Ja, vi är ett syskonpar som har en seriös spekulant till vårt fritidshus. Skulle tro om allt faller i smaken efter visning att det kan bli snabb affär. Måste ta flyg dit om jag ska närvara vid försäljningskontraktsskrivning. Vi säljer privat o jag antar vi knallar in på bank o fixar allt där. Måste jag närvara vid undertecknande som hälftenägare? Eller kan jag skriva en fullmakt att mitt syskon får försälja fastigheten till ett visst pris,underteckna o posta? Banken jag har finns inte på orten,innebär det att bara banken slussar över hälften av beloppet på min bank elller är det bättre att lägga in allt på min systers konto o göra en egen överföring därifrån? Tacksam för lite input. Risken att man åker upp o så bangar köparen ut när man redan betalt flygbiljetten finns väl med i mitt kalkylerande..men det kanske är svårt undvika?

man kan skriva en fullmakt. Kolla med ngn. som vet hur den bör vara formulerad. En detalj som är viktig är att den inte bara föreskriver att fullmaktsinnehavaren har rätt att sälja och underteckna alla handlingar som rör försäljningen, utan även att fullmaktshavaren har rätt att ta emot och kvittera din andel av köpesumman.

När jag köpte min första bostad, var bara maken av säljarna närvarande vid överlåtelsen, han hade en fullmakt från sin fru. Men min bank vägrade betala ut köpesumman till honom efterssom han inte hade fullmakt att ta emot den i sin frus namn. Det slutade med att han fick öppna ett konto i banken där det krävdes bådas signatur för uttag.

När vi sålde vår bostadsrätt hade jag en fullmakt för att hon inte kunde närvara vid kontraktskrivning och överlåtelse.

Den var upplagd såhär:

FULLMAKT SÄLJARE
Fullmakt för
Mitt Namn, XXXXXX-XXXX
eller den han i sitt ställe förordnar att försälja mig tillhöriga bostadsrätten

Objekt
Adress, lägenhentsnummer, BRF-förening osv...

Fullmakt
att upprätta och underteckna överlåtelseavtal och likvidavräkningshandlingar;

att å mina vägnar ansöka om utträde i bostadsrättsföreningen;

att utkvittera och uppbära köpeskillingen samt att därjämte på alla i samband med
förenämnda försäljning i övrigt förekommande handlingar teckna mitt
namn, godkänner jag ombudets laga åtgärder;

Särskilda villkor
Eventuella kostnader som bostadsrättsföreningen begär för uppgiftslämnandet skall
betalas av och faktureras uppdragsgivaren

Underskrift Ort / Datum

-----------------------
Min sambos namn

Bevittning Ovanstående säljares egenhändiga namnteckning/ar bevittnas

-----------------------
(Namn)

-----------------------
(Namn)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.