Jag håller på att renovera tvättstuga och badrum i källaren, på bilden hänger strömbrytaren till badrummet som jag demonterade när jag putsade väggen. Nu funderar jag på om det finns någon regel som förhindrar att jag kopplar ihop tvättstugans belysning med badrummets. Tänker att det blir ett mer cleant intryck eftersom det är utanpåliggande kabel.

Detta gör i så fall att kabeln till fläkten i badrummet kan dras bakom rören till höger i bild och kopplas på en ledig grupp vid tvättmaskinen men då får den alltså ingen tändtråd. Min tanke är då att den bara skall gå på hygrostatfunktionen, är det en dålig idé?

Renoverad källartvättstuga och badrum med demonterad strömbrytare på vägg, synliga rör och utanpåliggande kabeldragning, tvättmaskin i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ser inga problem med det utförandet.
Det finns nån rekommendation om att det ska finnas en allpolig brytare i fläkten, det kan va värt att kolla upp.
(men jag är inte elektriker)

maah maah skrev:
Jag ser inga problem med det utförandet.
Det finns nån rekommendation om att det ska finnas en allpolig brytare i fläkten, det kan va värt att kolla upp.
(men jag är inte elektriker)
Just det! Jag satte in en Pax-fläkt i mitt gamla hus och den hade en liten inbyggd allpolig brytare, tydligen för att det var ett krav. Det här är en Fresh Intellivent och den har ingen omkopplare.
Får kolla upp det (om ingen kan svara här!).

Allpolig brytning innebär att man ska bryta alla faser. I Sverige har vi bara en fas för 230V till skillnad från vissa andra länder som inte använder en nolla utan två faser för 230Volt.
Det betyder att hos oss behöver man bara bryta fasen.

• Gilla
aweste00
  • Laddar…
Kom på att Intellivent har inbyggd brytare!

Du behöver ingen sådan brytare. Den inbyggda brytaren som finns på vissa fläktar är ett ointelligent sätt att möta standarderna krav, som de inte ens behöver bemöta...

• Gilla
aweste00
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver ingen sådan brytare. Den inbyggda brytaren som finns på vissa fläktar är ett ointelligent sätt att möta standarderna krav, som de inte ens behöver bemöta...
Nej, jag vet att det räcker med den inbyggda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.