M Myzan87 skrev:
Jag började lyssna på podden igår och den var riktigt bra. De var inte ute efter att svartmåla kunder utan verkade mer hänvisa åt udda erfarenheter som mannen som slängde ut köket så han fick det renoverat också, eller kvinnan som satte upp nya taklister 3 gånger. Men upplevde aldrig det som att de var ute efter att svartmåla och de var tydliga med att påpeka att det finns kunder och hantverkare utav olika slag.
Problemet är ju reklamen, och namnet på boken, som tillsammans gör att de verkar se ner på oss som inte är hantverkare till professionen på samma sätt som vissa män ser ner på kvinnor. Sedan kallar man oss hysteriska och humorbefriade när vi protesterar...
 
  • Gilla
Norrlandskusten och 16 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Vad för slags information ger podden utöver det jag inte redan vet: om jag "övervakar, ifrågasätter eller konverserar mm problembeteenden/attityder" visavis hantverkaren är jag en besvärlig idiot som det behövs en manual från Beijer Bygg för att kunna hantera? Det har de ju redan visat med att lansera kampanjen.

Enkla, vardagliga saker som att sansat beskriva vad som behöver göras, varför, hur det ska gå till, hur lång tid det tar och vad det kostar ingår väl i jobbet för de flesta som säljer tjänster? Hittills har ingen annan bransch pekat ut de som betalar utförarens lön som idioter!

Är mycket medveten om att det finns dåliga kunder men finns det någon annan bransch med samma pissiga rykte? Njäe. Förmodligen för att det inte finns några etableringshinder för att kunna kalla sig hantverkare; det finns ett antal ruttna äpplen i lådan som förstör för de andra.
Annars hade ju inte tv-programmet "Fuskbyggarna" kommit till; det är ju inte samma problematik när man pratar med vänner och bekanta om tandläkare, optiker, frisörer, hundtrimmare eller bilmekaniker t ex, men säg ordet hantverkare så...

Men nu går Beijer Bygg ut och kallar en stor del av dem som behöver anlita hantverkare men som inte faller in i kategorin önskekunder för idioter. Några av oss har frågor, önskemål, tankar och har kanske inte ens frågat efter den lösning som är enklast, går fortast att förverkliga eller blir billigast. Då är man tydligen en idiot som kräver kommunikation enligt riktlinjer från Beijer bygg...

CITAT: "Beijer Bygg är sveriges största bygghandelskedja som förser både byggproffs och hemmaproffs (vad fan är det, är det någon som känner någon som får betalt för att renovera sitt eget hus? Mitt inlägg, ej citat.) med byggmaterial, verktyg och tjänster av hög kvalitet. Vi omsätter över 7,5 miljarder SEK. " SLUT CITAT.

Beijer Bygg lär ju inte märka det men från och med nu kommer inte den här idioten — dvs jag — att handla hos Beijer Bygg. De har ingenting som man inte hittar någon annanstans...

//Ronnie
Känner du dig träffad av reklamen från bejer ?
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 13 till
  • Laddar…
P
Jag bläddrade igenom boken nu, efter att Beijer har svarat i tråden, och håller inte med om deras försvar. Det kan vara att jag har väldigt torr humor, även om det går emot vad jag själv har fått höra (men folk kanske säger saker för att vara snälla), men jag har svårt att uppfatta humorn om jag inte verkligen anstränger mig till någon slags primitiv nivå. Jag tycker den är skriven på ett raljerande och nedvärderande sätt, och några slags punch-lines eller andra tankeväckande/upplättande sensmoraler saknas.

Redan i inledningen beskrivs kunden som en tafatt och rädd ekonom, här finns ingen antydan till humor alls. Snarare beskrivs i nästa stycke att det här källan till komik finns.

Vidare så hänvisas det till att det ska lyssnas på en podd. Vad man missar helt är att oavsett ursprungen så kommer texter i olika former alltid att tas ur kontext. Även om det ofta är ett lätt knep idag att hänvisa till "lyssna på podden!", "googla!", "följ den och den på Twitter!", så undantar det inte ett visst ansvar i ens egna språkbruk. Det är, om mitt eget språk ursäktas trots stenen i glashuset, lite ointelligent med den här typen av humor. Det ger lite känslan av coola gänget i gymnasiet som hade sin egen kultur och jargong som de runtomkring inte alls tyckte var särskilt underhållande.

Sen slängs det lite väl ofta med att kritiker är kränkta så fort andra åsikter vädras, även redan i den här tråden. Det är inte heller särskilt konstruktivt. Jag tror inte någon här egentligen i kränkt i ordets bemärkelse. Och det ger liksom inte frikort att förminska andra åsikter, det blir istället rundgång i argumentationen och nivån sänks för varje vända.

Nu var det ett antal år sedan jag själv jobbade i serviceyrke, men då och där (i handeln, ca 15 år sedan), var det väldigt viktigt att inte bara behandla kunderna med respekt utan även kundernas kunder. Fläkten har en tendens att sprida skiten oavsett från vilket håll du väljer att kasta den.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 33 till
  • Laddar…
Mycket bra inlägg @Pysslarn !

Nu slipper Beijer leverera material till ännu en potentiell idiot.
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
Att hitta någon som är mer lättkränkt än trådskaparen är nog en omöjlighet. Du måste ju se komiken i boken? Det första jag gjorde när jag såg bok var att skicka den till mina kompisar som är snickare och som får stå ut med såna som mig (hemmapulare). Vilket resulterar i att vi alla skrattade och de skulle köpa boken.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 12 till
  • Laddar…
Lustigt att se hur många som känner identifierar sig med bokens karaktärer

Jag tycker att detär ett kul grepp ;)
 
  • Gilla
erikjakan och 9 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Mycket bra inlägg @Pysslarn !

Nu slipper Beijer leverera material till ännu en potentiell idiot.
Kallar du pysslarn idiot?
Hade jag varit han hade jag verkligen blivit kränkt
 
  • Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
Kul podd, tack för tipset!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Kallar du pysslarn idiot?
Hade jag varit han hade jag verkligen blivit kränkt
Trams, jag åsyftar givetvis att jag inte längre kommer nyttja beijers tjänster.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Imponerade att så många inte förstår problemet som @Pysslarn lyfter.

Det gör problematiken inte bättre genom att "vilja vända på myntet" och beskriva sina kunder som idioter.

Så som jag ser det är det många hantverkare (eller åtminstone de som brukar ha problem med besvärliga kunder) som kanske inte skulle ha "kundkontakt" för att man inte har förmågan att förklara för kunden vad denne kan förvänta sig, och det är ofta där konflikten börjar.
Jag tycker detta skiner genom i kommentarer från en del hantverkare även på detta forum, och denna bok visar än mer på problemet.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
Som sagt, exakt samma sak som när kvinnor "inte fattat skämtet" för att vi är trötta på sexismen.
 
  • Gilla
  • Älska
Boilerplate4U och 28 till
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Att hitta någon som är mer lättkränkt än trådskaparen är nog en omöjlighet. Du måste ju se komiken i boken? Det första jag gjorde när jag såg bok var att skicka den till mina kompisar som är snickare och som får stå ut med såna som mig (hemmapulare). Vilket resulterar i att vi alla skrattade och de skulle köpa boken.
Ska tänka på det och skicka med en bok med blondinskämt nästa gång jag levererar en dator till en blond kund....
Det är ju bara humor....
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 11 till
  • Laddar…
Nu har jag lyssnat på podden, eller iaf ett avsnitt, kändes samma sak där, brist på kommunikation (vilket de själva säger).

Beijer skulle istället släppt boken "Hantverkaren som kunde tala med kunder - 101 skitsaker som oftast blir fel".
 
  • Gilla
Numerapensionär och 21 till
  • Laddar…
Säga vad man vill, men dom får iallafall en massa gratis uppmärksamhet...
 
  • Gilla
aiskylos2 och 1 till
  • Laddar…
P
Bokens titel kanske skulle vara ”Bygga åt idioter, av idioter, för idioter”. ;)
 
  • Gilla
Numerapensionär och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.