Någon som känner till en bra downlight potta som har lågt byggmått och som funkar bra att täta mot fuktspärren?
Det är isolerat o klart, går inte att komma åt uppifrån, bara nedifrån.

Vad har fuktspärr i taket att göra?

Han menar väl plasten man lägger.. Ångspärr eller va de nu heter.

De blir nog svårt att täta runt den på nåt bra sätt! Kommer man åt uppifrån kan man lägga ny plast över pottorna och tejpa.

Men.. jag är bara elektriker, detta kan nog en byggare svara bättre på.

Sen måste du ju även välja en downlight som passar i just den pottan. Du kanske skulle fundera på "möbelspottar", finns ju sådana modeller som man sätter i vanliga apparatdosor.

ThomasLindgren skrev:
Vad har fuktspärr i taket att göra?
Diffusionsspärren är lika viktig att ha i taket som i väggarna.

Jag menar så klart diffusionsspärr, den 0,2mm åldersbeständiga och ångtäta plasten.
Men något systen måste väl finnas om man inte kommer åt uppifrån?

Man använder runda pottor och gör hålet i plasten mindre än pottan så att det "tränger när man stoppar upp pottan.
Med dom lägsta pottorna har du ett mycket begränsat urval av armaturer och ljuskällor

en tanke på de runda pottorna som oftast är tillverkade i metall.
Vet ni hur varma de blir? Har sett mätningar som visar på både 70 och 80 grader celcius. (dom kan bli upp till 90 grader och ändå vara OK) Tål verkligen ångspärren att sitta direkt mot sådana temperaturer?

Jag skulle valt en större box i plast, som inte sprider värmen utanför boxarna..

Naturligtvis måste man anpassa armaturer/ljuskällor efter den box man sätter. PVC plast tål både 70 och 80 grader men har man 70 grader i sin box har man inte anpassat sin anläggning på rätt sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.