Avemo skrev:
Jag har också stött på denna rekommendation tidigare, men det verkar inte gälla längre.
[länk]
Såhär har det alltid varit, med gräsklipparförsäljarna vill gärna sälja sin "gräsklipparolja" och försöker därför hävda att det ska vara en rak olja som knappt går att köpa i andra affärer eftersom den är så dålig att den bara kan användas i en gräsklippare....

Jag har aldrig hört någon logisk förklaring till varför en gräsklippare ska köras på en single grade olja men skulle gärna förstå var denna uppfattning kommer från. Någon kommer antagligen säga att luftkylda motorer blir så varma att multigrade oljor inte "fungerar bra"......

MathiasS skrev:
Jag har aldrig hört någon logisk förklaring till varför en gräsklippare ska köras på en single grade olja men skulle gärna förstå var denna uppfattning kommer från. Någon kommer antagligen säga att luftkylda motorer blir så varma att multigrade oljor inte "fungerar bra"......
Det kanske tillhör samma kategori av skrönor som att man alltid måste / aldrig får använda alkylatbensin. Allt beroende på vem man frågar. Eller att man skall blanda tvåtaktsolja i dieseln till gamla dieselmotorer. Eller att man inte kan byta till syntetolja i en motor som gått med mineralolja. Eller att gammal bensin blir dålig även om den förvaras i ett tätt kärl. Det finns många skrönor när det kommer till motorer.

OKQ8 har ju SAE 30 single grade. En liter kostar småpengar och räcker till tre byten i en liten klippare.

Varför ska man köpa dyr syntetolja till en motor som inte har någon nytta av det?

Eld skrev:
Varför ska man köpa dyr syntetolja till en motor som inte har någon nytta av det?
Exempelvis om det inte finns något annat på den lokala macken. Eller om man har en liten skvätt kvar från ett oljebyte på bilen. Jag ser ingen fördel med att använda multigradeolja till en gräsklippare. Men jag ser heller ingen poäng att avråda från det på grunder som att motorn mår dåligt av det.

hsd
:x
var och en gör som hen vill
:rolleyes:

Eld skrev:
Dyr? Den olja jag köpte på ok var det billigaste enklaste dom hade som uppfyllde specifikationen. Tror jag betalade 150 spänn för 4 liter men per liter och det är ju en bråkdel av vad "gräsklipparolja" kostar på halvlitersflaska.

Edit: standard 10w30 hette den jag köpte, det är en mineralolja. Okq8 har även "gräsklipparolja" för 70kr litern. Skulle fortfarande köpa den billigaste oljan jag hittar......

Redigerat:
R
MathiasS skrev:
Rätt, jag läste fel som tur var. Det är samma på GCV140 som jag har. 50h eller 6mån är intervallet för olja, 5h var bara första bytet.

Kollade på en Briggs&prutton som sitter på andra Klippos, dom motorerna har samma intervall och samma krav på olja.
som jag trodde :p

I Briggs & Stratton används med fördel rak 30, 10w30, 5w40 t.ex. Tänk dock på att rak30 bara skall användas över +5*c.
Vid användande av multigradeoljor över +25*c kan oljeförbrukningen stiga så man får hålla koll på nivån speciellt då.

Klippon hemma som också har B&S motor (nyare motor från 2004) drar mera olja med multigrad än enkel 30. Men som noterats tidigare, för smörjning så tar men vad man haver.

Att BS inte rekommenderar annat än multigrade olja är att det är ytterst ovanligt att man klipper på vintern.
Det finns mycket skrönor om att gräsklipparen går sönder om man använder tex en 10-30 olja men som sagt det är oftast okunkskap och försäljningsargument.
Honda rekommenderar tex både singegrade och multigrade.

Om klipparna inte höll för multigradeolja så skulle vi se och höra om att de gått sönder till höger och vänster.
Jag själv tar det som finns hemma eller säljs till bra pris, kontrollera nivån regelbundet måste man göra oavsett olja.

Gräs slutar växa under cirka 10 grader så det brukar inte vara någon större vits att klippa gräs vid temperaturer under 5 grader.

R
bara o göra

Hösten närmar sig och snart är det slutklippt. Har två frågor innan sista klippningen.

1) Enligt en bekant till familjen får man inte klippa för kort sista klippningen då det förstör gräsmattan. Stämmer det?
2) Jag har förstått det som att tanken bör tömmas i samband med klippningen. Hur är det med bensin i bensindunk? Bör den också tömmas? Jag har använt 95-oktan, dvs exakt samma som för bilen. Borde kanske tanka bilen med fen istället för att låta den stå över vintern?

Vad skulle ni gjort i mina kläder?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.