2 758 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Belysningsstolpe och eget jordtag
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Nej, då. Det är på gång att installeras under våren. Jag har ställt frågan till nätbolaget, men inte fått svar. Det lät på dem som att de inte behövde ta ställning. Det är alltså ute på landsbygden, några meter utanför min tomt vid servitutsvägen. Vet sedan tidigare att de inte engagerar sig i pappersarbete i det här området.F Fredrik Sjödin skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Okej. Se till att ha dokumentationen sparad om de skulle komma på andra tankar framöver.Johan Gunverth skrev:
Nej, då. Det är på gång att installeras under våren. Jag har ställt frågan till nätbolaget, men inte fått svar. Det lät på dem som att de inte behövde ta ställning. Det är alltså ute på landsbygden, några meter utanför min tomt vid servitutsvägen. Vet sedan tidigare att de inte engagerar sig i pappersarbete i det här området.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Precis. Området är satt lite på undantag och ett parallellt projekt är att få kommunen att ta över drift och underhåll av vägsträckan. Därmed även underhållet och ev. tillkommande vägbelysning. Därför siktar vi på att göra en ordentlig installation som i framtiden kan inlämmas i kommunal gatubelysning. Vi kör med samma ”hårdvara” som kommunen använder.F Fredrik Sjödin skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
En transformator "isolerar" inte så mycket, normalt ska det tåla 4000 volt mellan lindringarna så den är inte mycket till åskskydd.
Däremot om din belysningskabel går ut samma väg som servisen och har liknande skydd på samma ställen så försämrar inte belysningskabeln ditt totala åskskydd.
Går belysningskabeln en annan väg sitter du mellan två nät.
Protte
Däremot om din belysningskabel går ut samma väg som servisen och har liknande skydd på samma ställen så försämrar inte belysningskabeln ditt totala åskskydd.
Går belysningskabeln en annan väg sitter du mellan två nät.
Protte
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Framåt på den officiella vägen. Energibolaget hade inget att invända (har papper på det), men en del skumma grejer.
- Vägen jag har servitut på drivs av en vägförening som inte existerar enligt Lantmäteriet. Det förklarar varför ingen kan svara på varför det inte går att bilda en samfällighet.
- Marken under vägen ägs av både kommunens fastighetsbolag och parkförvaltning.
- Marken på 2m djup och neråt är markerad som försvarsanläggning. Vi visste att det tidigare planerades ett FRA i skogen innanför oss och varför det ligger stora tomrör under avloppskorridoren som ligger på 1,5m djup.
- Jag måste också kontakta Energimarknadsmyndigheten för att få sätta en belysningstolpe på kommunal mark. Kommunen har inget att invända mot stolpen i sig.
???
Jag tror helt enkelt att någon har glömt bort vårt lilla område.
- Vägen jag har servitut på drivs av en vägförening som inte existerar enligt Lantmäteriet. Det förklarar varför ingen kan svara på varför det inte går att bilda en samfällighet.
- Marken på 2m djup och neråt är markerad som försvarsanläggning. Vi visste att det tidigare planerades ett FRA i skogen innanför oss och varför det ligger stora tomrör under avloppskorridoren som ligger på 1,5m djup.
- Jag måste också kontakta Energimarknadsmyndigheten för att få sätta en belysningstolpe på kommunal mark. Kommunen har inget att invända mot stolpen i sig.
???
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Typ. Mycket skumt i det här gamla området.
Nu blev ju den här tråden jättespännande. Jag tror att vi är många i forumet som vill att du gräver minst 2m ner i marken för att se vad som händerJohan Gunverth skrev:
Framåt på den officiella vägen. Energibolaget hade inget att invända (har papper på det), men en del skumma grejer.
???
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Hehe...energibolaget och entreprenören för Öppen Fiber hittade dessa tomrör för ett par år sedan. Då kröp det fram att den pensionerade markentreprenören som bor lite längre bort på vägen, var den som hade lagt dit dem och VA:t på 80-talet.D Dublin skrev:
Vi gjorde kabelanvisning för ett par månader sedan vid lite dagvattendikning och fick även då ritning på skumma fiberdragningar med ”osäkert läge” tvärs över min tomt. På berg i dagen. Knappast.
För att komplettera prottes inlägg tidigare:
En transformator är extremt dålig på att begränsa överspänning från åska, men det är den höga frekvensen som är anledningen. En stor del av spänningen, mellan 40-60 % kopplas kapacitivt mellan primär- och sekundärsidan. För lågspänningssystem är detta ett mindre problem än om man har en nertransformering av spänningen från 130/70 kV till 10 kV eller 10 kV till 0,4 kV, för då blir remanent spänning extremt hög.
Rätt sätt att göra det här på är att sätta ett åskskydd på utgående matning, och att sätta denna utgående matning i ditt mätarskåp eller strax intill. Har du inget åskskydd på inkommande finns det inte någon anledning att sätta på denna heller, utan då räcker det med att kablarna går ut på samma ställe och att skärmarna är anslutna med kort anslutning. Sen skadar det naturligtvis inte om du har ett jordtag som också ansluter till denna gemensamma kopplingspunkt.
En transformator är extremt dålig på att begränsa överspänning från åska, men det är den höga frekvensen som är anledningen. En stor del av spänningen, mellan 40-60 % kopplas kapacitivt mellan primär- och sekundärsidan. För lågspänningssystem är detta ett mindre problem än om man har en nertransformering av spänningen från 130/70 kV till 10 kV eller 10 kV till 0,4 kV, för då blir remanent spänning extremt hög.
Rätt sätt att göra det här på är att sätta ett åskskydd på utgående matning, och att sätta denna utgående matning i ditt mätarskåp eller strax intill. Har du inget åskskydd på inkommande finns det inte någon anledning att sätta på denna heller, utan då räcker det med att kablarna går ut på samma ställe och att skärmarna är anslutna med kort anslutning. Sen skadar det naturligtvis inte om du har ett jordtag som också ansluter till denna gemensamma kopplingspunkt.
Klicka här för att svara