Hej,

Jag har ett mätarskåp med tre st 16 A huvudsäkringar.
Jag vet att jag totalt som mest bör belasta dem med
ca 11 kW. Jag har två byggnader på min tomt som vardera
har en jordkabel från mätarskåpet. Jag undrar över ett par saker:

1) Är varje jordkabel ansluten till en separat huvudsäkring,
eller är jordkabelns tre faser ansluten till en huvudsäkring var,
dvs alla jordkablarna delar på de tre säkringarna?

2) Kan jag belasta en enskild jordkabel, dvs en enskild gruppcentral,
med 11 kW eller måste jag ha flera jordkablar till detta? Jordkabeln
är ju grov och fin och klarar utan problem att leverera denna effekt,
så egentligen är väl kanske svaret på fråga 1) även svaret på
denna fråga!

Ytterligt väldigt mycket jättetacksam för all hjälp,

Karl

Säkringarna är per fas.

Detta ger då följande
X= Elverkets matning
Y= säkringar
Z= dina två ledningar

X
X
YYY
ZZZZ
Z Z
Z Z
Z Z

Som synes så är dina ledningar ihopkopplade med varandra före säkringarna.
16A kräver bara 2.5mm så det behöver du inte oroa dig för

Ah, toppen! Är de förbundna med varandra före säkringen måste det ju således gå att belasta upp mot en 10kW på en gruppcentral (om den andra inte belastas) utan några problem.

Tusen tack för hjälpen.

En följdfråga:

Vet någon varför man rekommenderar en maximal årsförbrukning av 25000 kWh då man har 16 A? Om jag låt säga belastar 9000 W 24 h om dygnet (hemska tanke), skulle jag ju hålla mig under den rekommenderade samtida maximalbelastningen för 16 A (11kW), men jag skulle ju överskrida den rekommenderade maximala årsförbrukningen enligt :
9 kW * 24 h * 365 dagar = 78840 kWh!

Varför rekommenderar de 25000 kWh? Tar något skada av en högre kontinuerlig snittbelastning än så? Om jag ligger låt säga ca 3000 kWh över den rekommenderade gränsen, är det någon som har koll på om det kan medföra något problem?

Återigen, många tack!

Med reservation för att jag kan ha fel. Så tror jag att rekomendationen kommer av statistiska variationer i förbrukningen. Om du har en årsförbrukning på mer än 25000 kwh så vet elverket att om din last följer samma variationer som de flesta andras så kommer sannolikheten för att du ibland behöver mer än 16A att vara stor.

Men om din förbrukning i huvudsak består av ex. en maskin som går kontinuerligt utan variationer så borde inte rekomendationen gälla.

Det är som Hempularen skriver att det verkar lite skumt om du på en 16A säkring tar ut mer än 25000 kWh, kanske kommer elverket och kollar att du inte har större säkring än 16A, har du rätt säkring så skickar de glatt en räkning på 78840 kWh och tycker du är en bra kund med en hög och jämn belastning.

Jämn belastning är bra för elnätet. Elverket måste bygga en anläggning som går att belasta med 78840 kWh ( 16A) men får bara betalt för ca 25000kWh.

Om alla kunde jämna ut sin belastning över timme, dygn och år så kunde vi skippa halva elsystemet. Men nu sätter många in värmepump för att minska sin energiförbrukning (kWh) men toppar med direktverkande elvärme för att klara de kalla perioderna. Direktverkande el drar 3 ggr så mycket effekt som värmepumpen.

Prototypen

Kan också vara prisskäl.
Hos vissa bolag är överföringsavgiften lägre per kilowatt vid högre säkringsstyrkor och då vägs ju det högre säkrngsprisset upp av det lägre överföringspriset någonstans

Karl_h skrev:
En följdfråga:

Vet någon varför man rekommenderar en maximal årsförbrukning av 25000 kWh då man har 16 A? Om jag låt säga belastar 9000 W 24 h om dygnet (hemska tanke), skulle jag ju hålla mig under den rekommenderade samtida maximalbelastningen för 16 A (11kW),  men jag skulle ju överskrida den rekommenderade maximala årsförbrukningen enligt :
9 kW * 24 h * 365 dagar = 78840 kWh!

Varför rekommenderar de 25000 kWh? Tar något skada av en högre kontinuerlig snittbelastning än så? Om jag ligger låt säga ca 3000 kWh över den rekommenderade gränsen, är det någon som har koll på om det kan medföra något problem?

Återigen, många tack!
Få använder sina elelement på sommaren.

Först när huvudsäkringen går har du ett problem, iaf om det samtidigt och troligtvis är snorkallt ute.

Edit:
Du kan ju läsa av elmätaren någon kall dag och då lämpligtvis mäta förbrukningen per timme så får du timmedelvärdet av effekten direkt. Dela med 230 så får du strömmen. Är det i närheten av 3*16 A så ligger du på gränsen.

Man bygger INTE elnätet för att klara om samtliga ligger på max uttag, utan man använder en multiplikator för antalet anslutna och beräknad belastning.
Nu har jag inte i huvudet dom rätta siffrorna men ungefär så här: 1 lägenhet beräknat 4 kw i snitt, 10 lägenheter 10x4kwx0,6=24kw i snitt osv. ju flera som är anslutna dess lägre multiplikator och det är efter det framräknade teoretiska värdet man dimmensionerar ett nät.
Det kan man för i praktiken ligger belastningen alldrig på max samtidigt hos alla.

elmont skrev:
Man bygger INTE elnätet för att klara om samtliga ligger på max uttag, utan man använder en multiplikator för antalet anslutna och beräknad belastning.
Nu har jag inte i huvudet dom rätta siffrorna men ungefär så här: 1 lägenhet beräknat 4 kw i snitt, 10 lägenheter 10x4kwx0,6=24kw i snitt osv. ju flera som är anslutna dess lägre multiplikator och det är efter det framräknade teoretiska värdet man dimmensionerar ett nät.
Det kan man för i praktiken ligger belastningen alldrig på max samtidigt hos alla.

...och bla annat därför kan elverket säga nej till vissa saker som tex värmepumpen i en annan tråd!

Detta är formlerna för att räkna ut vad man behöver för huvudsäkring

Villa utan elvärme: I= K*Ptot /Rot3*400*1

K i detta fall är en sammanlagringsfaktor på 0,35

Villa med elvärme: I= K(M1*Pkraft+M2*Pelv) / rot3*400*1

K i detta fall är en sammanlagringsfaktor på 0,75
M1=0,5
M2=0,6

Elverken använder sig i vissa fall av samma formler, men ju större området är desto lägre sammanlagringsfaktor. Det finns också så kallade grundvärden de går på: Villa utan elvärme 3,5kW villa med elvärme 6kW.

elmont skrev:
Man bygger INTE elnätet för att klara om samtliga ligger på max uttag, utan man använder en multiplikator för antalet anslutna och beräknad belastning. Det kan man för i praktiken ligger belastningen alldrig på max samtidigt hos alla.
En sanning med modifikation, i vissa delar av landet, företrädesvis i fjällen och skärgården, får man ofta räkna på maxbelastning.

Själv har jag sportstugeområden i fjällen att räkna på. Med vetskapen att det på Nyårs- och påskhelgen (samt någon annan helg) är smockfullt i stugorna, samt att det KAN bli en köldknäpp neråt -35 så räknar vi erfarenhetsmässigt med mycket liten sammanlagring, i princip faktor 1.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.