9 417 läst ·
29 svar
9k läst
29 svar
Belastningsvakt och värmepump
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Tommib liksom alla andra är fria att kommentera dina och mina inlägg. Du har ingen rätt att försöka inskränka detta.
Ja, se det som förbjudet att gå in med telefonkabel i mätarskåpet, det är enklast, då slipper man gå in på under vilka villkor det kan medges. Det är olämpligt att prata om telefonkabel i detta sammanhang med strömtrafos på ett forum som detta. Det är dock ingen stor grej så det är ingenting du behöver brusa upp dig för.L Liteavvarje skrev:Nu sa jag inte att en telefonkabel skulle vara i kontakt med eller i närheten av 230 eller 400 delar , min fråga till ditt inlägg , är det förbjudet att gå in i ett mätarskåp med telefonkabel
Ja eller nej .någon ytterligare kommentar eller utläggande förklaring till det hela behövs inte ,
Då en elektriker vet precis hur det ska göras och ska utföras av en sådan
Som jag skrev beror det på avstånd mellan strömtrafo och mätpunkt inget annat , det med minst lika ofta , vad menar du med det , är det upp till dig eller mig i installationshänseende för i förekommande fall installerad förbrukareE elmont skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Jag har rensat en del ovidkommande tjafsande ur tråden.
/moderator
/moderator
Jag skulle tro, med betoning på tro, att dessa strömtransformatorer egentligen är ihopbyggda strömtransformatorer och motstånd för mätning. Om det är så är nog det bästa alternativet att använda en bus-kabel för KNX som är godkänd för samförläggning med 230 V.
Om det däremot faktiskt är riktiga strömtransformatorer krävs det nog, beroende på märkbörda och kabellängd, förmodligen 2,5 mm2 kabel, särskilt om det är relativt långt (dvs mer än 20 m ledning)
Om det däremot faktiskt är riktiga strömtransformatorer krävs det nog, beroende på märkbörda och kabellängd, förmodligen 2,5 mm2 kabel, särskilt om det är relativt långt (dvs mer än 20 m ledning)
Jag tror, också med betoning på tror, att dessa (mindre) trafos inte har något inbyggt mätmotstånd. Jag baserar det på några effektvakter jag stött på som definitivt har mätmotstånden på kretskortet. Det har dock inte funnits några varningar att sekundärkretsen inte får brytas och det är ju märkligt. Det skulle däremot kunna sitta varistorer ingjutna i mätrafona och som komplement en järnkärna som mättas hyfsat tidigt.
Vad pratar ni om ??M Millox skrev:
Strömtrafo används för att som namnet säger omvandla en ström till en hanterbar ström för mätning.
Nedan är en bild på NIBEs strömtrafo ut kommer en vanlig SKX 2x 0.75 mm²
Strömmen vi pratar om varierar med lindningsförhållandet t-ex 1:1000 vilket ger 1mA / 1A
Energi mätare finns direktmätande upp till 40A sedan går man över till strömtrafo.
Stora strömtrafo har kortslutningsbleck då dom aldrig får vara öppna på sekundärsidan.
Det har då och då varit uppe frågor kring de små trafona tex här:
De strömtrafo som har använts av de stora tillverkarna av belastningsvakter är i de fall som är aktuella för bostäder utförda med omsättning 1:300 eller 1:500. De flesta var tillverkade av fd Transduktor i Växjö.
Primärt max 90A ger 300mA resp 180mA sekundärt dvs inga stora strömmar och detta vid kortsluten utgång.
Dessa trafos är även utförda med klent dimensionerad kärna så de risker som nämnts tidigare med farlig spänning vid öppen sekundär gäller inte här. Det är annars korrekt att både höga spänningar och överhettning kan uppträda om en belastad "normal" strömtransformator öppnas sekundärt.
Du kan skatta tomgångsspänningen vid följandedimensionering:
Kärna A = 1.5cm², Flödestäthet B = 0.5T, Frekvens f = 50Hz, Lindning N = 500varv.
Insatt ger det U = (2*π/√2)*0.00015*0.5*50*500 = 8.3V i närheten av snaggletooth:s mätning.
Din anslutna utrustning och kablar behöver således uthärda ca: 10V och 180mA dock ej samtidigt.
Det verkar inte vara behörighetskrävande.
De strömtrafo som har använts av de stora tillverkarna av belastningsvakter är i de fall som är aktuella för bostäder utförda med omsättning 1:300 eller 1:500. De flesta var tillverkade av fd Transduktor i Växjö.
Primärt max 90A ger 300mA resp 180mA sekundärt dvs inga stora strömmar och detta vid kortsluten utgång.
Dessa trafos är även utförda med klent dimensionerad kärna så de risker som nämnts tidigare med farlig spänning vid öppen sekundär gäller inte här. Det är annars korrekt att både höga spänningar och överhettning kan uppträda om en belastad "normal" strömtransformator öppnas sekundärt.
Du kan skatta tomgångsspänningen vid följandedimensionering:
Kärna A = 1.5cm², Flödestäthet B = 0.5T, Frekvens f = 50Hz, Lindning N = 500varv.
Insatt ger det U = (2*π/√2)*0.00015*0.5*50*500 = 8.3V i närheten av snaggletooth:s mätning.
Din anslutna utrustning och kablar behöver således uthärda ca: 10V och 180mA dock ej samtidigt.
Det verkar inte vara behörighetskrävande.
Tack @GK100
Jag orkade inte leta upp formelen det var mer än 40 år sen jag läste det. Hade också för mig att det var c:a 10 Volt på småtrafo.
När jag höll på med reservkraft var det i området 100-5000 A och då fick aldrig mätsidan / sekundär vara öppen därav kortslutningsbleck på trafon.
I den matematiska formelen blir spänningen oändlig vid öppen sekundär!
I kraft sammanhang är det alltid 0-5A på mätsidan, det är sedan skalan på mätinstrumentet som ändras så den stämmer med strömmen man mäter på. (4-20 mA vid PLC och datorstyrning)
Jag orkade inte leta upp formelen det var mer än 40 år sen jag läste det. Hade också för mig att det var c:a 10 Volt på småtrafo.
När jag höll på med reservkraft var det i området 100-5000 A och då fick aldrig mätsidan / sekundär vara öppen därav kortslutningsbleck på trafon.
I den matematiska formelen blir spänningen oändlig vid öppen sekundär!
I kraft sammanhang är det alltid 0-5A på mätsidan, det är sedan skalan på mätinstrumentet som ändras så den stämmer med strömmen man mäter på. (4-20 mA vid PLC och datorstyrning)
Redigerat:
Ja här är den, som synes intet nytt under solen här på BH.Pen skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...sbrytare-med-diazed.108864/page-3#post-775178
Då borde det rent praktiskt funka med en bus-kabel, det är bra för jag har precis samma problem, långt mellan värmepump och elmätare.
Finns det något slags data på de strömtransformatorerna? När jag googlade fick jag upp alla olika sorter både med och utan inbyggt motstånd, och eftersom det inte fanns någon varning om öppen krets antog jag helt enkelt att det var inbyggda mätmotstånd. Får väl ta och koppla in dem och mäta lite för att se om strömmen verkligen blir rätt.
Finns det något slags data på de strömtransformatorerna? När jag googlade fick jag upp alla olika sorter både med och utan inbyggt motstånd, och eftersom det inte fanns någon varning om öppen krets antog jag helt enkelt att det var inbyggda mätmotstånd. Får väl ta och koppla in dem och mäta lite för att se om strömmen verkligen blir rätt.
Om dina strömtrafo ser ut som dom Lief i skåne visar så är det en standard och används av dom flesta VP och El-pannetillverkare , kan vara någon udda men inte sett det .M Millox skrev:Då borde det rent praktiskt funka med en bus-kabel, det är bra för jag har precis samma problem, långt mellan värmepump och elmätare.
upp till 35 meter duger det bra med 4X0,5 , det enda som kan vara problem med är om någon har ett gammalt MSU eller MSI skåp (( dom är smala )) samt stolpskåp aluminium med skjutlucka den typen är omöjligt att få dit trafo i , utan en större operation , då går det inte att få trafo på plats ,
De är oftast av samma utförande som de i gamla tråden dvs omsättning 300 eller 500. Och beloppet på strömmen stämmer rimligt däremot inte fasläget pga kärnans dimensionering. Det spelar ju heller ingen roll här där ingången på vakten ofta är ett motstånd 10-100 ohm och spänningsfallet topplikriktas och glättas före vidare användning.M Millox skrev:Då borde det rent praktiskt funka med en bus-kabel, det är bra för jag har precis samma problem, långt mellan värmepump och elmätare.
Klicka här för att svara