73 496 läst ·
101 svar
73k läst
101 svar
Bensin till gräsklippare?
Det måste ha varit en väldigt gammal modell av Audi 100 , dom nyare motorerna (sent 90tal) tål ju inte att köras mer än max 20 000 mil innan oljepumpsbyte.Roev08 skrev:Dels grattis till ditt 19 000:e inlägg och dels så gjorde Audi en studie på en Audi 100 som gått 25 - 30 000 mil som de aldrig bytt olja på, endast bytt oljefilter, jämfört med en likadan som de bytt när de skulle. Inget extra slitage kunde ses på den som aldrig var bytt! Ska se om jag kan hitta det när jag inte sitter med mobilen!
Man byter pumpen för att kanaler o pump sätts igen pga. långa intervaller på just oljebytet.
Jag har bilder på hur vackert det ser ut i motorn när man har fuskat med oljepumpsbytet vid dom miltalen.
Det gäller även VW bilarna också.
Trots inget byta av olja på 27 år är inte motorns livslängd problemet för oss, utan andra reservdelarRoland112 skrev:
Finns ingen "tygpåse" till uppsamlaren längre som reservdel, så den underhålls nu med reparationstejp för presenning.
Frågade faktiskt om detta med oljebyte när vi köpte en Husqvarna snöslunga, svaret jag fick var att de motor som skurit hade orsaken varit slarv att kolla olja och fylla på. Så deras viktigaste råd var att kolla oljan i motorerna för här skiljer det mycket på hur de drar olja och gör man det så tillförs hela tiden ny olja. Finns ju inga filter som behöver bytas.
Produkter som diskuteras: "reparationstejp"
Reparationstejp
Reparationstejp, även känd som duct tape eller gaffatejp, är en kraftig, flexibel och mycket hållbar tejp som används för snabba och temporära reparationer. Denna typ av tejp är vanligtvis belagd med en stark lim på ena sidan och har en
Läs mer
Ingen motor skär för att oljan är gammal. Däremot blir det ökat slitage. Ventilstyrningar, kolvringar, lager, packboxar till exempel. Då ökar oljeförbrukningen varvid det blir mer sot i motorn och den kan börja gå sämre. Förmodligen får den också ännu mer föroreningar i avgaserna. Nio av tio gräsklippare på tippen skulle ganska enkelt gå att starta. Det är högst troligt att gräsklippare hamnar på skroten av ett annat skäl än att man slarvat med oljebytena, men det kan ändå vara poäng att byta olja ibland. Innan den blir svart förslagsvis.
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Oljan passerar aldrig ett oljefilter på dessa enkla motorer, därav vikten att byta varje år genom att du lossar oljelocket och tippar gräsklipparen åt det håll som är närmast gräsmattan sett från oljelocket. Oljan häller du ut i en burk. Därefter häller du i ny och kollar på stickan att du är inom markerat område.fredrik.johansson skrev:
Motorn har dock ett luftfilter. Detta kan du byta vartannat år typ. Ett igensatt luftfilter kan annars göra att motorn går konstigt och drar extra mycket bränsle.
Åk nu o köp en blå dunke med Aspen 4-takts alkylat
Jag har gjort så att jag har köpt en dunk lämplig olja på OKQ8 som kommer räcka i ungefär 8 år. Sedan har jag ett par 0,6liters "dunkar" som kom med gräsklipparen + ett litermått och en tratt. Dessa saker har jag på samma ställe och vartannat år fyller jag på två små dunkar. Oljebytet tar då ett par minuter......
Det jag råkat ut för ett par gånger på olika maskiner är att när soppakranen glömts öppen så har det runnit ner bensin i vevhuset....plötsligt har man MER olja än tidigare och den luktar inte som den ska. Och funkar inte heller som olja förstås.....
Det jag råkat ut för ett par gånger på olika maskiner är att när soppakranen glömts öppen så har det runnit ner bensin i vevhuset....plötsligt har man MER olja än tidigare och den luktar inte som den ska. Och funkar inte heller som olja förstås.....
Ja problemen med långa oljebytesintervaller har nog många Audi / VW ägare råkat ut för.Man provar även att skölja motorerna med diesel för att försöka lösa upp avlagringarna.Känner ett flertal som haft dessa problem också.Micro skrev:Det måste ha varit en väldigt gammal modell av Audi 100 , dom nyare motorerna (sent 90tal) tål ju inte att köras mer än max 20 000 mil innan oljepumpsbyte.
Man byter pumpen för att kanaler o pump sätts igen pga. långa intervaller på just oljebytet.
Jag har bilder på hur vackert det ser ut i motorn när man har fuskat med oljepumpsbytet vid dom miltalen.
Det gäller även VW bilarna också.![]()
Har alltid använt Castrol SAE 30 i våra klippare men nu sköter robotarna det mesta.
Redigerat:
Teknikens värld hade någon gång på andra halvan av 70-talet ett reportage om en Ford 17M som hade gått 17000 mil utan vare sig oljebyte eller byte av oljefilter. Det filtret var äckligt och helt igensatt! Motorn hade inte fått smörjning om det inte hade varit för bypassventilen. (Det var en av deras sommarbilar.)
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
jag fattar inte varför man ska chansa? Att byta olja på en klippare tar högst 5 minuter. En flaska olja kostar typ 30-40kr på jula. Har man inte tiden för detta har man inte tid att ha hus heller.