108 054 läst ·
779 svar
108k läst
779 svar
Beijerkampanj — "Bygga åt idioter"
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Just ordet avsikt innebär för mig avsändarens mening/uppsåt etc. men kränkning är mottagarens känsla Men även avsedd effekt är ju då vad avsändaren avsett, inte vad andra anser att effekten/verkan är.F FatMikeSlim skrev:Det låter klokt att överlåta tolkningsföreträdet till avsändaren. Det gynnar dig säkert i många situationer och missförstånd kan redas ut.
Mitt användande av ordet avsikt kan synonymt återges med avsedd effekt/verkan.
Om ord/handling kränker offret spelar det ingen roll hur offret reagerar. En mobbad ska inte behöva reagera på ett visst sätt för att ha blivit utsatt. Det ligger helt i avsikten med handlingen. När mobbaren förlöjligar offret så är effekten alltid en ärekränkning. Mobbarens egna "tankar" är oväsentliga. Handlingen och effekten är synonymt med avsikten i aggerandet.
Jag håller med dig om att en reaktion inte avgör om mottagaren har blivit mobbad, kränkt osv. utan det handlar bara om mottagarens känslor.
Beroende vem som säger ett ord eller mening tilsammans med sammanhanget kan vi alla läsa ut olika saker.BirgitS skrev:
Just ordet avsikt innebär för mig avsändarens mening/uppsåt etc. men kränkning är mottagarens känsla Men även avsedd effekt är ju då vad avsändaren avsett, inte vad andra anser att effekten/verkan är.
Jag håller med dig om att en reaktion inte avgör om mottagaren har blivit mobbad, kränkt osv. utan det handlar bara om mottagarens känslor.
Jag tror att vi i allt väsentligt delar samma andemening och båda ogillar avsiktliga kränkningar av andra.
Som BirgitS skrev: då kan du väl förklara den så att jag förstår.T twoody skrev:
"Alla hantverkare"...och detta har du belägg för? Om detta fullkomligt absurda påstående skulle vara sant så skulle jag verkligen bli bedrövad. Det skulle dock vara ett bevis för att bilden av hantverkarna som elitistisk och kundföraktande yrkesgrupp är korrekt.T twoody skrev:
Beviset kommer inom några månader när Beijer ser någon trend i resultaträkningen. Att redan nu tvärsäkert utmåla kampanjen som en framgång är bara tramsigt.thomas33 skrev:
Nej självklart känner jag inte alla hantverkare, men dom jag känner och pratar med gillar kampanjen. Och det gör dom flesta privatpersoner också.Sen finns det alltid en liten klick som tolkar ett ord och skriker högtP Paxman skrev:Som BirgitS skrev: då kan du väl förklara den så att jag förstår.
"Alla hantverkare"...och detta har du belägg för? Om detta fullkomligt absurda påstående skulle vara sant så skulle jag verkligen bli bedrövad. Det skulle dock vara ett bevis för att bilden av hantverkarna som elitistisk och kundföraktande yrkesgrupp är korrekt.
och dom personerna vet vi ju vilka det är.
Den "klicken" är ändå så stor att Beijer måste radera de flesta kommentarer som är negativa på sin Facebooksida för att ge sken att de gjort något bra.T twoody skrev:
Dom du känner och flesta privatpersoner är troligen en isolerad mängd människor i din omgivning och inget rikstäckande.
Sen är det väl allmänt känt att har man något att klaga på så säger man det, är man nöjd säger man inget alls...thomas33 skrev:
Och varför skulle det vara förbehållet kunder att snacka skit om hantverkare på diverse forum (tex Byggahus) där alla hantverkare dras över en kam.
Ni som inte inser att det även finns kunder som är besvärliga och försöker blåsa hantverkaren, till er vill jag säga att ni ska öppna ögonen och se på saker i ett vidare perspektiv.
Obs!!!
Jag försvarar inte de hantverkare som försöker fiffla och blåser sina kunder..
Men inse att som det framgår tydligt av podden, det finns två sidor av myntet.
Jag har en liten enskild elfirma som jag bara kör när lust och vilja falller på.
De kunder jag har är de som jag har utfört arbete åt tidigare och de som tidigare kunder berättat om mig för.
Eftersom jag bara har den firman vid sidan om mitt ordinarie arbete som utbildare inom el, så jagar jag inga jobb som tur är.
Men även jag har råkat ut för kunder som jag aldrig mer kommer att utföra något arbete åt, även om de ringer och gråter, ber på sina bara knän att jag ska hjälpa dem med ett problem.
Lämnar aldrig offerter, gör jobb på löpande.
Köper jag in mtrl åt kund så blir det ett påslag på 10-15% på mitt inköpspris vilket deklareras innan arbetet påbörjas.
Vill kunden köpa in mtrl själv blir det samma timpeng, men vägrar att jobba med mtrl av usel kvalitet.
Finns inte mtrl i tillräcklig mängd för att fylla en hel dag debiteras ändå full tid för den dagen.
Jag säger bara en sak,:
Är väldigt glad att jag inte är beroeende av att köra min firma för att livnära mig.
Ni som inte inser att det även finns kunder som är besvärliga och försöker blåsa hantverkaren, till er vill jag säga att ni ska öppna ögonen och se på saker i ett vidare perspektiv.
Obs!!!
Jag försvarar inte de hantverkare som försöker fiffla och blåser sina kunder..
Men inse att som det framgår tydligt av podden, det finns två sidor av myntet.
Jag har en liten enskild elfirma som jag bara kör när lust och vilja falller på.
De kunder jag har är de som jag har utfört arbete åt tidigare och de som tidigare kunder berättat om mig för.
Eftersom jag bara har den firman vid sidan om mitt ordinarie arbete som utbildare inom el, så jagar jag inga jobb som tur är.
Men även jag har råkat ut för kunder som jag aldrig mer kommer att utföra något arbete åt, även om de ringer och gråter, ber på sina bara knän att jag ska hjälpa dem med ett problem.
Lämnar aldrig offerter, gör jobb på löpande.
Köper jag in mtrl åt kund så blir det ett påslag på 10-15% på mitt inköpspris vilket deklareras innan arbetet påbörjas.
Vill kunden köpa in mtrl själv blir det samma timpeng, men vägrar att jobba med mtrl av usel kvalitet.
Finns inte mtrl i tillräcklig mängd för att fylla en hel dag debiteras ändå full tid för den dagen.
Jag säger bara en sak,:
Är väldigt glad att jag inte är beroeende av att köra min firma för att livnära mig.
Redigerat:
Precis. Arbetade tidigare på ett företag som sysslar med leveranser, och under vår utbildning framkom det föga förvånande att på en bra recension går det tio dåliga, även om den "tysta" kundnöjdjeten låg på över 90%.G Grävkalle skrev:
Problemet är alltså inte att kunder och hantverkare snackar med varandra om dåliga erfarenheter och även skojar om det. Det gör man, och det är nödvändigt.U Uffe A skrev:Och varför skulle det vara förbehållet kunder att snacka skit om hantverkare på diverse forum (tex Byggahus) där alla hantverkare dras över en kam.
Ni som inte inser att det även finns kunder som är besvärliga och försöker blåsa hantverkaren, till er vill jag säga att ni ska öppna ögonen och se på saker i ett vidare perspektiv.
Problemet är att Beijer ger hantverkarna rätt, och trampar på kunderna. Det finns ju inte en enda kommentar i boken om att den största majoriteten av kunderna inte passar in på någon av dessa ens litegrann, utan istället framställs det som att de flesta kunder är någon av dessa och att hantverkarna gör bäst i att spela med, skicka dem på onödiga uppdrag eller låtsas behöva köpa något och åka till Beijer och fika....
Tycker du att Byggahus trampar på hantverkare då det finns hur många trådar som helst om hantverkare som är idioter?Anna_H skrev:
Problemet är alltså inte att kunder och hantverkare snackar med varandra om dåliga erfarenheter och även skojar om det. Det gör man, och det är nödvändigt.
Problemet är att Beijer ger hantverkarna rätt, och trampar på kunderna. Det finns ju inte en enda kommentar i boken om att den största majoriteten av kunderna inte passar in på någon av dessa ens litegrann, utan istället framställs det som att de flesta kunder är någon av dessa och att hantverkarna gör bäst i att spela med, skicka dem på onödiga uppdrag eller låtsas behöva köpa något och åka till Beijer och fika....
Alltså årecis samma infalsvinkel som brukar finnas på alla forum där kunder diskuterar hantverkareAnna_H skrev:
Problemet är alltså inte att kunder och hantverkare snackar med varandra om dåliga erfarenheter och även skojar om det. Det gör man, och det är nödvändigt.
Problemet är att Beijer ger hantverkarna rätt, och trampar på kunderna. Det finns ju inte en enda kommentar i boken om att den största majoriteten av kunderna inte passar in på någon av dessa ens litegrann, utan istället framställs det som att de flesta kunder är någon av dessa och att hantverkarna gör bäst i att spela med, skicka dem på onödiga uppdrag eller låtsas behöva köpa något och åka till Beijer och fika....
Är det verkligen så svårt att se skillnad på ett företag som bygger en reklamkampanj på att kalla slutkunden för idiot och ett konsumentforum där privatpersoner ber om hjälp när man hamnat i tvist med en leverantör?