107 978 läst ·
779 svar
108k läst
779 svar
Beijerkampanj — "Bygga åt idioter"
Nej, det gör jag inte men vad skulle det i så fall ha att göra med saken?T twoody skrev:
Om jag skulle ha ett beteende när jag anlitar hantverkare som är jämförbart med någon av de karaktärer Beijer har identifierat så tycker jag inte att det ger hantverkaren (eller Beijer) rätt att kalla mig för idiot. Det hör ju livet till att man då och då stöter på någon som man inte begriper sig på eller tycker är besvärlig och jobbig men det innebär ju inte att de kan klassas som idioter.
Har full förståelse för att man kan säga så i ilska eller stark irritation men tänker man efter förstår man att de flesta är inte idioter. Beijer Bygg däremot går igång och tar fram en bok om olika idioter hantverkare kan stöta på!!! Om de tänker efter lite nu kommer de kanske fram till att de bör byta reklambyrå, inte för att de på byrån är idioter men de har ändå klantat till det...
//Ronnie
"POCKETBOK ”BYGGA ÅT IDIOTER” OKTOBER 2019
Har du jobbat hemma hos någon som står och bevakar varenda steg du tar? Eller som vill hjälpa till trots att de lider av grav tumme mitt i handen? Eller som hela tiden ändrar sig och vill flytta fönstren trots att fasaden är färdigspikad? Eller någon som bara går upp i rök när fakturan ska betalas?
Här hittar du rövarhistorier som hantverkare hittills bara berättat för varandra. Stifta bekantskap med kundtyper som Bluffaren, Projektledaren, Pedanten och många fler. Du som hantverkare kommer att skratta igenkännande. Alla andra kommer möjligen att fnissa generat."
Klockrent.
Vem har påstått att kunden alltid har rätt.
Utgå alltid från att kunden är idiot.
Ska fixa mig ett exemplar.
Kommer bli värdefull.
Beijer den största idioten.
Har du jobbat hemma hos någon som står och bevakar varenda steg du tar? Eller som vill hjälpa till trots att de lider av grav tumme mitt i handen? Eller som hela tiden ändrar sig och vill flytta fönstren trots att fasaden är färdigspikad? Eller någon som bara går upp i rök när fakturan ska betalas?
Här hittar du rövarhistorier som hantverkare hittills bara berättat för varandra. Stifta bekantskap med kundtyper som Bluffaren, Projektledaren, Pedanten och många fler. Du som hantverkare kommer att skratta igenkännande. Alla andra kommer möjligen att fnissa generat."
Klockrent.
Vem har påstått att kunden alltid har rätt.
Utgå alltid från att kunden är idiot.
Ska fixa mig ett exemplar.
Kommer bli värdefull.
Beijer den största idioten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Utan att ha läst mer än pressmeddelandet det länkades till i första posten tycker jag att det verkar lite småroligt. Förmodligen på ett rätt trivialt sätt med fåniga män typ Ica-, Telia- eller Telenorreklamen, men ändå roligt om man medvetet väljer att boosta en viss yrkeskategori på andras bekostnad.
Jag tycker det är kul om allt inte är för snällt, men är det bara elva varianter av bortkomna män kan jag nog hålla mig för skratt.
Jag tycker det är kul om allt inte är för snällt, men är det bara elva varianter av bortkomna män kan jag nog hålla mig för skratt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Jag tyckte boken började med glimten i ögat, men gled snabbt över till en lite tristare form.
Samma gällde podden jag lyssnade på.
Samma gällde podden jag lyssnade på.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Kanske är ett sista rop på hjälp?
I vår stad sägs det att platschefen på Beijer här öppet sagt att de inte bryr sig om privatkunder.
Mina upplevelser är typ;
-När du kommer till kassan så finns det 2-3 kassörer för företagskunder och i bästa fall en för privatkunder.
-Begärt offerter utan att få svar trots rätt stor förfrågan
-Att få offert efter förfrågan tar tid
-Offerter blir felaktiga, trots tydligt specificerade förfrågningar( på offert x var priset lägre inkl, än exkl på offert y,på samma rad och produkt..)
-Även hantverkare uttrycker sig som så att det inte går handla på Beijer.
Tur att vi har C24(fd. XL Bygg) som behandlar en väl, löser saker snabbt och smidigt!
I vår stad sägs det att platschefen på Beijer här öppet sagt att de inte bryr sig om privatkunder.
Mina upplevelser är typ;
-När du kommer till kassan så finns det 2-3 kassörer för företagskunder och i bästa fall en för privatkunder.
-Begärt offerter utan att få svar trots rätt stor förfrågan
-Att få offert efter förfrågan tar tid
-Offerter blir felaktiga, trots tydligt specificerade förfrågningar( på offert x var priset lägre inkl, än exkl på offert y,på samma rad och produkt..)
-Även hantverkare uttrycker sig som så att det inte går handla på Beijer.
Tur att vi har C24(fd. XL Bygg) som behandlar en väl, löser saker snabbt och smidigt!
För mig är valet enkelt, vad gäller att handla hos eller i övrigt anlita Beijer byggmaterial, då den närmaste butiken/brädgården ligger alldeles för långt bort från mig
Jag handlar hos deras konkurrenter som finns i närheten vilka oftast har ett bra bemötande och åtminstone inte öppet kallar kunderna idioter.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Svensken, det mest lättkränkta folkslaget på Tellus... 

De är ju knappast ute efter att ALLA kunder är idioter men precis som Hantverkare här inne kallas både det ena och det andra mindre lämpade namnet så är det ju likadant med kunder att det finns både trevliga och mindre trevliga kunder.
Känns som oavsett vad de kallat kunderna i detta fallet så hade någon blivit kränkt här.
Precis som kunder/konsumenter bl.a här inne snackar en massa skit om hantverkare och väldigt ofta, mer eller mindre drar alla över samma kam så snackar ju hantverkare om kunder som är speciella på det ena eller andra sättet men det är alltså inte tillåtet på det hållet...ok...
De är ju knappast ute efter att ALLA kunder är idioter men precis som Hantverkare här inne kallas både det ena och det andra mindre lämpade namnet så är det ju likadant med kunder att det finns både trevliga och mindre trevliga kunder.
Känns som oavsett vad de kallat kunderna i detta fallet så hade någon blivit kränkt här.
Precis som kunder/konsumenter bl.a här inne snackar en massa skit om hantverkare och väldigt ofta, mer eller mindre drar alla över samma kam så snackar ju hantverkare om kunder som är speciella på det ena eller andra sättet men det är alltså inte tillåtet på det hållet...ok...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Ja tänk att vissa känner sig så kränkta att de måste skriva en bok om det 
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Haha... humor kallas det men det saknar tydligen många härinne när det gäller på det hållet som Beijer riktar sin...13th Marine skrev:
Men sitta härinne och kalla gemene hantverkare för både det ena och det andra och många ggr skratta åt dem, det funkar ju tydligen.
@Paul-Staffanstorp Det är nog ingen som har skrivit att de känner sig kränkta.
Det jag inte tycker om att ett storföretag använder stereotyper på ett negativt sätt mot en grupp (privatkunder) för att vinna poäng hos en annan grupp (yrkeskunder).
Det är ett primitivt och uselt grepp som man annars ser hos populistiska politiker, men inte är ett seriöst företag värdigt.
Sen kan jag hålla med om att det också är tråkigt att vissa här drar alla hantverkare över en kam, men det är åtminstone inget kommersiellt intresse bakom, bara okunskap.
Det jag inte tycker om att ett storföretag använder stereotyper på ett negativt sätt mot en grupp (privatkunder) för att vinna poäng hos en annan grupp (yrkeskunder).
Det är ett primitivt och uselt grepp som man annars ser hos populistiska politiker, men inte är ett seriöst företag värdigt.
Sen kan jag hålla med om att det också är tråkigt att vissa här drar alla hantverkare över en kam, men det är åtminstone inget kommersiellt intresse bakom, bara okunskap.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Humor förutsätter att det är roligt, grundtanken var kanske att den skulle vara rolig men det blev mest en ventilering av missnöje.
Jag försöker själv avstå från att skriva nedvärderande saker, det gör ingen glad.
Jag försöker själv avstå från att skriva nedvärderande saker, det gör ingen glad.
Vi väljer att se det på olika sätt.Anna_H skrev:
Det är alltid så inom olika yrkesroller. Faktureringsavdelningen tycker att teknikern är idiot som inte kan skriva en novell till dagbok och teknikern tycker tvärt om - om fatureringsavdelningen fattat vad de sysslar med så hade de inte behövt skriva en novell. Kunden tycker företaget är ett skitföretag för de kan inte speca vad de gjort in till skruv och mutter nivå. Hantverkaren tycker kunden är idiot för att denne inte fattar att det tar tid att vara noggrann. Kunden jagar hantverkaren och sen får hantverkaren jaga kunden. Och visst ser vi ner på folk när de inte sköter sig.
Kanske dags att protestera mot folk som skriver ”jag har nog haft Sveriges sämsta hantverkare”?
Om du tänker efter, varför tror du att det är så? Varför tror ni att dom väljer att helst inte sälja till kunder som dessutom oftast betalar fullpris? Kanske av samma anledning som att hantverkare ibland undviker att jobba åt privatpersoner...richardtenggren skrev:
Kanske är ett sista rop på hjälp?
I vår stad sägs det att platschefen på Beijer här öppet sagt att de inte bryr sig om privatkunder.
Mina upplevelser är typ;
-När du kommer till kassan så finns det 2-3 kassörer för företagskunder och i bästa fall en för privatkunder.
-Begärt offerter utan att få svar trots rätt stor förfrågan
-Att få offert efter förfrågan tar tid
-Offerter blir felaktiga, trots tydligt specificerade förfrågningar( på offert x var priset lägre inkl, än exkl på offert y,på samma rad och produkt..)
-Även hantverkare uttrycker sig som så att det inte går handla på Beijer.
Tur att vi har C24(fd. XL Bygg) som behandlar en väl, löser saker snabbt och smidigt!
Du menar alltså att hantverkaren ska bara köpa att kunden är "besvärlig och jobbig" men gud nåde han om han inte står på tå och behandlar dig precis som just du förväntar dig och helst utan att ta betalt....P Pysslarn skrev:Nej, det gör jag inte men vad skulle det i så fall ha att göra med saken?
Om jag skulle ha ett beteende när jag anlitar hantverkare som är jämförbart med någon av de karaktärer Beijer har identifierat så tycker jag inte att det ger hantverkaren (eller Beijer) rätt att kalla mig för idiot. Det hör ju livet till att man då och då stöter på någon som man inte begriper sig på eller tycker är besvärlig och jobbig men det innebär ju inte att de kan klassas som idioter.
Har full förståelse för att man kan säga så i ilska eller stark irritation men tänker man efter förstår man att de flesta är inte idioter. Beijer Bygg däremot går igång och tar fram en bok om olika idioter hantverkare kan stöta på!!! Om de tänker efter lite nu kommer de kanske fram till att de bör byta reklambyrå, inte för att de på byrån är idioter men de har ändå klantat till det...
//Ronnie