7 651 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Beläggning på en av faserna i servislåda/huvudsäkring?
Den typen av montage var mycket vanlig förr i tiden, kallades för mätarsäkringar, i andra ändan på inkommande så sitter ett eller 2 snäpp högre säkringar, i bland satt dom på stolpen/husfasaden/grundmuren eller inne.och fastighetsägarens egendom + omsorg
TS har ju fått bra svar. Sen vems felet är kan diskuteras. Nu har jag upplevt Mölndal energi som en bra och hjälpsam nätägare de gånger jag haft kontakt med dem. Det vore intressant om man drev frågan rättsligt, var har varmgången börjat. Det är såklart svårt att veta. Det finns rättsfall där nätägaren dömts vid brand i en Mätartavla för att kunden inte har tillgång till denna. Alltså kunden kan inte se alla anslutningar utan att bryta plomberingar. Se vad de säger och återkoppla gärna hit. Men oavsett var varmgången börjat, före eller efter säkringen så kan man ju inte blunda för det faktum att den som betalar för abonnemanget hade kunnat upptäcka det. Det är orimligt att nätägaren ska åka ut och kontrollera sådana här saker regelbundet. Dessutom sitter troligtvis kopplingsutrustningen i ett för nätägaren otillgängligt utrymme.
Hur det är runt om i landet vet jag inte, men "min" nätägare överlät sina servislådor (av den typen) till kunderna för ca 30-40 år sedan och sedan var det kundens problem. Nätägaren säkrade av sin matande kabel i matande ända och lådan fungerade därefter som huvudsäkring. Så det är säkert lite olika varianter på olika ställen. Men som sagt prova först med att fråga nätägaren, funkar inte det så får du be en elfirma så löser dom det på någon timme.
Hej!
Ringde nätägaren som skickade ut en för att titta på skadan. Han hittade delar av en gammal PK i botten som såg ut vara ordentligt bränd och kände på skruvarna som satt åt. Iallafall så lutar det åt att dem ville sätta en ny/flytta servislådan neråt för att kunna kapa ingående kabel och skala up den och sedan nya kablar upp till mätartavlan. Och dem var ganska tydliga med lådan var min och allt "efter" förutom elmätaren så antar den mesta av kostnaden får jag stå för.
Ringde nätägaren som skickade ut en för att titta på skadan. Han hittade delar av en gammal PK i botten som såg ut vara ordentligt bränd och kände på skruvarna som satt åt. Iallafall så lutar det åt att dem ville sätta en ny/flytta servislådan neråt för att kunna kapa ingående kabel och skala up den och sedan nya kablar upp till mätartavlan. Och dem var ganska tydliga med lådan var min och allt "efter" förutom elmätaren så antar den mesta av kostnaden får jag stå för.
Inget fel med den lådan förutom att det blivit varmgång på inkommande, klassiker med det , hoppas att inkommande ledare räcker för att kapa om, brukar gå att få ihop det, bara byta elementet , varför plocka bort något som normalt fungerar och bra mycket billigare
Klicka här för att svara