3 421 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Beklädnadssten på husgrund på nybyggt hus
Jag håller på att bygga ett klassiskt västkusthus. I framtiden vill jag kunna klä in grunden i granitskivor.
Finns det någon som gjort det?
Det jag undrar hur man ska göra med luftspalten bakom klädselbrädorna. De beklädnadssten jag hittat på nätet, har en tjocklek från 20 mm i kanterna till 50 mm mitt på skivorna. Även att utegips och spikläkt på 28 mm eller 34 mm bygger ut en bit, kommer panelbrädorna mer eller mindre stå mot granitskivorna.
Vi tänkte eventuellt ha en list längst ner som klädselbrädorna ska stå på, som många klassiska hus har. Vet inte vad det kallas. Blir det lättare att få till beklädnadsstenen om man har en sådan list?
Är mycket tacksam för svar!
Finns det någon som gjort det?
Det jag undrar hur man ska göra med luftspalten bakom klädselbrädorna. De beklädnadssten jag hittat på nätet, har en tjocklek från 20 mm i kanterna till 50 mm mitt på skivorna. Även att utegips och spikläkt på 28 mm eller 34 mm bygger ut en bit, kommer panelbrädorna mer eller mindre stå mot granitskivorna.
Vi tänkte eventuellt ha en list längst ner som klädselbrädorna ska stå på, som många klassiska hus har. Vet inte vad det kallas. Blir det lättare att få till beklädnadsstenen om man har en sådan list?
Är mycket tacksam för svar!
Bäst är väl att redan nu tänka på hur långt ut panelen ska vara , det ska inte vid regn rinna på panelen och ner på stenen , kan bli ett bra språng ut . Sen det med något för stenen att stå på är ett måste , antingen så görs det tillsammans med grundmurar en klack som gjuts med dubbar in i grunden , eller så sätts ett kraftigt vinkeljärn i grunden , allt strax under marknivå
Undersida panel kommer att lufta om stenen stannar 2-3 cm under
Undersida panel kommer att lufta om stenen stannar 2-3 cm under
Klicka här för att svara