet villkoras med att köparna lyckas sälja nuvarande boende. En sådan livlina är ju bara bra för köparna, inte för dig som säljare.

Om ni skriver kontrakt utan klausul så ska affären fullgöras på det överlåtelsedatum ni skrivit. Punkt. Det är inte så att köparna utöver det har en viss tid eller evig tid på sig.

Köparen ordnar sin finansiering och du ska inte grubbla eller krångla över det

• Gilla
Emma Gunnarsson och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Förlåt, men du skriver väldigt rörigt så det är svårt att förstå vad du försöker säga.

Jag tror du gör ett tankefel när du ber om en klausul om att köpet villkoras med att köparna lyckas sälja nuvarande boende. En sådan livlina är ju bara bra för köparna, inte för dig som säljare.

Om ni skriver kontrakt utan klausul så ska affären fullgöras på det överlåtelsedatum ni skrivit. Punkt. Det är inte så att köparna utöver det har en viss tid eller evig tid på sig.

Köparen ordnar sin finansiering och du ska inte grubbla eller krångla över det
Tack. Jurist har nämnt en sista dag ska stå då de säljer sin bostad. Kommer betala jurist då den jag ringde inte jobbar med sånt och litar på vad fastighets jurist rådet mig om

A555 Annn555 skrev:
Tack. Jurist har nämnt en sista dag ska stå då de säljer sin bostad. Kommer betala jurist då den jag ringde inte jobbar med sånt och litar på vad fastighets jurist rådet mig om
Fast du vet ju inte om dom löst finansieringen på annat sätt..
Dom kanske inte behöver sälja..
Hur dom väljer att göra med sitt hus är ju inte ditt problem, och ska verkligen inte stå med i ditt kontrakt..
Jag undrar om du ens förstår vad du läser?
Och litar du på någon människa i det här?

• Gilla
Emma Gunnarsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.