4 670 läst ·
59 svar
5k läst
59 svar
Ber ni få se husköparens kopia på banklånelöfte? Min hade ingen kopia
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Dett låter konstigt. Hur köparen väljer att finansiera sitt köp, har varken du eller mäklaren med att göra.
Skriv ett kontrakt med handpenning och sista betalningsdag, så är saken biff.
Mäklare och jurister skall hållas på armlängds avstånd.
Skriv ett kontrakt med handpenning och sista betalningsdag, så är saken biff.
Mäklare och jurister skall hållas på armlängds avstånd.
Självklart. Köparen kan ha en gammal god vän på banken de gjort åtskilliga affärer med förut. Något knappast en slumpmässig tjänsteman kan känna till.D Dilato skrev:
Tack för alla svar.
Mäklaren har inte förklara
vilket datum de snarast kan betala mig
'direkt' när jag bett honom då han sa
de kan betala mig 'direkt'.
Därför gav jag upp
Tycker vi kommer inte längre i ämnet,
ska träffa fastighetsjurist oavsett,
då mäklaren inte fått reda på vad jag vill
justera i kontraktet och ändå säger
han nej. Tar allt med jurist istället för er.
Case closed.
Tack för alla råd.
Därför gav jag upp
Case closed.
Tack för alla råd.
Ett lånelöfte är faktiskt inget löfte så det är ganska värdelöst att få se det egentligen. Dessutom så är det som många andra säger inte ditt utan köparens problem att finansiera sitt husköp.
Vi önskar förstås lycka till till dig - och till den som eventuellt kommer köpa av dig i slutändan, om den dagen kommer.Annn555 skrev:
Tack för alla svar.
Därför gav jag upp
Case closed.
Tack för alla råd.
Jag tycker du ska fundera över om du verkligen vill sälja och få in pengar? För som det är nu verkar du krångla något oerhört. Ni verkade vara nära att göra affär - men så håller du på så här och stoppar alltihop.
Ska du betala flera tusen till jurist, för att skriva ett överlåtelseavtal, som är något av det vanligaste, mest standardiserade och mest beprövade papper som existerar?
I forum får man bara den enes perspektiv, men jag måste säga att det är sällan jag fått mer sympati för motparten än för trådstartaren. Men här är vi...
S Sir Duke skrev:Vi önskar förstås lycka till till dig - och till den som eventuellt kommer köpa av dig i slutändan, om den dagen kommer.
Jag tycker du ska fundera över om du verkligen vill sälja och få in pengar? För som det är nu verkar du krångla något oerhört. Ni verkade vara nära att göra affär - men så håller du på så här och stoppar alltihop.
Ska du betala flera tusen till jurist, för att skriva ett överlåtelseavtal, som är något av det vanligaste, mest standardiserade och mest beprövade papper som existerar?
I forum får man bara den enes perspektiv, men jag måste säga att det är sällan jag fått mer sympati för motparten än för trådstartaren. Men här är vi..hel
Helt okS Sir Duke skrev:Vi önskar förstås lycka till till dig - och till den som eventuellt kommer köpa av dig i slutändan, om den dagen kommer.
I forum får man bara den enes perspektiv, men jag måste säga att det är sällan jag fått mer sympati för motparten än för trådstartaren. Men här är vi...
Jag har jobbat på flera banker
Ringde upp parets bank och frågade deras låneavd om de har policy att bevilja generellt lån på 5 M och högre utan nån form av dokumentation, dvs muntligt löfte
. De svarade nej.
Jag ringde åter till mäklaren och sa typ hur kommer det du sagt de har lånelöfte på 5M utan dokumentation, muntligt löfte,
när handläggaren på lånavd på parets bank sa de endast ger såna lån med dokumentation., dvs ej muntliga lånebesked på 5M generellt -
då kunde inte mäklaren bemöta detta alls.
Du har jobbat på flera banker - men kan inte bedöma ett vanligt överlåtelseavtal?Annn555 skrev:
Helt ok
Jag har jobbat på flera banker
Ringde upp parets bank och frågade deras låneavd om de har policy att bevilja generellt lån på 5 M och högre utan nån form av dokumentation, dvs muntligt löfte
. De svarade nej.
Jag ringde åter till mäklaren och sa typ hur kommer det du sagt de har lånelöfte på 5M utan dokumentation, muntligt löfte,
när handläggaren på lånavd på parets bank sa de endast ger såna lån med dokumentation., dvs ej muntliga lånebesked på 5M generellt -
då kunde inte mäklaren bemöta detta alls.
Ni verkar ha otur i er konstellation säljare/mäklare/köpare. Bryt med varandra
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Hej.
Har igår fått mail kopia
från mäklaren att paret aldrig
fått ett löfte om att kunna
betala mig direkt för mitt hus
av banken,
något mäklaren påstod
flera gånger förut.