MultiMan
D Dr Jumping Jack skrev:
Man skall aldrig investera lånade pengar på börsen.
Varför inte? Jag hade vänner på andra halvan av 1980-talet som gjorde just så. Hade ju tjänat så mycket tidigare och börsen gick spikrakt uppåt. De kunde köpa vad de ville utan att blinka. Sedan hände det otänkbara, börsen kraschade. Hur kunde det hända? Allt såg ju så bra ut!
Stora lån och inga andra tillgångar än dyra kapitalvaror, så det ekade allt tommare i lägenheten i takt med att börsen nådde nya bottennivåer.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
J Jaif skrev:
Så ditt svar på Plutus fråga ovan är alltså; "Nej, man får inte investera på börsen om man har lån kvar på huset"?
Har inget att göra med om du har lån på huset. Det spelar ingen roll hur du lånar. Du skall inte investera lånade pengar på börsen.

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Johan 81 och 2 till
  • Laddar…
Kanske bättre att köpa ett dyrare hus med högre belåning. Hittills har det lönat sig bättre än att gå in på börsen.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Har inget att göra med om du har lån på huset. Det spelar ingen roll hur du lånar. Du skall inte investera lånade pengar på börsen.
Finns ju nästan ingen som kan äga hus/lägenhet och ha aktier samtidigt isåfall :thinking:

• Gilla
Johan 81 och 3 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Men om du har lån på huset så är ju alla pengar du inte amorterar, med "lånade", spelar ingen roll om de kommer från lönen eller lånet.

• Gilla
Heimersson och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Varför inte? Jag hade vänner på andra halvan av 1980-talet som gjorde just så. Hade ju tjänat så mycket tidigare och börsen gick spikrakt uppåt. De kunde köpa vad de ville utan att blinka. Sedan hände det otänkbara, börsen kraschade. Hur kunde det hända? Allt såg ju så bra ut!
Stora lån och inga andra tillgångar än dyra kapitalvaror, så det ekade allt tommare i lägenheten i takt med att börsen nådde nya bottennivåer.
Just därför är det viktigt att sprida sina risker. Inte ha alla sina tillgångar i varken egna boendet eller börsen.
Om en krafig nedgång av dina värdepapper, pga en börskrash, får allvarliga konsekvenser för din livssituation så har du troligen inte haft en sund ekonomi/investeringsfilosofi.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Finns ju nästan ingen som kan äga hus/lägenhet och ha aktier samtidigt isåfall :thinking:
Klart du kan. Du sätter ditt sparande i aktier. Visserligen lite svårare idag med amorteringskrav.

• Gilla
  • Haha
Johan 81 och 2 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Klart du kan. Du sätter ditt sparande i aktier.
Efter du amorterat bort lånet på huset?

• Gilla
Johan 81 och 2 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Efter du amorterat bort lånet på huset?
Jag har aldrig amorterat en krona i hela mitt liv. Allt sparande sitter i aktier.

• Gilla
Miahall
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Lånet går till inköp av fastigheten, redan förvärvat kapital stannar investerat. Banken verkar inte bry sig om aktiekapital vid lån ändå.

Till TS. Man gamblar bara med belopp du anser dig kunna förlora. Kan du droppa dessa 3%? Kör hårt.

1929-
1990-93
20??

J Jaif skrev:
Men om du har lån på huset så är ju alla pengar du inte amorterar, med "lånade", spelar ingen roll om de kommer från lönen eller lånet.
Det har stor betydelse. Om du är belånad till 100% på huset så stämmer det du skriver. Vad som är viktigt är ”kan du förlora pengarna du investerat?” Är svaret på den frågan ”ja, det kan jag” då är det inga problem. Om huset är belånat till 50% tar du nästan ingen risk alls. Du kan förlora halva värdet utan du påverkas. Investerar du lånade pengar och förlorar halva värdet för all framtid, klarar du det?[

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Jag har aldrig amorterat en krona i hela mitt liv. Allt sparande sitter i aktier.
Men då investerar du ju lånade pengar på börsen. Istället för att investera hade du ju kunnat armortera.
Ser du inte hur detta är precis samma sak som TS vill göra?

• Gilla
Johan 81 och 6 till
  • Laddar…
V VRZ skrev:
Lånet går till inköp av fastigheten, redan förvärvat kapital stannar investerat. Banken verkar inte bry sig om aktiekapital vid lån ändå.

Till TS. Man gamblar bara med belopp du anser dig kunna förlora. Kan du droppa dessa 3%? Kör hårt.
3% är inte mycket pengar. Tänk på att om du vill låna igen om 3-4 år så får du inte det.

D Dr Jumping Jack skrev:
Det har stor betydelse. Om du är belånad till 100% på huset så stämmer det du skriver. Vad som är viktigt är ”kan du förlora pengarna du investerat?” Är svaret på den frågan ”ja, det kan jag” då är det inga problem. Om huset är belånat till 50% tar du nästan ingen risk alls. Du kan förlora halva värdet utan du påverkas. Investerar du lånade pengar och förlorar halva värdet för all framtid, klarar du det?[
Svarade precis samtidigt som dig, så såg inte ditt senaste svar.

Jag menar bara att göra som du, att inte amortera och istället investera (vilket är precis så jag själv gör) är precis samma sak som det TS vill göra genom att gå från 47% till 50% belåning. Så länge ni båda har en rimligt belåningsgrad så ser jag ingen skillnad på situationerna.

• Gilla
Johan 81 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.