Risk för att verka larvig med detta inlägg men i allt stök och beslutsfattande för tillfället behöver jag hjälp att avgöra vad som är mer och mindre viktigt. Nya garderober skulle sättas upp i gästrummet och i brist på tid anlitade jag hantverkare (genom större förmedling) igår för att skruva ihop Ikea-grejerna. Hade ritat en detaljerad beskrivning av hur det skulle se ut, mått m.m. Han ringde på slutet och frågade om knopparnas höjd på stora dörrarna. Jag sa på mitten. Kom hem till detta. istället för på mitten av dörrarna verkar han ha räknat på mitten totalt med överskåp... Jag tycker att det ser tokigt ut, min man tycker att det är ok. Vad tycker ni? Lära mig att leva med detta eller köpa nya dörrar och be honom göra om det? Ingen större kostnad, men synd att slänga nya dörrar..?

• Vita garderober i ett rum med knoppar placerade på den övre delens mitt istället för mitt på dörrarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Sorry, men det ser för taskigt ut och det är väl inte ens i mitten av totala höjden?

Du kanske skall vara glad över att han inte satte dem i mitten av var dörr också eller alla i en klump mitt på hela väggen.

• Gilla
  • Haha
Donn och 9 till
  • Laddar…
Lev med det ett tag och kolla om du stör dig på det om 2 mån. Hantverkarens lösning ligger i linje med det önskemål du framförde och har ingen skuld.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
Destrier och 6 till
  • Laddar…
Dom sitter ju högre än mitten även med hantverkarens ytterst märkliga sätt att tolka "mitten". Snarare mitten mellan golv o tak. Tur ni inte har 4m takhöjd:rolleyes:

I ett gästrum som ni inte själv vistas (?) i kanske jag hade låtit det vara men såklart velat ha full kompensation för den felaktiga installationen.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
T
ser förjävligt ut enligt mig.
Hur kan man tolka "i mitten" som något annat än mitten på dörren?

Sen om det är värt att bråka om är en annan femma...

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Eric Öbo
T Thullen skrev:
ser förjävligt ut enligt mig.
Hur kan man tolka "i mitten" som något annat än mitten på dörren?

Sen om det är värt att bråka om är en annan femma...
Jag brukar tycka att man ska gilla läget (som Tomas Ledin ungefär) men i det här fallet? Nej.

Kontakta firman och säg till att de fixar det. I mitten innebär mitten av dörren, det ska inte gå att missförstå.

• Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Hantverkarens lösning ligger i linje med det önskemål du framförde och har ingen skuld.
Du måste skämta.

• Gilla
remrag och 16 till
  • Laddar…
Bedrövligt! Gör om, gör rätt.

• Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Du måste skämta.
Om knopparna sitter i mitten av hela garderobens höjd +/- 2-3cm tycker jag att den tolkningen av utförande ligger i nivå av samma precision som kravet från kunden. Om det var viktigt för kunden att knopparna skulle hamna mitt på dörren och inte mitt på garderoben så tycker jag kravet skulle specificerat det. "Mitt på" kan rimligen tolkas som "Mitt på garderoben" utan att vara fel.

• Haha
  • Gilla
krzysgro och 2 till
  • Laddar…
S
N nevinator skrev:
Lev med det ett tag och kolla om du stör dig på det om 2 mån. Hantverkarens lösning ligger i linje med det önskemål du framförde och har ingen skuld.
Haha självklart har han det, det var det jävligaste montaget jag sett!

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Om knopparna sitter i mitten av hela garderobens höjd +/- 2-3cm tycker jag att den tolkningen av utförande ligger i nivå av samma precision som kravet från kunden.
Fast på bilden ser det inte ut att vara +/- några enstaka cm. Snarare sitter dom mitt emellan golv och tak, vilket iallafall inte är den tolkningen jag skulle göra av 'mitt på'. Knappast 'fackmannamässigt' att göra en så konstig tolkning utan att ställa någon kontrollfråga...

• Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Tur att de inte hamnade på gångjärnssidan ändå!

• Gilla
  • Haha
RmK_71 och 8 till
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Om knopparna sitter i mitten av hela garderobens höjd +/- 2-3cm tycker jag att den tolkningen av utförande ligger i nivå av samma precision som kravet från kunden. Om det var viktigt för kunden att knopparna skulle hamna mitt på dörren och inte mitt på garderoben så tycker jag kravet skulle specificerat det. "Mitt på" kan rimligen tolkas som "Mitt på garderoben" utan att vara fel.
Jag tror 99.9999% på frågan "var ska knopparna sitta på stora dörrarna?" tolkar svaret "på mitten" som mitten av just de stora dörrarna. Resterande 0.00001% ska nog inte arbeta med ett yrke som kräver aningen eget tänkande och en viss känsla för det estetiska. Om jag monterat de där garderoberna och tolkat svaret som mitt på hela garderobens höjd hade jag frågat minst tre gånger extra om kunden var helt säker eftersom det är en väldigt oortodox placering av knoppar.

• Gilla
Nyfniken och 16 till
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Hur mäter du om du menar att det där på något sätt är i mitten av något mått i det rummet? Det är INTE i mitten av totalhöjden +/- 2-3 cm, det syns med blotta ögat.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Skippa knopparna.

Köp långa handtag, borra ett till hål längre ner, sätt handtagen lodrätt och sen kommer det se bra ut.

• Gilla
Donn och 36 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.