Peter2400 Peter2400 skrev:
Men så länge man inte vet eller tror sig kunna förutsäga framtiden så talar väl allt
för att satsa allt på en gång.
Med ditt resonemang borde man annars ständigt ta ut pengarna man redan har på börsen och sedan långsamt pytsa in dem igen:thinking:
Nej, då har du nog missuppfattat. Det grundar sig i att minska risken för att komma in fel på marknaden.
Man kan ju alltid bara prata historiskt vad gäller börsen men över tid har den alltid gått uppåt.
Sen finns det svängningar, lägger du in pengar över tid minskar du känsligheten mot denna variation. Du riskerar aldrig att köpa allt på absoluta toppen, men du har inte heller chansen att köpa på absoluta botten.
Utan du kommer att ha ett snitt någonstanns mellan dessa.

Sen att skala ner innehav i en uppgång som du är inne på, är ingen ovanlig strategi, man gör det helt enkelt för att minska på risken. Det betyder inte att det är det bästa valet sett från ett sannolikhetsperspektiv. Man avstår en en del på uppsidan samtidigt som man avstår en del på nedsidan.

K kv05lama skrev:
kan säga att jag har en fond som har nästan 5% i avgifter men den har också avkastat 117% senaste tolv månaderna.
Jo, men indexfonder presterar som snittet. Det är svårt att slå snittet om man tur ut extra avgifter. Det är även svårt att slå snittet om man har mycket pengar. Se bara på Berkshire
Hathaway. Senaste 3, 5 och 10 åren har de presterat sämre än index (S&P 500); ungefär hälften så bra utveckling 2018-2020. Men över de senaste 35 åren hade man fått 8.44x pengarna jämfört med index. Så om man titta på hur de presterat och trodde de skulle prestera lika bra jämfört med index skulle man fått sämre avkastning.

Aktivt förvaltade fonder som går dåligt stängs ned. För ingen vill ha dem. Så startar man en ny och hoppas man har tur den gången. Om man får bra avkastning första 3 åren får man en massa investerare och tjänar stora pengar... Men i genomsnitt kommer man bara upp i index minus sina avgifter...

J Jeppenedved skrev:
Tjena!
Har nyligen fått huset värderat och hamnat på en belåningsgrad på 47%. Nu går jag i tankarna på att belåna huset till 50% och placera dem lånade pengar på börsen i indexfonder i 10-12 år. Historiskt (vilket såklart inte är någon garanti) avkastar börsen 7-8% i snitt per år och till en ränta på ca 1,2% är det en matematisk no brainer. Men matematiken tar inte hänsyn till risken. Är jag naiv, klok, djärv eller fullständigt galen i mitt tänk?
Lite galen med tanke på hur galet högt värderad börsen är, men jag har haft fel förr.

• Gilla
Jeppenedved
  • Laddar…
H
J Jeppenedved skrev:
Tjena!
Har nyligen fått huset värderat och hamnat på en belåningsgrad på 47%. Nu går jag i tankarna på att belåna huset till 50% och placera dem lånade pengar på börsen i indexfonder i 10-12 år. Historiskt (vilket såklart inte är någon garanti) avkastar börsen 7-8% i snitt per år och till en ränta på ca 1,2% är det en matematisk no brainer. Men matematiken tar inte hänsyn till risken. Är jag naiv, klok, djärv eller fullständigt galen i mitt tänk?
Ställ dig frågan, hur mycket har du råd att förlora? Investera efter ditt svar till dig själv.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jo, men indexfonder presterar som snittet. Det är svårt att slå snittet om man tur ut extra avgifter. Det är även svårt att slå snittet om man har mycket pengar. Se bara på Berkshire
Hathaway. Senaste 3, 5 och 10 åren har de presterat sämre än index (S&P 500); ungefär hälften så bra utveckling 2018-2020. Men över de senaste 35 åren hade man fått 8.44x pengarna jämfört med index. Så om man titta på hur de presterat och trodde de skulle prestera lika bra jämfört med index skulle man fått sämre avkastning.

Aktivt förvaltade fonder som går dåligt stängs ned. För ingen vill ha dem. Så startar man en ny och hoppas man har tur den gången. Om man får bra avkastning första 3 åren får man en massa investerare och tjänar stora pengar... Men i genomsnitt kommer man bara upp i index minus sina avgifter...
Indexfonder presterar som index åtminstone. Över tid har du säkert rätt men min poäng att man inte ska stirra sig blind på avgifterna utan om man är aktiv i sin fondportfölj kan man lyckas bättre än snittet. Jag har också en lågavgiftsfond som bas men kryddat med nischade fonder som man kan byta över tid, exempelvis hållbar energi och ny teknik. Ibland lönar det sig mer att betala för aktiv förvaltning, exempelvis under det turbulenta 2020 då aktiva fonder generellt presterade bättre än index.

jag tror på att man ska ha många Oliva typer av fonder för att lyckas bäst men om man bara vill ha en fond så är absolut en fond med låga avgifter som följer index bäst!

Om man är aktiv kan man ju köpa aktier istället.

Många här har skrivit relevanta saker. Börsen står högt just nu och det är inte orimligt med snart sättning. Samtidigt så är 3 % utökad belåning inte så mycket pengar procentuellt så ifall du har varit aktiv på börsen och anser dig kunna ta en nedgång utan att bli berörd så är det rätt matematiskt. Men man ska sova gott om natten också.

Ett alternativ är att låna upp och göra åtgärder som ger mer säker besparing. Ett exempel skulle kunna vara att byta till effektivare uppvärmning, byta till tätare fönster, skaffa återvinning på frånluften eller som jag själv ska göra skaffa solceller. Jag tror att elpriset kommer fortsätta upp och att både få en säker besparing (avkastning på 7-12%) samt göra en miljöåtgärd är inte så dumt. Nästan som börsen fast bättre :)

Lycka till med allt!

Har man lån på huset och pengar över skall de i allmänhet satsas på amortering. Alternativt någon verkligt nödvändig och relativt säker investering till exempel en bit skog eller företagsutrymmen för något företag man har.

Ju fler som spelar på börsen med lånade pengar och ju större skuldsättning folk har på sina fastigheter destu större blir risken för en krasch lik den vi hade i Finland 1990. Vill man ha en krasch skall man alltså låna och placera pengarna på börsen. Vill man inte ha en krasch skall man amortera.
Vilket alternativ det stora flertalet väljer kommer sannolikt att avgöra om och nr kraschen kommer och hur svår den blir.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
L Luftskeppet skrev:
Många här har skrivit relevanta saker. Börsen står högt just nu och det är inte orimligt med snart sättning. Samtidigt så är 3 % utökad belåning inte så mycket pengar procentuellt så ifall du har varit aktiv på börsen och anser dig kunna ta en nedgång utan att bli berörd så är det rätt matematiskt. Men man ska sova gott om natten också.

Ett alternativ är att låna upp och göra åtgärder som ger mer säker besparing. Ett exempel skulle kunna vara att byta till effektivare uppvärmning, byta till tätare fönster, skaffa återvinning på frånluften eller som jag själv ska göra skaffa solceller. Jag tror att elpriset kommer fortsätta upp och att både få en säker besparing (avkastning på 7-12%) samt göra en miljöåtgärd är inte så dumt. Nästan som börsen fast bättre :)

Lycka till med allt!
Här har verkligen kommit upp många tänkvärda kommentarer. Även din om uppgraderingar av huset men vi bor i ett 4 år gammalt hus med frånluftsvärmepump så vi är rätt bra garderade på det hållet.

Om det blir investering på börsen blir det garanterat i indexfonder eller Lysa eftersom jag är övertygad att det ger bäst avkastning över tid i förhållande till aktivt förvaltade fonder.

En del har tagit upp risken med att investera ett så pass stort belopp på en och samma gång och det har jag funderat fram och tillbaka på. Lekte med tanken att dela upp beloppet i t ex 10 delar och pytsa in över tid, men i sammanhanget tror jag ändå att det blir för kort tid för att det ska ge någon väsentlig risksänkning. Jag skulle kunna komplettera en engångsinsättning med ett månadssparande för att sprida riskerna till viss del.

Tack allihop som kommit med tankar, råd och varningar. Ska ta mig en funderare och se vad jag kommer fram till.

• Gilla
Jaif och 1 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Om någon tror sig ha hittat "en matematisk no brainer" på börsen så bör råden vara desamma som när en arbetslös spelmissbrukare går all in med hävstång i en hajpad aktie.
Fast i den jämförelsen är risken inte i rätt relation till varandra. Det är skillnad och sätta satsa på en aktie eller en eller flera fonder med 100 eller 100 bolag i.

H heimlaga skrev:
Har man lån på huset och pengar över skall de i allmänhet satsas på amortering. Alternativt någon verkligt nödvändig och relativt säker investering till exempel en bit skog eller företagsutrymmen för något företag man har.

Ju fler som spelar på börsen med lånade pengar och ju större skuldsättning folk har på sina fastigheter destu större blir risken för en krasch lik den vi hade i Finland 1990. Vill man ha en krasch skall man alltså låna och placera pengarna på börsen. Vill man inte ha en krasch skall man amortera.
Vilket alternativ det stora flertalet väljer kommer sannolikt att avgöra om och nr kraschen kommer och hur svår den blir.
Att amortera ner till noll är onödig kapitalbindning. Det är rimligt att amortera ner till den nivå där en rejäl sättning på marknaden ändå inte får någon större påverkan på din livssituation, men efter det är det bättre att sprida sina risker över fler områden. Exakt var denna gräns går är naturligtvis individuell, beroende på flera faktorer.

Just att du väljer att benämna investeringar på börsen som "Spelar på börsen" visar på att du nog har en orationell rädsla för börsen. Det finns absolut investerar-beteenden som kan jämställas med gambling, men det TS pratar om är nåt helt annat.

• Gilla
pappel och 1 till
  • Laddar…
J Jeppenedved skrev:
Tjena!

Börsen är på all time high. Det är bättre att vara likvid idag och snitta in dig när FED börjar höja räntan eller sänker sitt obligations köp.

Jag konstaterar att den här typen av frågor, speciellt på ett icke-ekonomi-forum, gärna dyker upp när vi närmar oss en topp.
Finns ytterligare några sådana indikatorer, såsom löpsedlar med "så blir du rik på börsen" etc etc.
Till TS, gör som du vill, men tänk på riskerna och konsekvenserna om de inträffar. Skulle själv aldrig göra så, men sen så amorterar jag mycket, för jag vill inte riskera att bli av med mitt hem ifall vi går in i ekonomiskt tuffa tider (ja, det kan faktiskt hända, och snabbare än gemene man förstår).

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag amortera ingenting på mitt huslån. Allt som skulle vara amortering går in i fonder varje månad. Snart är det värdet högre än lånet och jag kan göra mig skuldfri, som har varit målet hela tiden. Jag har placerat i indexfonder och högriskfonder. Har hållit på i snart 15 åroch om ca 2 år borde jag vara skuld fri. Enligt bankens första uträkningar 20 år före plan. Lånet har även utökats några gånger.

• Wow
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
P pauls skrev:
Jag konstaterar att den här typen av frågor, speciellt på ett icke-ekonomi-forum, gärna dyker upp när vi närmar oss en topp.
Finns ytterligare några sådana indikatorer, såsom löpsedlar med "så blir du rik på börsen" etc etc.
Till TS, gör som du vill, men tänk på riskerna och konsekvenserna om de inträffar. Skulle själv aldrig göra så, men sen så amorterar jag mycket, för jag vill inte riskera att bli av med mitt hem ifall vi går in i ekonomiskt tuffa tider (ja, det kan faktiskt hända, och snabbare än gemene man förstår).
På vilket sett räknar du med att kunna bli av med huset?
För att räntan stiger högre än bankens värsta scenario när de beviljade ditt lån?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.