8 629 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
Belysning i grindstolpe
Till Jonas-H.
Kanske något för dig ??
Var precis inne på samma lampa när jag lät gjuta om min mur, där vi då gjöt in VP i betongen. Upptäckte sen att det skulle bli jäkligt fult med den lampa som du har bild på, och så stack den ut för mycket så man slog i med cyklar m.m, så jag köpte 2 st svarta nummerplåtsbelysningar (för bil) med 12V billampor. Dom lyser upp tillräckligt (nedåtriktat), inga elproblem och jag kan köra högtrycksmaskinen utan att bli nervös.
Finns på Jula - färg svart: art-nr 001012 (nummerskyltsbelysning) kostar 49:- st
Tänk också på att den lampa du är intresserad av drar till sig en del insekter, så när en glölampa gjort sitt lär du hitta ganska mycket saker när du ska byta glödlampa, med nummerskyltsmodellen är den helt tät så man slipper div kryp.
Kanske något för dig ??
Var precis inne på samma lampa när jag lät gjuta om min mur, där vi då gjöt in VP i betongen. Upptäckte sen att det skulle bli jäkligt fult med den lampa som du har bild på, och så stack den ut för mycket så man slog i med cyklar m.m, så jag köpte 2 st svarta nummerplåtsbelysningar (för bil) med 12V billampor. Dom lyser upp tillräckligt (nedåtriktat), inga elproblem och jag kan köra högtrycksmaskinen utan att bli nervös.
Finns på Jula - färg svart: art-nr 001012 (nummerskyltsbelysning) kostar 49:- st
Tänk också på att den lampa du är intresserad av drar till sig en del insekter, så när en glölampa gjort sitt lär du hitta ganska mycket saker när du ska byta glödlampa, med nummerskyltsmodellen är den helt tät så man slipper div kryp.
Du får placera ett vägguttag på stolpen om det föregås av jfb samt håller ip44.
Det finns gott om tjuriga elektriker här nuförtiden det håller jag faktist med om.
Personligen hjälper jag gärna till och svarar på frågor. Man måste dock försöka komma ihåg att el ÄR farligt, har man det som utgångspunkt så brukar det sällan vara några problem.
Det finns gott om tjuriga elektriker här nuförtiden det håller jag faktist med om.
Personligen hjälper jag gärna till och svarar på frågor. Man måste dock försöka komma ihåg att el ÄR farligt, har man det som utgångspunkt så brukar det sällan vara några problem.
Tack för informationen! Finns det någon lägstahöjd som uttaget måste sitta på? Om det finns lägstahöjd kan man då lösa det genom att sätta uttag med låsbart lock eller liknande? Uttaget ska i stort sett bara användas vid dammsugning av bil och liknande alltså inte alltför oftaErik_D skrev:Du får placera ett vägguttag på stolpen om det föregås av jfb samt håller ip44.
Jag har stor respekt för el, framförallt efter en riktigt obehaglig händelse för ett år sen som Sydkraft var orsak till.
Lite tråkigt att höra enligt tidigare debattörer att man snålar och inte gör rätt när det gäller el i huset. Det första stora jobbet vi gjorde i huset var och tog hit elektriker som drog om all el från tygtrådar till riktiga saker med ny el-central och jordfelsbrytare osv. Nåja nu är min lånade del av denna tråden på rätt väg med tips från kunniga elektriker. Tack för informationen än en gång.
Citerat från SSF 552.2.3wertok skrev:
"I utrymmen och på platser, inomhus och utomhus, där barn kan vistas skall fast monterade uttag vara utförda eller placerade så, att risken för olycksfall begränsas.
Råd: Risken för barnolycksfall kan begränsas genom att uttagen
utgörs av s.k. petskyddade uttag eller
placeras minst 1,7 m över golv eller mark eller
är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp eller
är blockerade eller
är försedda med självstängande, självlåsande lock."
För din del gäller väl antingen 2,4,5, är lite osäker på om det är rätt att bara montera ett låsbart uttag, finns elektriker som gör det. Men enligt "Blå boken" verkar det ju behöva vara ett självstängande och självlåsande. Någon som vet?
Viktigast av allt är att uttaget måste föregås av en JFB.
Citerat från SSF 552.2.3FlyFear skrev:[quote author=wertok link=1145285387/0#17 date=1145560800]Tack för informationen! Finns det någon lägstahöjd som uttaget måste sitta på? Om det finns lägstahöjd kan man då lösa det genom att sätta uttag med låsbart lock eller liknande? Uttaget ska i stort sett bara användas vid dammsugning av bil och liknande alltså inte alltför ofta![]()
"I utrymmen och på platser, inomhus och utomhus, där barn kan vistas skall fast monterade uttag vara utförda eller placerade så, att risken för olycksfall begränsas.
Råd: Risken för barnolycksfall kan begränsas genom att uttagen
utgörs av s.k. petskyddade uttag eller
placeras minst 1,7 m över golv eller mark eller
är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp eller
är blockerade eller
är försedda med självstängande, självlåsande lock."
För din del gäller väl antingen 2,4,5, är lite osäker på om det är rätt att bara montera ett låsbart uttag, finns elektriker som gör det. Men enligt "Blå boken" verkar det ju behöva vara ett självstängande och självlåsande. Någon som vet?
Viktigast av allt är att uttaget måste föregås av en JFB.[/quote]
Eftersom där står "eller" efter varje punkt så har man väl uppfyllt kravet om man t.ex. sätter ett uttag som är petskyddat enligt punkt ett eller hur menar du?
Jfb har vi.
Citerar mig själv ;Dwertok skrev:
Nån som vågar reda ut hur många tåtar det ska va i kabeln? Jag lovar hålla alla ev. skadeståndsanspråk inom rimliga gränser.
Tack för svaret!wertok skrev:
Kan inte du Richard förklara då för mig vad som var så galet i min fråga?[/quote]
Vet du hur du kopplar in jordfelsbrytare? innan eller efter brytaren som styr belysningen?
När du frågade 2 nollor eller 1 nolla, den frågan var lite läskig.
Jag ska inte påpeka något från och med nu. Hoppas ingen skadar sig.
Friskt kopplat hälften brunnet....
PS.
Ganska kul att stå i kön till kassan på Clas ohlson eller jula, och se vad folk köper för olika el grejor.
exempel på vad jag såg var: 3 infra värmare (2000 w st) 3 st sladdströmställare (2 A brytförmåga) 3 st ojordade stickkontakter.
Genast fick jag en bild i huvudet hur det kunde se ut hemma hos han som köpte
prylarna. Men det kanske inte skulle kopplas ihop med varandra.
DS
Läskiga frågor får nog alla hantverkare dagligdags, i min bransch får jag läskig/dum fråga varje timme i princip. Ibland blir det komiskt men alla ggr är frågan befogad för personen i fråga begriper ju inte bättre och jag har som arbetsuppgift att bevara och hjälpa. Det har blivit min roll just nu i livet. Jag kräver inga svar från detta forum men svarar man tycker jag som jag sagt innan att man inte behöver bli snäsig bara för att det är en lite halvkorkad fråga. Hade jag vetat svaret hade jag ju inte ställt frågan.Vet du hur du kopplar in jordfelsbrytare? innan eller efter brytaren som styr belysningen?
PS.
Ganska kul att stå i kön till kassan på Clas ohlson eller jula, och se vad folk köper för olika el grejor.
exempel på vad jag såg var: 3 infra värmare (2000 w st) 3 st sladdströmställare (2 A brytförmåga) 3 st ojordade stickkontakter.
DS
Om du har följt tråden så kan du läsa att vi redan har jfb installerad av elektriker. Samma sak gäller vem som ska koppla in det, det blir elektriker även denna gång. Men det är klart man kan ju vinkla till det snyggt när man inte tar hänsyn till vad som redan blivit sagt i tråden.
Vad säger att jag ska göra som den kunden på CO, att dra alla över en kam är ju också ett förnämligt enkelt sätt att få poäng på.
Kunskap är makt och det är mitt mål att så måningom kunna mycket om det mesta i huset, därmed inte sagt att jag ska göra/laga allting själv.
Dessutom så är inte elektriker ofelbara.
Man har ju hört en hel del skräckhistorier.
En kollega till mig anlitade en elektriker för att koppla in deras tvättmaskin. Elektrikern kopplade in jord på fel kopplingsplint, så maskinen var helt ojordad... Kittlade skönt i fingrarna...
Det kan vara bra att man som kund vet/förstår vad hantverkaren man anlitar gör så att man får det man betalar för.
Det är min åsikt.
/Jonas
Man har ju hört en hel del skräckhistorier.
En kollega till mig anlitade en elektriker för att koppla in deras tvättmaskin. Elektrikern kopplade in jord på fel kopplingsplint, så maskinen var helt ojordad... Kittlade skönt i fingrarna...
Det kan vara bra att man som kund vet/förstår vad hantverkaren man anlitar gör så att man får det man betalar för.
Det är min åsikt.
/Jonas
Tack för svaret!el richard skrev:
Kan inte du Richard förklara då för mig vad som var så galet i min fråga?[/quote]
Vet du hur du kopplar in jordfelsbrytare? innan eller efter brytaren som styr belysningen?
PS.
DS
[/quote]
Ja precis!! Häromdagen stod jag i kön på ICA och kunden framför mig hade köpt Blodpudding, ketchup och messmör. Nä låt en auktoriserad kock stå för matlagningen!!!!
Tack för svaret!Myckling skrev:
PS.
DS
[/quote]
Ja precis!! Häromdagen stod jag i kön på ICA och kunden framför mig hade köpt Blodpudding, ketchup och messmör. Nä låt en auktoriserad kock stå för matlagningen!!!!
[/quote]
;D
Klicka här för att svara