Byggahus.se

Beijerkampanj — "Bygga åt idioter"

  1. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Jo, det kan man väl säga att det är. På samma vis som den som säljer en hammare till en hantverkare har denne som kund. Självfallet måste det finnas en slutkund som vill ha något byggt för att vare sig verktyg eller material ska behövas, men valet att bry sig om vad hantverkaren tycker snarare än slutkunden tror jag är huvudsakligen rätt tänkt.
     
    • Laddar…
  2. U
    Medlem Nivå 1
    Jag vet inte ens om det är värt att skriva här eftersom jag tycker hela tråden är ett skämt. Man måste ju verkligen vilja ta åt sig för att känna sig träffad av detta.

    Själv tyckte jag bara den är rolig för jag vet att det finns många roliga kundstereotyper som är väldigt krävande, jobbiga och roliga.

    Jag förstår faktiskt inte varför man inte får skämta om saker som är helt absurt. T.ex att man anlitar en hantverkare, man har alltså valt en person som man bör känna sig trygg med, för att sedan gå och bevaka hantverkaren i fråga och veta bäst hela tiden. Det så typiskt "svensk konsument" enligt mig och jag tycker att sånt är väldigt kul. Synd att en inte har med "prutaren", personen som ska pruta på exakt allt utan att veta vad saker kostar egentligen. Det kan vara hysteriskt roligt ibland. Såg en man som ville pruta på två torkarblad till bilen en gång..

    Och varför får inte Beijer lysa på detta genom reklam? Det har inget med att dom är emot mig som konsument.
     
  3. M
    Medlem · Nivå 6
    Klart man får skämta. Det finns dock en tid och plats för det.
    Att skämta kollegor sinsemellan är väl en sak. Att bygga en reklamkampanj på att skämta om sina kunder har dock visat sig kanske inte verkar vara supersmart.

    Här har du en anledning till att man behöver övervaka sin hantverkare https://www.byggahus.se/forum/threads/knopparnas-placering-pa-nya-garderober.352692/
    Det här forumet innehåller ganska många liknande historier.
    Sen så vill jag påpeka att man ofta inte väljer den hantverkare som man känner sig mest trygg med av alla 20 som ville lämna offert.
    Ofta får man välja mellan två som ville lämna offert eller ens komma och titta. Varav den ena har prisat ut sig själv eftersom han egentligen inte vill ha jobbet.

    Beijer väljer i mina ögon fel sida i den här ”konflikten”. En mer korrekt titel vore ”Att inte bete sig som en idiot” :)
     
    Redigerat 2 nov 2019 15:24
  4. U
    Medlem · Nivå 10
    Med den titeln på kampanjen så tror jag att ännu fler kunder hade känt sig kränkta ;)
     
  5. M
    Medlem · Nivå 6
    Nej, då är det ingen specifik grupp som blir utpekad. Den kan gälla både hantverkaren eller slutkunden. :)

    Själv anser jag att kampanjen är korkad men lägger ingen större vikt vid den.
    Det är tråkigt att den anses behövas. Min personliga erfarenhet är att hantverkare sitter i en lite för bra sits och därför inte behöver bry sig om kunden i tillräckligt stor utsträckning. Det finns helt enkelt för mycket jobb.
    Jag har tidigare jobbat som konsult inom IT-branschen och där var kundvård extremt viktigt.
    Att offerera, hålla tidsramar, kommunicera etc var kritiskt.

    Som konsument av hantverkare så är jag extremt luttrad. Det är väldigt få gånger jag upplevt att jag, mina behov och min tid tas på allvar.
    Antalet gånger jag upplevt att jag är ett besvär är desto större.
    Att få någon att svara på en offerförfrågan eller ett estimat är snudd på omöjligt.
    Att få någon att komma på utsatt tid är svårt (det är ofta ett annat uppdrag som drar ut på tiden eller något akut som inträffar).

    Som tur är är jag händig och klarar det mesta själv. Skulle jag inte varit det skulle jag nog flyttat till hyresrätt vid det här laget :)

    Jag vet att detta är min åsikt och uppfattning och inte sanningen. Men som sagt. jag tycker det är trist att det är som det är, men jag tror Beijer gör fel när man "ställer sig på hantverkarens sida" i ett problem som jag tror till stor del beror på hantverkarna själva.
     
    • Laddar…
  6. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 15
    Det är intressant med alla argument om att ”det är löjligt” att tycka att kampanjen är smaklös i sig.
    När själva kampanjen bygger på att försvara kränkta hantverkare på grund av nedlåtande snack från missnöjda konsumenter, detta genom att prata nedlåtande om kunderna istället...

    Edit: Det kanske sätter fingret på intellektet hos de hantverkare som slår sig för bröstet för kampanjen? Hur löser de vardagssituationer, genom att slå tillbaka? ;)
     
    Redigerat 2 nov 2019 16:29
  7. Ymer
    Medlem Nivå 7
    Jag håller inte med problemen beror på hantverkarna själva. Jag tror att det är obalansen i antalet hantverkare kontra antal jobb att välja mellan.
    Hade jag varit hantverkare hade jag valt de jobb med minst friktion och mest lönsamhet också.
    En balans på marknaden hade varit önskvärd.
     
  8. B
    Byggnadsvårdare Nivå 4
    Det som är det stora felet med hantverkaryrket ät att vem som helst kan starta ett företag utan några som helst kunskaper i yrket.

    Därför blir det många hantverkare med bristande kunskap, och det gör så att jag inte litar på någon hantverkare för jag vet inte om dom har någon utbildning eller kunskap. Inför krav på att hantverkare ska ha en utbildning och sedan gå som lärling i några år.
     
  9. N
    Medlem · Nivå 9
    Och där kom det till sist.....ytterligare en IT konsult! Denna titel borde verkligen varit med i beijers kampanj.
    Huuuur många trådar här på BH är det som innehåller IT folk med helt galna ideer när det gäller hantverksbranschen?

    Det måste finnas en faktor som gör att IT / Hantverk skär sig som mjölk och citron.
     
  10. P
    Medlem · Nivå 13
    Det kan ju vara att IT-tekniker också är en typ av hantverkare som riktar sig till privatpersoner, och att de därför kan jämföra sin bransch med hantverkarbranschen (som ju diskuteras här på BH). Den stora skillnaden är dock att IT-branschen är utsatt för stark konkurrens, så klåparna och de tekniker som föraktar kunderna rensas bort på ett naturligt sätt.
     
  11. M
    Medlem · Nivå 6
    Vad är det som är så galet med det jag skrev? Utveckla gärna.
     
  12. U
    Medlem Nivå 1
    De skämtar inte om sina kunder. De skämtar om den lilla skaran stereotyper som faktiskt finns...och att man behöver övervaka sin hantverkare tycker jag är bedrövligt. Anlita en firma du känner att du kan lita på.

    Det blir för offtopic om vi ska prata fuskbygge osv. Det beror på många saker.
    Bla att man inte tar in offert från firmor som man inte känner till eller tagit reda info om.
    Man bör inte välja snickare som kan komma denna månaden osv osv.. och visst finns det gott om bluffmakare och bedragare.. Men reklamen handlade om stereotyper som hantverkare kommer i kontakt med.

    Jag förstår inte hur det blivit konflikt? Jag är ingen hantverkare men jag känner inte att de pekar ut mig?
     
  13. U
    Medlem Nivå 1
    Bra inlägg. Det borde införas lagkrav på något vis. Lärlingstid och utbildning brukar man dock få. Men det borde utvecklas.
     
  14. M
    Medlem · Nivå 6
    Jag håller med. Problemet är att det är så fruktansvärt svårt att få tag på en hantverkare ibland precis som jag skrev.
    På en liten ort som jag bor i har man inte så många att välja bland.

    Som sagt. Jag känner mig inte direkt träffad av kampanjen och jag bryr mig inte så mycket, men jag förstår om folk blir irriterade och jag tycker det är korkat av Beijer
     
  15. J
    Medlem · Nivå 10
    Iofs hade många hantverkare passat inom it supporten på 90-talet Tänker på tex den klassiska scenen i Kvarteret skatan där Johan Glans får stå på ett ben och sjunga för att få hjälp... Kanske
    Nu sitter alla på Filippinerna istället. Kanske morgondagens elektriker sitter där också och drar kabel via IOT?